אחרי 30 שנה של הכל דיבורים: פשרה ושמה רכבת קלה

ההצעה הנוכחית משלבת פשרה בין רצונותיהם של משרדי האוצר והתחבורה וזה של ראש עיריית תל-אביב, רון חולדאי, שהשתכנע בזמינות הביצוע ובעלותו הנמוכה, יחסית לתחתית

ממשלת ישראל ועיריית תל-אביב מממשים סוף סוף את החזון של גולדה מאיר מתחילת שנות ה-70, וניגשים להקמתה של רכבת עירונית, שתסייע בחילוץ הפקק של המדינה. ההצעה הנוכחית משלבת בין רצונם של משרדי האוצר והתחבורה לבין רצונו של ראש עיריית תל-אביב, רון חולדאי. המחלוקת בין הצדדים עיכבה את הוצאתו לדרך של המיכרז הראשון.

רכבת קלה היא יותר זמינה לביצוע, ועלותה נמוכה בהרבה מהקמת רכבת תחתית. בסופו של דבר, חולדאי השתכנע בכך, למרות שהוא עדיין טוען, כי חלופה זו אינה נותנת פתרון למרכז העיר אלא רק למטרופולין ולשוליים של העיר. קטע המינהור בפרוייקט יפתור את בעיית החלק שחולדאי מכנה אותו "המרכז התרבותי והאזרחי של תל-אביב".

בשלב הבא ידברו הצדדים על אופציית הרכבת התחתית, ואז שוב יעלו המחלוקות הישנות. האוצר לא ישוש לאשר את התוכנית, וחולדאי ימשיך להתעקש, שהפתרון העתידי של מרכז ת"א טמון אך ורק ברכבת תחתית, וכי הסדרי התחבורה החדשים לא יעזרו לאורך שנים.

בשנת 95' החליטו משרדי הממשלה ועיריית תל-אביב להתחיל במימוש החזון. הם הקימו מינהלת משותפת למשרד התחבורה ולעיריית תל-אביב, בראשות איליק רוז'נסקי, כיום בכיר בקבוצת דלק. במשך כשנתיים, בסיוע מומחים בינלאומיים, הוכנו התוואים העתידיים של הרכבת התחתית והרכבת הקלה. רוז'נסקי אף העביר במועצה הארצית לתכנון ובנייה תוכנית מיתאר ארצית בנושא. רוז'נסקי אמר היום (א') ל"גלובס", כי מסתבר שכל העיכובים היו לשווא, משום שבסופו של דבר, נבחרה החלופה שהוצעה עוד לפני כארבע שנים ע"י המינהלת בראשותו.

ראש עיריית תל-אביב דאז, רוני מילוא, ניסה לדחוף את הקמת הרכבת תחתית, כפי שהבטיח במערכת הבחירות שלו לראשות העירייה בשנת 93'. עד היום יש טוענים, כי המערכה הוכרעה בעקבות הבטחת מילוא, בעוד שיריבו, אביגדור קהלני, תמך אז באופציית הרכבת הקלה. מילוא סיים את כהונתו, בלא שיצליח לממש את ההבטחה.

במהלך כהונתו שידרו מילוא ושרי האוצר דאז, דן מרידור ואברהם שוחט, על גל אחד. בעקבות כך, במשך תקופה של כשנתיים קודם הפרוייקט. אלא שבשלב מסויים, משרד התחבורה, בתקופת השר ישראל קיסר, לא הסתדר עם מינהלת הסעת ההמונים, בראשות רוז'נסקי, שזכתה לתמיכה של מילוא ושוחט.

כאשר נכנס לתפקידו שר התחבורה, יצחק לוי מהמפד"ל, שוב החלו העניינים לזוז. הוקמה חברה ממשלתית חדשה - נת"ע - לטיפול בנושא. אולם, בשלב מסויים שוב נעצרו העניינים. נת"ע לא קידמה את המיזם בהרבה בשנים 97'-99'. זאת, למרות שמנכ"ל החברה, צבי לשם, הוא מקורבו של יצחק לוי, וגם של שר התחבורה שבא אחריו, שאול יהלום, מהמפד"ל.

במהלך השנה וחצי האחרונות התגלעו מחלוקות קשות בין נת"ע לבין עיריית תל-אביב, ולאחר מכן בין משרדי האוצר והתחבורה לבין ראש עיריית תל-אביב. לפני מספר חודשים כינס ראש הממשלה, אהוד ברק, את הצדדים, והצליח להגיע איתם להבנות ראשוניות. זאת, כאשר חלופת המינהור - שבינתיים זכתה לפתרון - נותרה פתוחה.

רוז'נסקי אמר היום, כי לדעתו, לא היה כאן ניצחון של אחד הצדדים, אלא אופציה המשלבת בין הרצון של עיריית תל-אביב לבין הרצון של האוצר. לדבריו, חולדאי צודק כאשר הוא אומר שהחלופה שנבחרה נותנת פתרון בעיקר לאלה המגיעים לעיר מחוץ לתלאביב יותר מאשר לתנועה בתוך תל-אביב.