הצלחה מתחילה בהשקעה נכונה

דרכה לצמרת של קרן דנאלי, שקשריה באירופה וארה"ב הם רווח-נטו של יזמים בישראל

בי ג'יי גוטשטיין, משקיע יהודי -אמריקאי, נמנה עם המאמינים בכוחה של השקעה נכונה בחברה צעירה וחדשנית לקדם משק, חברה ומדינה. הוא פועל על פי תיאוריה זו כבר עשרות שנים בהצלחה רבה, בארצות הברית. בהיותו ציוני, החליט ליישם תיאוריה זו גם בישראל.

גוטשטיין יסד בישראל ב-1992 קרן הון סיכון בשם "מדמקס" (medmax), שהתמקדה בתחום הרפואה: תרופות חדשות וביוטכנולוגיה. הקרן השקיעה 20 מיליון דולר, הוכיחה הצלחה והולידה את קרן דנאלי (denali ventures), שהושקעו בה עד כה 30 מיליון דולר.

קרן דנאלי מטפלת כיום בתריסר חברות, שאחת מהן, CSE Medical, רשומה בנאסד"ק וכבר הניבה רווחים של יותר מ-150 מיליון דולר. בין החברות שבהן השקיעה קרן דנאלי: חברות מתחומי הפרמצבטיקה, הביוטכנולוגיה, המכשור והמחשוב הרפואי, הגנטיקה, הרדיולוגיה וההדמיה ועוד. והעבודה הפוריה נמשכת.

בראש קרן דנאלי עומדות שלוש דמויות עתירות ניסיון ובעלות השכלה מגוונת, המשלימות זו את זו: נועם קארסטד, נשיא הקרן, שהצטרף לשורות מדמקס ב-1994, וב-1998 השלים גיוס 30 מיליון דולר לקרן דנאלי; ד"ר יעל מרגולין, סגנית נשיא הקרן, ב-1998 הצטרפה כשותפה בקרן דנאלי; וד"ר רוניג ינור, סגן נשיא הקרן.

השקעות הקרן בפיתוחים חדשניים:

ש אחת החברות שבהן השקיעה קרן דנאלי היא TransScan, המפתחת שיטה חדשה, יעילה ובטוחה יותר לגילוי מוקדם של סרטן השד. בדיקת הממוגרפיה המקובלת כיום כרוכה בקרינה, שיש בה מידה של סיכון בריאותי. רוב הנבדקות מתבררות כבריאות, אבל את הקרינה כבר ספגו. כדי למנוע קרינה, פיתחה טראנס-סקאן סריקה חשמלית שאינה כרוכה בתופעות לוואי שליליות.

ש Applied Specrtal Imaging עוסקת בפיתוח שיטה חדשנית - skyvision ללא אח ורע מבחינת עלות/יעילות באשר לזיהוי, ניתוח והצגה של הבדלים נסתרים בתאים ובמולקולות. פיתוח חדשני של חברת E&C מעמיד לרשות המיילד/ת מערכת-מומחה ממוחשבת האוצרת בקרבה ניסיון בן מאות שנים בתחום המיילדות. המיילד/ת, או כוח העזר, מקלידים למחשב כל פעולה שנעשית במהלך הלידה, ויכולים לקבל ייעוץ ממוחשב מאוצר הידע המאוחסן במחשב, בכל פעם שהם נתקלים בבעיה.

ש camida cell מפתחת טכנולוגיה למניפולציה של תאים עובריים ותאי אב. המוצר הראשון מיועד לטיפול בחולי לוקמיה ולימפוטה.

שחברת intelligene, המתמחה בשימוש בריבוזים, עןסקת בפיתוח שיטות אבחון חדשניות.

ש חברות D-Pharm ו-Collgard עוסקות בפיתוח תרופות חדשות.

"בדרך כלל, הוגי הרעיון, מקימי החברה החדשה, הם גם מנהליה, לפחות בשלב הראשון", מסביר ד"ר גינור. "אבל כשהחברה מתפתחת והמחקר והפיתוח מתקדמים לקראת השלמת המוצר - ובייחוד לקראת היציאה לשוק - מתברר לא אחת שחסר לאבות המייסדים ידע וניסיון בשיטות ניהול, בפיתוח מוצר תעשייתי ובהחדרת מוצר חדש לשוק העולמי. כאן בא לביטוי מצבור הידע והניסיון שלנו בקרן דנאלי. אנחנו מטים שכם בתחום הניהול, מוצאים מנהל מתאים לחברה ממשאבי אנוש בחו"ל, בעיקר בארצות הברית, ומלווים את החברה לכל אורך הדרך".

"מערכת הקשרים שלנו בארה"ב ובאירופה מאפשרת לנו לעזור לחברות, הן בחיבור של החברה עם יועצים מומחים שהיא זקוקה להם, והן בעזרה בגיוס הון לחברה", מסביר נועם קארסטד. "הקשר עם קרנות הון סיכון מובילות בארה"ב ובאירופה חשוב במיוחד לקראת יציאה של חברה לבורסה בארצות אלו".

ד"ר יעל מרגולין מציינת, כי "בדרך כלל נבדקות כ-100 חברות עד שנבחרת אחת שהקרן משקיעה בה". לא כל טכנולוגיה, מלהיבה ככל שתהיה, מצדיקה הקמה של חברה. אנו מנסים מדי פעם לעודד יזמים בתחומים דומים לחבור זה לזה ולאגד כוחות".

"אסור לנו להתאהב ברעיון המדעי בלבד. עלינו לראות תמיד איך הוא משתבץ בתמונה הכללית, ומעל לכל, אנו מייחסים חשיבות לצוות האנשים שאמורים להוביל את הרעיון להצלחה בשוק", מוסיפה ד"ר מרגולין.