אז מי הפיננסייר במשפחת רייזמן?

שלמה רייזמן ינפיק לציבור מניות אזימוט טכנולוגיות לפי שווי של 19 מיליון דולר, שנה לאחר שרכש אותן בפחות מ-5 מיליון דולר

כריכת התשקיף של הנפקת אזימוט טכנולוגיות עשויה לנטוע במתבונן את ההתרשמות כי מדובר בעוד חממת היי-טק צעירה, המציעה את מניותיה לציבור (ע"ע טכנופלסט טכנולוגיות, נגה טכנולוגיות וכו').

עיון מדוקדק יותר יגלה כי למעשה מדובר בפעילות תעשייתית ותיקה, שהופרדה אשתקד מחברת אזימוט במסגרת "חלוקת רכוש" בין בעלי השליטה בחברה, האחים יעקב ושלמה רייזמן. על בסיס אותה פעילות ממש ביצעה אזימוט את הנפקתה היחידה עד היום בבורסה, בשנת 92'.

באזימוט הבורסאית נותרה מאז ההפרדה פעילות פיננסית טהורה, המשלבת בין אפיקי השקעה שונים (ני"ע, אופציות, עסקאות עתידיות) תוך שימוש במנופי הלוואות גדולות מבנקים וכן השקעה בחוזים סינתטיים על מניות המעו"ף, מט"ח, ריבית ועוד.

מי שזוהה עם הפעילות הפיננסית המתנהלת באזימוט, יעקב רייזמן, נותר לנצח על החברה הבורסאית. עם זאת, למקרא התשקיף של אזימוט טכנולוגיות, ניכר שגם לאח הצעיר, שלמה, שרכש אשתקד את הפעילות התעשייתית של החברה, מיומנות בלתי-מבוטלת בהלכות שוק ההון.

פחות משנה לאחר ששילם לאזימוט 0.48 אגורות עבור כל מניית אזימוט טכנולוגיות (מחיר שנקבע על פי הערכת שווי של אלמגור ושות') מוכר שלמה רייזמן את אותן מניות לציבור תמורת 1.90 שקל, מחיר הגבוה פי 4. שווי החברה עלה בהתאמה מ-4.8 מיליון דולר באוקטובר 99' ל-19 מיליון דולר במחירי ההנפקה.

כאז כן עתה מתמקדת החברה המונפקת בפיתוח וייצור של מערכות ומוצרים, המיועדים לשוק הצבאי והאזרחי, ביניהן מערכות לשליטה, בקרה וניווט. לאלו נוספה פעילות חדשה יחסית של פיתוח וייצור מערכות תוכנה לתקשורת נתונים, המשלבת מערכות ניווט לוויינים בסביבת תקשורת סלולר ואינטרנט. מערכות אלו מיועדות ליישומים אזרחיים כמו אבטחה, ניהול ציי רכב ושירותי ערך מוסף מבוססי מיקום. שלמה רייזמן טען היום כי אותה פעילות אופנתית (המתנהלת תחת החברה הבת WAYCOMM) היא-היא שאחראית לשינוי הדרמטי בשווי אזימוט טכנולוגיות. רייזמן גם מפנה לשיפור בתוצאות העסקיות של הפעילות המסורתית: ברבעון הראשון של השנה הציגה המנפיקה מכירות של 18.6 מיליון שקל ורווח נקי של 2.2 מיליון שקל.

אזימוט טכנולוגיות תגייס ביום ה' 24.3 מיליון שקל (ברוטו). עמלות החתמים בהנפקה, אותה מובילה תמיר-פישמן, יעמדו על 16% מהסכום שיגויס. את ההנפקה תנצל מוניק אליהב, המחזיקה 0.6% מההון, כדי למכור את אחזקותיה תמורת 4.5 מיליון שקל. חברה בת התחייבה להזמין רבע מההנפקה וגופים מוסדיים (שרובם הגדול קשור לחתמי ההנפקה) התחייבו ל-40% נוספים.

על פי הסכם ההעסקה של שלמה רייזמן, המופיע בתשקיף, הוא זכאי לשכר בעלות של 68 אלף שקל בחודש, שמעודכן מדי 3 חודשים לפי שיטת ההצמדה (או מדי חודש במידה שקצב עליית המדד הוא דו-ספרתי). בנוסף, יתעדכן שכרו של רייזמן מדי שנה בשיעור של 8.4% והוא זכאי למענק בשיעור של 7.5% מרווחי החברה לפני מס ומענק. רעייתו, עירית רייזמן, מועסקת כמנהלת משאבי אנוש בחברה בעלות שנתית כוללת של 265 אלף שקל.