מייקל בלומברג לא מוכר

מייקל בלומברג טוען שמספר המנויים של חברת המידע הפיננסי שלו, לא היה מעולם כה גבוה. האם הגיע שעתו של הסחרן הוותיק לממש?

כמעט בכל דרך שלא מסתכלים על זה, מייקל בלומברג עשה זאת. חברת בלומברג שלו, המספקת שירות מידע שוק, היא מוצר חובה בקרב מקצועני השקעות בארה"ב, ובאופן גובר והולך, גם באירופה.

בעלותו על בלומברג (Bloomberg LP), החברה אותה ייסד ושאותה הוא מנהל, הפכה אותו למיליארדר. שמו מוזכר עתה כמועמד לראשות עיריית ניו יורק.

הנה רעיון אפשרי: האם אין זה עכשיו זמן טוב לאדון בלומברג למכור את החברה שלו לגורם שיציע תמורתה את המחיר המרבי? השאלה הופנתה לאדון בלומברג, 58, שהשיב עליה בשלילה מוחלטת באמצעות דוברו.

בלומברג שולל אמנם את הרעיון מכל וכל, אך חישבו על זה. ראשית, נראה שחברת בלומברג נמצאת עתה בנקודת שיא. היא יכולה להתגאות ב-70,000 מנויים בצפון אמריקה, וקרובה מאוד לרוויה בשוק זה, לפחות בכל הקשור לבסיס לקוחות המספק לחברה הכנסה קבועה, מה שהיווה באופן מסורתי את עיקר עוצמתה.

קצב גידול המכירות השנתיות בצפון אמריקה רשם האטה, מ-30% בשנות ה-80, לקצב מכובד שנע אשתקד בין 8% ל-9%, כך מעריכה אנג'לה וילברהאם מחברת המחקר הלונדונית Risk Waters Group.

מייק בלומברג אינו מוכן לגלות מה היה שיעור הגידול האחרון, אך טוען שעד כה השנה היתה שנת שיא: "מכרנו השנה יותר מסופים מאי פעם בתולדות החברה, ובאירופה הנתונים חורגים מעבר לתחזיות". מספר מנויי החברה באירופה, אסיהפסיפיק ואמריקה הלטינית נאמד בכ-70,000 מנויים נוספים.

או.קיי. יופי. אבל עד מתי תימשך מגמה זו? גורם אחד שסייע בהגדלת המכירות, היה ייקור השירות ב-5% שבלומברג ביצעה ביולי; המכירות גדלות בדרך כלל לפני כל ייקור מחיר ההתחברות למנויי בלומברג.

(בלומברג הגיעה ביוני למכירות שיא של 5,500 מנויים; השיא הקודם, 3,500 מנויים, בא לפני ייקור מחיר השירות למנויים במארס 1998).

אלא ששוק השוורים בארה"ב היה ללא ספק המניע הגדול מאחורי גידול זה. מה יקרה אם "שבע השנים הטובות" יסתיימו? "הפריט הראשון שכמה חברות ייפטרו ממנו, (לאור ההרעה במצב השוק - המערכת), הוא המסוף של בלומברג במשרדם", אומרת אשת מכירות לשעבר בבלומברג.

מסוף בלומברג אחד (כבר לא נכון לכנות אותו ממש מסוף, כבעבר, אלא ספק נתונים מקוון), עולה 1,650 דולר בחודש.

אם רצונכם ביותר ממסוף אחד במשרד, המחיר החודשי יורד ל-1,285 דולר למסוף.

מחיר מגוון המוצרים של רויטרס, היריבה הבריטית של בלומברג, נע בין 100 ל-1,250 דולר לחודש. שירות המידע היקר ביותר של רויטרס - Bridge Information Systems - עולה רק 850 דולר לחודש.

משתמשים רבים טוענים שלבלומברג יש יותר מה להציע בהשוואה ליריבתה הבריטית, כמו טיפול טוב יותר בניתוח של אג"ח וגישה לשוקי מסחר אלקטרוניים. ישנם אחרים החולקים על קביעה זו.

אנדרו מדוף, מנהל המסחר בני"ע בנאסד"ק בחברת ני"ע האמריקנית Bernard L. Madoff Securities, הנחשבת "עושת שוק", אומר כי הוא יכול לקבל כמה מאפיינים ממערכת הברידג' של רויטרס, שניתנים גם בבלומברג, אלא שברויטרס מחירם נמוך כדי מחצית מזה שגובה בלומברג.

שמירה על מחיר השירות ברמה גבוהה, ללא "פירוק" המוצר שלה, מסייעת לבלומברג להיות רווחית יותר מאשר יריבתה הבריטית. פורבס מעריך ששיעור תזרים המזומנים השולי של בלומברג, מתוך הכנסות בהיקף של 2.3 מיליארד דולר, עולה על 35%.

לעת עתה, אין כל עדות ממשית לכך שבלומברג מאבדת נתח שוק. הרבה מנהלי מסחר, כמו פ. ג'יימס מקבוצת פירסט קפיטל, חטיבה בפירסט יוניון קורפ, שפועלת בשרלוט, קרוליינה הצפונית, אינם מתכוונים לערוק מבלומברג לרויטרס.

ג'יימס מכנה את מסוף הבלומברג במשרדו, "הכלי המשוכלל ביותר, עורק החיים" של חטיבת האג"ח שלו, המנהלת תיקים בהיקף של כ-65 מיליארד דולר.

אבל בנקודת זמן מסוימת הטכנולוגיה תדביק את הפער עם בלומברג, או שגורמים חדשים, שיפתחו טכנולוגיה מתחרה מתקדמת, ייכנסו לשוק. כבר עתה מערכת המסחר העצמית של בלומברג, שהיתה להצלחה מסחררת, כאשר סוחר לשעבר בבנק ההשקעות סלומון ברדרס השיק את החברה ב-1981, הפכה מיושנת.

מערכות מידע פתוחות כמו ברידג' ורויטרס, טוענים כמה סחרנים, מאפשרות באופן קל יותר לבצע מניפולציות בנתונים. טוב, אז מי עשוי לרכוש את בלומברג? זה יהיה חייב להיות מישהו אמיד עם הרבה כסף. רויטרס יכולה להיות אחד מאלה, אלא שהיא עלולה להיתקל בהתנגדות מצד האחראים על תחרות חופשית בענף. ג'נרל אלקטריק יכולה למנף את רשת CNBC שלה, יחד עם חטיבות החדשות עסקיות והנתוני שוק של בלומברג.

אפשר שיהיה זה מתמודד במשקל כבד כמו Furst & Hicks, Muse, Tate. האחרונה אינה זרה לתחומי הרדיו והטלוויזיה, ויש לה יכולת לבצע עסקאות גדולות. קשה לצפות שמריל לינץ', המחזיקה כבר עתה ב-20% ממניות בבלומברג, תרצה להגדיל את חלקה בחברה, מאחר שלכך עלולה להיות השלכה שלילית בזירה אחרת - מהלך כזה עלול להרתיע חברות אחרות בוול סטריט מלעשות איתה עסקים.

אדם שראה מקרוב את הנתונים הכספיים של בלומברג, סבור ששווייה נע בין 6 ל-10 מיליארד דולר. עם סכום כסף כזה, מייק בלומברג, המחזיק בבעלותו בפחות מ-75% מהחברה, יכול לממן - אם רק ייאות למכור - הרבה יותר מקמפיין בחירות לראשות עיר.

פורבס