חברת כביש חוצה ישראל צפויה לקבוע: כדאיות נמוכה לרכבת כ"ס-ת"א בשיטת ה-BOT

חברת כביש חוצה ישראל עומדת להשלים בימים הקרובים את בדיקת הכדאיות הכלכלית של פרוייקט הרכבת כפר-סבא-פתח-תקוה-ת"א, מיזם הרכבת הגדול ביותר, שאמור להתבצע בשנים הקרובות בארץ. לפי הערכות גורמים המעורבים בנושא, החברה תגיע למסקנה, כי יש כדאיות כלכלית נמוכה לביצוע רוב הפרוייקט על ידי יזם פרטי, כפי שמציע משרד האוצר.

חברת כביש חוצה ישראל נעזרה בבדיקת הכדאיות בשתי חברות ייעוץ זרות.

משרד האוצר הוא זה שיזם את בדיקת הכדאיות הכלכלית, באמצעות חברת כביש חוצה ישראל.

זאת, בשל ניסיונה בניהול פרוייקט כביש חוצה ישראל, המתבצע על ידי יזמים פרטיים, קבוצת דרך ארץ, בשיטת ה-BOT, כלומר, הקמה ותפעול בזיכיון.

שר האוצר, אברהם שוחט, החליט לפני כשלושה חודשים להעביר את האחריות לבדיקת המיזם, מרכבת ישראל לבדיקת חברת כביש חוצה ישראל, הנמצאת באחריות משרד התחבורה.

שוחט אמר בשעתו, כי הנהלת רכבת ישראל מתנגדת בתוקף לפרוייקטי BOT ברכבת, ודוגלת בכך שכל הפרוייקטים הרכבתיים, ימשיכו להתבצע על ידי המדינה. לדברי שוחט, מאחר שהרכבת היתה נחושה בדעתה וכן עקב הצורך להפחית את העומס של השקעות ברכבת מקופת המדינה, הוא העדיף למסור את בדיקת הכדאיות לחברת כביש חוצה ישראל.

פרוייקט כ"ס-פ"ת-ת"א מוערך בהשקעה של יותר ממיליארד שקל. את הבדיקה עבור חברת כביש חוצה ישראל משלימות בימים אלה, החברה הבריטית פיר-דיוויס והחברה האמריקנית ZETC.

חברת כביש חוצה ישראל נדרשה לבדוק את אופן הקמתו של הפרוייקט ואת אופן חלוקת ההשקעות בין הממשלה לבין המיגזר הפרטי.

במשרד האוצר היו מודעים לכך, שהמדינה תידרש בכל מקרה להשקיע חלק מהכספים בפרוייקט, כפי שנהוג בעולם, אך לא העריכו, כי תהיה המלצה להשאיר את רוב ההשקעה בפרוייקט בידי הממשלה. בדרך כלל נהוג, כי המדינה משקיעה בתשתית, והיזמים הפרטיים מבצעים את יתר ההשקעות.

על פי שיטת ה-BOT, היזם אמור להקים במימונו המלא את הפרוייקט, ולאחר מכן לתפעלו ולתחזקו. זאת, בתמורה לקבלת זיכיון הפעלה בלעדי מהמדינה, לתקופה מוגדרת מראש.

חברת כביש חוצה ישראל סירבה לאשר או להכחיש את המידע, משום, שלדבריה, הבדיקה טרם הושלמה.