וולקן מצברים הבורסאית בקשיים: הפסד של 6 מיליון שקל במחצית ופיטורי עובדים

מנכ"ל החברה פוטר לפני שבועיים בשל מצבה קשה * הערכות: החברה תפטר 40-30 מעובדיה

130 עובדי מפעל וולקן מצברים, באזור התעשייה תפן שבגליל המערבי, חוששים לעתידם ולגורל המפעל. הנהלת החברה כינסה אתמול (ב') את העובדים, דיווחה להם על צעדי ייעול שבכוונתה לנקוט והציעה לעובדים שיפרשו מרצונם פיצויים מוגדלים בשיעור של 200%. חלק מהעובדים כבר פוטר בימים האחרונים. על פי הערכות, יפוטרו כ-40-30 עובדים.

וולקן מצברים היא חברה ציבורית שמניותיה נסחרות בבורסה בתל-אביב. המפעל מעסיק 130 עובדים, בהם 20 עובדי מנהלה ו-30 עובדי שיווק ומכירות. על פי מידע, שהופץ אתמול במפעל, החברה עומדת לדווח על הפסד של כ-6 מיליון שקל במחצית הראשונה של השנה. וזאת, עקב ירידה משמעותית בהיקף מכירות המצברים בשוק המקומי ועקב שגיאות בניהול החברה.

באחרונה סבל המפעל מתחרות קשה עם מפעל המצברים שנפ ומהחזרות מצברים (כיבוד אחריות) בשיעור של 40% מהמכירות. מנכ"ל החברה, דוד בן אליהו, הואשם באחריות למצבה של החברה ופוטר לפני כשבועיים. במקומו מונה למנכ"ל פיני שחם, ששימש עד כה מנהל ייצור בפיניציה.

שחם סירב להגיב ל"גלובס" על מצבה של החברה ועל ההתפתחויות הצפויות בה והפנה את העיתון להנהלת חברת פוקוס קפיטול, שהיא בעלת השליטה בחברה. יו"ר פוקוס קפיטול, ארנון מאיר, אמר ל"גלובס" בתגובה, כי "וולקן היא חברה בקשיים, וענף המצברים אינו נמצא בתקופה שמאירה לו פנים".

בעניין מצבה הכספי של החברה אמר מאיר: "זה נשמע כמו הרבה כסף, אבל כחברה ציבורית אני מנוע מלהגיב על הנתונים הכספיים של החברה לפני שאלה פורסמו. יחד עם זאת, כדאי שתדעו שהמצב הכספי של החברה אינו משקף את מצבה התפעולי של וולקן".

מאיר סירב למסור מידע על מספר העובדים שיפוטרו מהמפעל במסגרת צעדי הייעול המתוכננים או על תנאי הפיטורים. "תפנה לשטינקרים שמסרו לך את המידע, והם ימסרו לך את התנאים", אמר.

"אם השטינקרים האלה מטלפנים אליך, אז שימסרו לך גם את המספרים שבהם מדובר. העובדים בוולקן מצברים מועסקים על פי הסכם קיבוצי, ושם מפורטים בפרוטרוט תנאי העסקתם ותנאי פיטוריהם".

מאיר הסביר את מצבו הקשה של שוק המצברים בתחרות החריפה בענף ובייבוא המסיבי של מצברים. לדבריו, רק 4% מהמצברים מתוצרת הארץ משווקים באמצעות רשתות השיווק הגדולות, כהום סנטר, אייס קנה ובנה ואוטו- דיפו. אלה, אמר, משווקות כמויות גדולות בהרבה של מצברים מיובאים, כיוון שהם זולים יותר ומותאמים טוב יותר למכירה ברשתות (מבחינת האריזה וידית הנשיאה).

ל"גלובס" נודע, כי בשל התחרות העזה בשוק המצברים שקלו וולקן מצברים ושנפ לאחד את קווי הייצור ולמזג את פעולות הייצור והשיווק שלהן. החברות אף פנו בעניין זה לממונה על ההגבלים העסקיים, דוד תדמור, אולם הוא רמז להן שלא יוכל לאשר את המיזוג המוצע. מאיר אמר בעניין זה: "לא הייתה פנייה רשמית לדוד תדמור".

חברת וולקן מצברים הייתה בבעלות חברת סונול וחברת גרנית הכרמל, עד שנרכשה לפני מספר חודשים על ידי חברת פוקוס קפיטול, בראשותם של מאיר ומשקיעים נוספים. על פי תנאי העיסקה, גרנית הכרמל ממשיכה להחזיק ב-20% ממניות וולקן.