18 בכירי אמדוקס מחזיקים מניות בכ-1.8 מיליארד דולר

אמדוקס מקמצת מאוד בחלוקת אופציות לעובדיה, אך לקבוצה מצומצמת של מנהלים בכירים בחברה יש מניות בשווי של כ-100 מיליון דולר בממוצע למנהל

הכינוי פורט-אמדוקס לא ניתן לאמדוקס רק ע"י עיתונאים מתוסכלים, אלא ע"י רבים מאנשי התוכנה שעבדו בה. אמדוקס נודעה כחברה שמקמצת את ידיה בפני חלוקה נדיבה של אופציות לעובדים. אבל, כך מתברר, יש עובדים ויש עובדים. קבוצה מצומצמת של עובדים בכירים באמדוקס יכולים לכנות את החברה פורט-נוקס על שם הבנק, שמרכז את עתודות הזהב של ארה"ב. אותם עובדים בכירים זכו להטבות מפליגות, יוצאות דופן אפילו בקנה המידה הנדיב של הנהלות חברות ההיי-טק המובילות. אמדוקס גם קמצנית מאוד בפרטים שהיא מוסרת בדו"חותיה לרשות ני"ע האמריקאית, אך בכל זאת אפשר ללמוד שקבוצה מאוד-מאוד מצומצמת זכתה להטבות ענקיות.

בואו נתחיל באחזקה ישירה של המנהלים. ובכן, 18 מבכירי החברה מחזיקים קרוב ל-10% ממניות החברה. כלומר, אחזקה ששווה כ-1.8 מיליארד דולר או כ-100 מיליון דולר בממוצע למנהל.

איך אותם מנהלים הגיעו להטבה הללו? מהקצאות אופציות כמובן. החברה מציינת בדו"חותיה כי עד ספטמבר 99' הקצתה החברה לארבעה עובדים בכירים שלה מיליון אופציות במחיר מימוש ממוצע של 23.57 דולר. המניה עומדת כעת על כ-85 דולר, כך שההקצאה הזו משקפת הטבה של כ-60 מיליון דולר, או 25 מיליון דולר בממוצע לאותו מנהל בכיר. תקופת המימוש, אגב, נעה בין שלוש לתשע שנים.

זה לא הכל: במקביל יצרה החברה תכנית אופציות לעובדים בכירים (כנראה, כולל גם ארבעת מקבלי האופציות מההטבה הקודמת), לדירקטורים שאינם עובדי החברה, וליועצים חיצוניים בהיקף של 6.2 מיליון אופציות עם מחיר מימוש ממוצע של 11.75 דולר למניה לתקופת הבשלה (Vesting) של בין שלוש לתשע שנים. ההערכה של שווי ההטבה הזו במחירי מניה כיום היא 450 מיליון דולר.

ועוד אופציות לסיום: החברה מציינת כי הפרישה עוד בשנת 97' 25.8 מיליון דולר לקרן של מנהלים ועובדים בתמורה לביצועי העבר שלהם. בספטמבר 97', טרם ההנפקה הראשונה של החברה, רכשה הקרן 5.72 מיליון מניות אמדוקס תמורת 31.6 מיליון דולר (5.5 דולר למניה בלבד). שווי ההטבה נאמד היום בקרוב לחצי מיליארד דולר.

ומי הם אותם מנהלים? לא קשה לנחש. צריך רק להציץ בדירקטוריון של אמדוקס ולהבין במי המדובר. נתחיל במי שכבר פרש מהחברה - בועז דותן, ששימש כמנכ"ל ונשיא עד 95' והצטרף לאמדוקס כבר ב-82'. גם אבי נאור, המנכ"ל היום, הוא ללא ספק אחד המנהלים הבכירים שתוגמלו ביד רחבה. נאור, שהצטרף לאמדוקס בשנת 82', היה חבר בצוות שהקים בזמנו את המערכת הממוחשבת של דפי זהב.

שאר המנהלים שזכו, ככל הנראה, לצ'ופרים הגדולים: דב בהרב, סגן נשיא בכיר ומנהל הכספים של אמדוקס ואחראי על תיאום בין הדיווחים הכספיים של החברות הבנות; נחמיה למלבאום, סגן נשיא בכיר והמנהל הטכנולוגי של אמדוקס; יהושע ארליך, סגן נשיא בכיר לענייני פיתוח עסקי; שמעון כסיף, סגן נשיא בכיר של אמדוקס בבריטניה; רוברט מינקוצ'י, סמנכ"ל הכספים, ומריו סגל, סגן נשיא ומנהל תפעולי.