תחת הכותרת "המימית": הצעת חוק התכנון והבנייה - תיקון שימוש במקרקעין חקלאיים
- אישרה בשבוע שעבר מליאת הכנסת, בקריאה טרומית, שתי הצעות חוק זהות להכשרת
הבנייה הלא חוקית במושבים שהגישו הח"כים עמיר ויאיר פרץ.
"כוח פרץ" מציע לסלול למושבניקים אוטוסטרדה מהירה וקלה להכשרה קבועה של עסקים
לא חקלאיים הפועלים במבנים חקלאיים, ששטחם עד 500 מ"ר, ועוד בונוס גדול בדמות
אישור להכשרת שטחים נוספים, בהיקפים בלתי מוגבלים, לתקופה של שלוש שנים. הכל
במסווה של אימוץ המלצות דו"ח ועדת קדמון, שאושרו לפני כשש שנים בממשלה.
שני דו"חות של מבקרי מדינה כללו ביקורת חריפה על בנייה לא חוקית של מאות אלפי
מ"ר למפעלים, בתי מלאכה, בתי תעשייה, מסעדות, בתי הארחה, אולמות שמחות, חנויות,
ירידי מכירות ומחסנים. אבל בדברי ההסבר שצורפו להצעת החוק של ח"כ עמיר פרץ,
אין לעסקים הללו שום זכר. במקומם מופיע קושי קורע לב של חקלאים מסכנים שפרשנות
בעייתית לחוק התכנון והבנייה מונעת מהם לקבל אישור להפעלת בתי אריזה של פירות
וירקות ומחסנים לכלים חקלאיים.
מי שיתעלם מדו"חות מבקרי המדינה ויסתפק רק בדברי ההסבר שצורפו להצעת החוק שלחבר
הכנסת עמיר פרץ, יכול לקבל את הרושם לפיו חברי המושבים האומללים, אשר פנו לרשויות
התכנון והבנייה "נתקלו בקשיים רבים בהסדרת הרישוי בכל הנוגע לעיסוקים חלופיים
במבנים החקלאיים שהוסבו לשימוש שאינו חקלאי".
מי שיקדיש חמש דקות לדו"ח האחרון של מבקר המדינה יוכל ללמוד שהקושי איננו נעוץ
בהסדרת בנייה, אלא דווקא בהיעדר האכיפה לסגירת עסקים לא חוקיים: "הנובעת מכך
שהאינטרסים של חברי ועדות התכנון המקומיות משולבים באינטרסים של אלה העושים
שימוש חורג בקרקע חקלאית בלא היתר, שהם למעשה ציבור הבוחרים שלהם".
על פי משנתם של "פרץ את פרץ" יוכלו הוועדות המקומיות להנפיק את ההכשרים בלי
להזדקק לערכאות תכנון גבוהות יותר (ועדת התכנון המחוזית והוועדה לשמירה על
קרקע חקלאית ושטחים פתוחים). נכון שגם דו"ח קדמון המליץ על מסלול מהיר, אבל
המסלול של קדמון היה מוגבל.
אפשר ש"חברי הכנסת פרץ", לא קראו או לא הבינו את הדו"ח אחרת קשה להסביר את
ההבדלים: דו"ח קדמון אכן המליץ לאשר הסבת מבנים חקלאיים קיימים, אבל הגביל
את השטחים של המבנים ותחם את האישור רק לעסקים במבנים הממוקמים בשטחי המגורים
במושבים (חלקה א'). הדו"ח גם המליץ לסגור לאלתר עסקים מסוכנים, והגביל את השימושים
המותרים לרשימת עסקים מוגדרת, הכל כדי למנוע התפשטות העסקים לתוך השטחים הרחבים
שנמסרו לחקלאות ואמורים לחזור למדינה, ועל מנת להגן על הציבור מפני הסבת המבנים
למפעלים מסוכנים, ומטרדים. דברי ההסבר שצורפו להצעת החוק של עמיר פרץ, מתיימרים
לאמץ את המגבלות של דו"ח קדמון אבל בגוף ההצעה אין למגבלות אפילו סימן.
בדברי ההסבר ובגוף ההצעה אין כמובן גם שום זכר להוראות תיקון 43 לחוק התכנון
והבנייה, שמכפיפות את כל הבקשות לשימוש חורג בקרקעות חקלאיות (אפילו מדובר
בקרקעות פרטיות), לאישורה של הוועדה לשמירה על קרקע חקלאית. או ש"חברי הכנסת
פרץ" אינם מכירים את התיקון, או אולי הם באמת סבורים שבמושבים הכל מותר ונשאר
רק לארגן את הרשות.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.