נספח צה"ל בפולין ייכנס לעסקים מיד לאחר פרישתו - בניגוד להוראות החוק

דובר צה"ל: תא"ל נירעם גולדברום מסר שהוא מודע להוראות החוק ולא פנה לבקש היתר מיוחד

נספח צה"ל וראש משלחת משרד הביטחון בפולין, תת-אלוף נירעם גולדברום, לשעבר קצין משטרה צבאית ראשי, המסיים בימים אלה את תפקידו, מתכוון להשאר בוורשה ולייצג שם חברות ישראליות. זאת, בניגוד לכאורה לחוק שירות הציבור, האוסר עליו לקבל עבודה בחו"ל בטרם חלפה תקופת צינון של שנתיים מיום סיום תפקידו. גולדברום גם לא ביקש היתר מיוחד.

ל"גלובס" נודע, כי בדף קורות חיים של גולדברום, המופץ בחודשים האחרונים בין חברות עסקיות ותעשייתיות בישראל, נאמר: "בימים אלה אני מסיים את תפקידי כנספח צה"ל ומתכוון להישאר בפולין במהלך השנתיים הבאות לפחות. בכוונתי להשתלב בניהול פעילות כלכלית/עסקית, כולל ייצוג חבות זרות בפולין ו/או בשאר מדינות האיזור".

תפקידו של גולדברום בפולין כלל אחריות ליחסי משרד הביטחון וצה"ל בבולגריה, הונגריה, צ'כיה וסלובקיה. הוא אחראי לפיתוח הקשרים והיחסים של ישראל בכל הקשור לנושאים הכלכליים/ביטחוניים והקשרים הצבאיים, לרבות יצירת קשרים עם משרדי הממשלה וגופי ממשל במדינות אלו ומעורבות בעיסקאות ביטחוניות.

בתקופת כהונתו של גולדברום בפולין השתתפו אלביט, אל-אופ ורפא"ל במיכרז מקומי, בהיקף של מיליארד דולר, לאספקת מסוקי קרב. הישראליות זכו, אבל הממשלה החדשה ביטלה את המיכרז והעדיפה שיתוף פעולה עם בואינג. בצ'כיה הייתה אלביט מערכות מעורבת בפרוייקט לייצור משותף של מטוס אימון ותקיפה אל-139.

סעיף 6 לחוק שירות הציבור (הגבלות לאחר פרישה), הנוגע לכל מערך השליחים והנציגים של ישראל בעולם, אוסר על מי שמילא תפקיד בשירות הציבור בחו"ל לקבל משרה, תפקיד, עבודה כשכיר או שלא כשכיר ללא היתר, בטרם חלפו שנתיים ממועד סיום תפקידו בחו"ל.

כמו כן, נאסר על אותו אדם לרכוש זכות בעסק או לקבלה מארצות שבהן מילא את התפקיד בשירות הציבור. האיסור האמור חל על ממלא התפקיד, והוא זה שצריך לפנות לגורמים המוסמכים לקבלת היתר מיוחד, שהוא תנאי לעיסוק בחו"ל לפני סיום תקופת הצינון של שנתיים.

דובר צה"ל מסר בתגובה: "גולדברום נמצא כעת בחופשת פרישה באישור צה"ל. גולדברום מסר לדובר צה"ל, כי הוא מודע למגבלות חוק שירות הציבור החלות עליו לאחר סיום תפקידו, ולא פתח במהלכים לקבלת היתר מיוחד".