צה"ל לא ירכוש עוד מטוסי אף 15- איי; ייצורם ייפסק ב-2001 עקב ביקוש דל

מפקד חיל האוויר: "אין תקציב לרכישת מטוסי אף-15 נוספים. אנחנו לא עובדים לפי מועדי סגירה של פסי ייצור"

חיל האוויר הישראלי לא ירכוש 5 מטוסי אף 15- איי נוספים מחברת בואינג האמריקנית. זאת, למרות הסגירה הצפויה של פס הייצור של מטוסים אלה בארה"ב. כך נודע ל"גלובס". רכש של מספר מטוסים נוספים עמד על הפרק, כדי לפצות על אובדן אפשרי של מטוסים מסוג זה הפועלים בחיל האוויר. ‏‎

‎‏ ישראל רכשה בשנת 1993 20 מטוסי אף15- איי. ובהמשך הרחיבה את העיסקה ל-25 מטוסים, בהיקף של כ-2.5 מיליארד דולר. ‏‎

‎‏ ישראל היא הלקוחה האחרונה בעולם של מטוסי אף 15. בואינג הודיעה בסוף שנת 99', לאחר שהפסידה במיכרזים שפרסמו יוון וישראל, שתסגור את פס הייצור - היחיד שלה למטוסים אלה - בעיר סנט-לואיס שבמדינת מיזורי, ותפטר 7,000 עובדים. נראה שהייצור ייפסק בראשית 2001. ‏‎

‎‏ בואינג הקציבה ברבעון השלישי של 99' 270 מיליון דולר, כדי להחזיק את פס הייצור בחיים. החברה הודיעה, שהיא מצפה - בהתאם לניתוח שוק - להזמנות של 24 מטוסים כאלה מלקוחות בינלאומיים. בסופו של דבר הוזמנו ממנה חמישה מטוסים אחרונים בלבד, מחיל האוויר האמריקני. ‏‎

‎‏ מפקד חיל האוויר, האלוף דן חלוץ, אמר ל"גלובס", שאין תקציב לרכישת מטוסי אף-15 נוספים. "אנחנו לא עובדים לפי מועדי סגירה של פסי ייצור של מטוסים. חיל האוויר זוכה לנתח קטן יחסית מתקציב צה"ל, שמסתכם רק בכ-25% מכלל תקציב הביטחון. זאת, לעומת היקף של כ-50%, המקובל בחילות אוויר מתקדמים אחרים, כגון בארה"ב ובאירופה". ‏‎

‎‏ חלוץ לא פסל את האפשרות, שבמקרה של תאונות או אובדן מטוסי אף 15 איי, יירכשו מטוסים כאלה מחיל האוויר האמריקני. ‏‎

‎‏ גם אילו הייתה יוון מזמינה מטוסים, היה פס הייצור עשוי לשרוד רק עוד 24-18 חודשים. ‏‎

‎‏ מטוס האף- 15 מיוצר בסנט-לואיס משנת 72'. המפעל סיפק 1,500 מטוסים לארבע מדינות בלבד - ארה"ב, ישראל, סעודיה ויפאן. בסנט-לואיס מיוצרים גם מטוסי האף 18, וגם אלה סבלו באחרונה מירידה בהזמנות ומדחיית הזמנות פוטנציאליות. ‏‎

‎‏ עד שנת 2001 תצמצם בואינג כ-46 אלף משרות מתוך כ-219 אלף שמחזיקים עובדיה כיום.