תע"א ופריצקר בוחנים פיתוח מטוס המנהלים העל-קולי הראשון בעולם

החברה המשותפת מכרה עד כה 400 מטוסי מנהלים והגיעה לצבר הזמנות של מיליארד דולר

התעשייה האווירית ומשפחת פריצקר האמריקנית, השותפות בחברת גלאקסי-איירוספייס, בודקות את האפשרות לפתח מטוס מנהלים עלקולי, שיקצר משמעותית את משך הטיסות הבין-יבשתיות. כיום אין בעולם מטוסי מנהלים על-קוליים, ומטוס הנוסעים העל-קולי היחידי הוא הקונקורד.

גלאקסי-איירוספייס תתחרה בשיווק מטוס המנהלים העל-קולי שלה בקונצרן לוקהיד-מרטין האמריקני, שהביע בשנה שעברה כוונה להיכנס לפיתוח מטוסי נוסעים-מנהלים על-קולי. הקונצרן אף רשם פטנט בארה"ב לקונספציה העתידית.

מנכ"ל גלאקסי-איירוספייס, בריאן בארנטס, אמר השבוע: "אני צופה שמטוס מנהלים על-קולי ייצא לשוק בעשור הקרוב. אם נחליט לנהל תוכנית פיתוח של מטוס כזה, אין אף גוף בעולם המתאים לפיתוח המטוס יותר מהתעשייה האווירית הישראלית, שכבר הוכיחה שהיא מסוגלת לפתח מטוסי קרב על-קוליים".

גלאקסי-איירוספייס החלה במחקר שוק כלל-עולמי, כולל באמצעות האינטרנט, לקביעת הספציפיקציות של מטוסיה העתידיים. המחקר מנוהל ע"י חברת ARG/US, ומטרתו - בדיקה האם קיים שוק למטוסי מנהלים ומטוסי נוסעים בינוניים על-קוליים. המחקר יכלול קיום קבוצות מיקוד ומשאלים בטלפון ובדואר האלקטרוני.

החברה מתכננת במקביל גירסאות חדשות של מטוס הגלאקסי, אשר יאפשרו להטיס יותר נוסעים ולטווחים ארוכים בהרבה. "כאשר תיכננו את גופו של המטוס", אמר בארנטס, "עשינו זאת תוך חשיבה על אפשרויות גידול. תא הנוסעים של המטוס הוא בגובה 1.9 מטר, ורוחבו 2.18 מטר - שמקובלים במטוסי נוסעים איזוריים ומטוסי מנהלים גדולים בהרבה".

גלאקסי-איירוספייס, שבסיסה בטקסס, דיווחה על מכירות של יותר מ-400 מטוסי מנהלים, מהדגמים אסטרה וגלאקסי. ייצור המטוסים מתבצע בישראל ואצל קבלני משנה, ואילו הרכבתו ואספקתו ללקוח הם בארה"ב.

מחירו של הגלאקסי הוא 18 מיליון דולר, וצבר ההזמנות הגיע ליותר ממיליארד דולר. קצב הייצור של המטוס הועלה ל-2-1.5 מטוסים בחודש, והשנה מתוכנן ייצורם של 22 מטוסים. בשנת 2001 יועלה קצב הייצור ל-3 מטוסים בחודש.