מפקד יו"ש המתפטר למופז: לוקח האחריות על כשלון פעולת דובדבן

תת-אלוף שלמה אורן שימש בתפקיד רק 6 חודשים * ועדת החקירה סיימה את התחקיר הראשוני

מפקד אוגדת יהודה ושומרון, תת-אלוף שלמה אורן, הודיע היום (ה') שהוא נוטל אחריות על שרשרת הכשלונות בפעולת דובדבן בכפר סמירה א-שמאליה. אורן ביקש ממופז לסיים את תפקידו כמפקד אוגדת יו"ש.

מקורביו של שלמה אורן, ציינו היום, כי מאז הפעולה בסמירה א-שמאלייה, הוא מסתובב בתחושה קשה וכמפקד הכוחות ביו"ש הוא החליט לקחת אחריות אישית ולהתפטר.

במהלך פעולת יחידת דובדבן במוצ"ש, ישב שלמה אורן בחדר הפיקוד המיוחד ופיקח אישית על הפעולה.

שלמה אורן שימש בתפקידו כמפקד אוגדת יו"ש רק שישה חודשים. לפני כן, הוא שימש, בין היתר, כסגן מפקד אוגדה בפיקוד דרום, מפקד בית הספר למ"כים של גבעתי.

ועדת החקירה שבדקה את האירועים בפעולת דובדבן, מסרה את מסקנותיה הראשונות לרמטכ"ל. הפירסום הרשמי של המסקנות נדחה לזמן מה. בלשכת הרמטכ"ל לא הסבירו את סיבת הדחייה.

זמן קצר לאחר פעולת דובדבן בסאמירה א-שאמליה, ביקש גם מפקד היחידה, סגן אלוף מיקי, לקחת אחריות ולהתפטר, אבל הרמטכ"ל דחה את בקשתו.

היום נמסר על מכתב תמיכה נוסף, עליו חתומים קצינים ולוחמים, שנשלח למפקד דובדבן. לוחמים ביחידה קבלו בימים האחרונים על היחס העויין, שלדעתם, הם מקבלים מהתקשורת, כאשר הם מנועים מתגובה.

מהתחקירים שהתקיימו עד-כה על התקלה המבצעית החמורה, שגרמה, ככל הנראה, למותם של שלושה מלוחמי דובדבן, פציעת חייל נוסף והצלחתו של המבוקש מחמוד אבו-נהוד להימלט, עולה, כי אי-הבנה בין החיילים שנהרגו לבין קצין זוטר, גרמה לאסון.

על-פי הידוע, מחמוד אבו-נהוד הבחין באחד מכוחות המשנה של דובדבן, בעת שהחיילים עמדו מול הבית בו הוא התבצר. אבו-הנוד עלה לגג הבית ופתח משם באש לא מדוייקת לעבר כח נוסף של דובדבן. החיילים הגיבו באש לעבר אבו-הנוד ויתכן שכבר אז הוא נפצע באורח קל.

שלושת החיילים שנהרגו היו אמורים להתמקם באחת משתי קומות הבית ובהתאם לתוכנית המוקדמת, הם לא היו צריכים לטפס לגג הבית. אולם, קצין זוטר אמר להם, כי אם הם יחושו מאויימים בעת התקרית "הם רשאים לשפר עמדות".

נראה, כי הם הבינו זאת כאישור לעלות על הגג במקרה חירום. למרות האיסור של מפקד דובדבן, נפתחה אש לעבר גג הבית, שלא בהתאם ל"נוהל החבירה". נראה שהצלפים שעדיין היו בתהליך של התמקמות, לא זיהו את החיילים על הגג וסברו שמדובר במבוקשים, ירו ופגעו בחבריהם.

אבו-נהוד ניצל את המהומה שנוצרה, כדי לחמוק דרך הטבעת שהקיפה את הבית מצידו המערבי, באיזור בו שהו הצלפים. זמן קצר לאחר-מכן החל להתנהל מרדף אחרי אבו-נהוד ובמהלכו נפגע חייל נוסף של דובדבן מאש חבריו ואבו-נהוד הצליח להגיע למחסום פלשתיני בשכם, שם הוא מצא מקלט.