"זו לא עיסקה מהותית"

להרצל חבס חשוב להדגיש, שהעיסקה עם גנדן נוגעת רק לחלק מעיסקי המשפחה, והדרך לשותפות בין שתי הפירמות עדיין לא עברה את מבחן הכימיה בין הבעלים. השליטה, בינתיים, בידי משפחת חבס

שבוע לאחר שסיכם את העיסקה לחילופי מניות בין חבס השקעות לגנדן, בהיקף של כ-15 מיליון דולר, אומר הרצל חבס בראיון ל"גלובס": "מבחינתנו, זו לא עיסקה מהותית".

"גלובס": הכיצד?

חבס: "חבס השקעות, בבעלות אבי ברוך, דודי יוסף, ואנוכי, שעד עתה היינו בעלי 92% ממנה, איננה אחת משלוש ההשקעות הגדולות של משפחת חבס. יש לנו שורת השקעות גדולות בנדל"ן, במגרשים מרכזיים בארץ, שלא פורסמו עד היום. אנו מדווחים כחוק על כל מה שנוגע לחברה הציבורית, אך כשמגיעים לעיסקי ולנכסי המשפחה, בארץ ובחוץ לארץ, אנחנו שומרים על דיסקרטיות".

הרצל חבס מדגיש עובדה נוספת: "על פי החוזה, מכרנו לגנדן 25% ממניות חבס ב-5 מיליון דולר, וגנדן קיבלה אופציה לקנות את יתר מניותינו בחברה, 67%. זה נכון. אבל עדיין לא מכרנו את המניות הנותרות. אנחנו עדיין בעלי 67%, עד סוף 2001.

"האם גנדן תנצל את האופציה? זה תלוי גם בשאלה אם תהיה כימייה בינינו לבינם. אולי יתברר בשנה הקרובה שאין כימייה, ואז הם לא יקנו את יתר המניות. נכון להיום, אנחנו ממשיכים להיות בעלי השליטה".

הצד האחר של העיסקה הוא, שמשפחת חבס קנתה 9% מגנדן, ב-6.25 מיליון דולר, ויש לה אופציה לקנות 9% נוספים, בכ-8.5 מיליון דולר. חבס: "זה יהפוך אותנו לאחד מבעלי המניות המובילים בגנדן ויקנה לנו השפעה רבה בחברה".

- למה מכרתם את מניות חבס השקעות?

חבס: "החברה הוקמה ב-1993, אנחנו היינו בעלי 69%, ונפתלי (תולי) צדר ומשה חרש בעלי 31%. הרעיון היה שאנחנו נממן, והם, המומחים לנדל"ן, ינהלו. לא העברנו לחברה שום נכס פרטי, והיא קנתה נכסים משלה. החברה הנפיקה מניות בבורסה, והמייסדים דוללו. אחר כך פרשו צדר וחרש לעסקים משלהם, קנינו את חלקם, קנינו גם מניות בבורסה - מעולם לא מכרנו - והגענו ל-92%.

"כיום אנחנו כפופים לחובות של חברה ציבורית, כגון מגבלות על עיסקאות בין בעלי עניין, ואיננו נהנים מן היתרון של חברה ציבורית, גיוס הון מהציבור. הברירה הייתה בין השקעת כספים נוספים בחברה לבין הכנסת שותפים, ובחרנו באפשרות השנייה".

- איך נוצר הקשר עם גנדן? "כמה חברות הציעו לקנות את החברה, וסירבנו.

"לפני כמה חודשים פנה אלינו רפי ביסקר, מנכ"ל גנדן ובעל מניות, והציע לנהל שיחות על שיתוף פעולה אפשרי. השיחות התפתחו לכלל עיסקה. זהו בעצם המשך שיתוף הפעולה מן העבר: חבס ודנקנר, אז בניהולו של ביסקר, היו שותפים בחברת סאדאב, שבנתה בחולון ובערים אחרות".

- עשיתם את העיסקה רק בגלל הכרות אישית?

"מובן שלא. בגנדן יש מקבץ מצוין של בעלי מניות ומנהלי נדל"ן טובים, שנדמה לי שלא נמצא כמותו בשום חברה אחרת. השילוב בין בעלי המניות מוצלח, ולחברה יש השקעות טובות".

- גנדן משלמת בעד מניות חבס 44% מעל מחיר השוק שלהן ערב העיסקה (שווי חברה 19.5 מיליון דולר, לעומת 13.5 מיליון בבורסה). מדוע? "נכסי החברה טובים ויניבו רווחים גבוהים בעתיד. גנדן ראתה מה שבבורסה אולי לא שמו לב אליו. הנכס המרכזי שלנו הוא מתחם בצפון תל אביב לבניית 300 דירות יוקרה. הבנייה והשיווק יתחילו בקרוב (ראה תיבה).

"בבעלות חבס השקעות גם מגרש ל-153 דירות בשיכון דן, שקנינו באחרונה מאשדר, מעופר מירצקי ומרוני גרושקה, בכ-20 מיליון דולר, ושוויו עלה מאז, לדעתנו. החברה היא גם בעלת 50% בבית משרדים של 5,000 מ"ר בהרצליה פיתוח, בשותפות עם עזרא הראל, המושכר כולו".

- איך בנוי החצי השני של העיסקה, כניסתכם לגנדן?

"החוזה אומר, שאם בסוף 2001 תנצל גנדן את האופציה ותקנה עוד 67% מחבס השקעות, ננצל אנחנו במקביל אופציה נגדית ונקנה 9% נוספים בגנדן, ב-8.5 מיליון דולר. כך נגיע לאחזקה של 18% ונהיה בין הגורמים המובילים בחברה, שתיעשה, לדעתנו, לחברת השקעות גדולה. רצינו להשקיע סכום יותר גדול ולקנות עוד מניות, אך בעל השליטה בגנדן, נוחי דנקנר, אמר לנו שיש לו די כסף. כן נמשיך להשפיע על עיסקי חבס השקעות, באמצעות אחזקותינו בגנדן".

חבס, וגם בעלי גנדן, מונים, שלא לייחוס, חמישה יתרונות נוספים לעיסקה, שלושה לגנדן ושניים לחבס.

היתרונות לגנדן הם:

רוב המגרשים של גנדן נמצאים בערי שדה כמו פתח תקווה, נתניה, מודיעין, באר שבע ונצרת. רכישת השליטה בחבס תיתן לחברה שליטה בשני מתחמים לבנייה למגורים בצפון ת"א ותעשיר את מלאי הקרקעות של החברה.

כמעט כל מגרשיה של גנדן כיום הם בשותפות עם צד שלישי, כגון חברות משולם לוינשטיין, רובננקו ופריצקר. המגרשים בת"א, בעלי פוטנציאל הרווח הגדול, יהיו בבעלותה המלאה.

חבס השקעות היא חברה ציבורית. רכישתה עשויה לחסוך לגנדן בעתיד הקמת חברה לצורך הנפקה בבורסה.

גם היתרונות למשפחת חבס ברורים:

היא מכרה 25% מהמניות ב-44% מעל מחיר הבורסה. אם תממש גנדן את האופציה, היא תשלם בעד יתר המניות 15 מיליון דולר, שהם 67% מעל מחיר הבורסה ערב העיסקה.

העיסקה נטו אינה עולה למשפחה דבר. להיפך - היא תשקיע בגנדן 15 מיליון דולר, ותקבל בעד החברה הציבורית 20 מיליון דולר. העיסקה מעבירה מזומנים ונכסים מהחברה הציבורית לבני המשפחה.

חשוב לזכור - ובני משפחת חבס אינם מניחים לשכוח - שהחברה הציבורית היא רק חלק קטן מכלל השקעותיה של המשפחה.

הרצל חבס הוא דור רביעי להשקעות בתחום זה. הסבא-רבא שלו, זיסל, היה הראשון במשפחה שקנה קרקעות בארץ, לפני 70 שנה ויותר. הסב ישראל והאב ברוך המשיכו בכך, וכן גם ענפים אחרים של המשפחה, בהם יוסף, אחיו של ברוך השותף בחברה הציבורית.

חלק מנכסי המשפחה נחשפו בעבר, בעיקר קרקעות במרכז כפר סבא, שעליהם בנתה, בשני שלבים, 540 דירות יוקרה, כולן מכורות. תמורת המכירות נאמדת ב-150 מיליון דולר. כיוון שהדירות נבנו על קרקעות היסטוריות, אפשר להעריך את הרווח ב-60 מיליון דולר. כדי לעמוד על היקף נכסי המשפחה די לציין, כי לפני עשר שנים בקירוב קנתה המשפחה מהדודן דניאל, לצורך ריכוז הקרקעות בכפר סבא, מגרש לא גדול ב-3 מיליון דולר (של אז). נכסים גלויים אחרים הם 33% בשלב א' של קניון ערים בכפר סבא, 100% בשלב ב' של הקניון, ו-33% בקניון נס ציונה. שוויים של נכסים אלו כשלעצמם מגיע לעשרות מיליוני דולרים.

שווייה של הרשימה השנייה, הסמויה, גדול כנראה לא פחות. היא כוללת מגרשים בת"א, ברחובות, בנתניה ובערים אחרות במרכז. ההשקעות, לפחות חלקן, מרוכזות בחברת הרצל חבס הפרטית. המשפחה קנתה את כל הקרקעות מהון עצמי, חלקן לפני שנים רבות, ואינה חייבת עליהן דבר לבנקים.

לפני כחמש שנים הקימו ברוך, יוסף והרצל חבס שלוש חברות פרטיות, חברה לכל בן-משפחה, להשקעה בניירות ערך ובמניות. באחרונה השקיעה המשפחה בחברות סטארט-אפ, וכנראה נכנסה גם לשותפות בחברת היי-טק אחת לפחות.

השקעה נוספת, שלא פורסמה עד היום, היא שותפות בשיעור של כ-20% בבנייני משרדים, ששטחם 20,000 מ"ר או יותר, בהוואנה, בירת קובה. בעבר הייתה המשפחה שותפה במרכזים מסחריים בארה"ב, אך מכרה את אחזקותיה בהם.

על עוצמתה הפיננסית של המשפחה יעיד אירוע זה: ב-1994 ניהלה משפחת חבס מו"מ מתקדם לקניית בנק פרטי. המפקח על הבנקים הורה לה להעמיד הון עצמי של 20 מיליון דולר. המשפחה העמידה את ההון מיד, מבלי לפנות לבנק. לבסוף החליטה המשפחה, משיקולים שלה, שלא לקנות את הבנק. חבס סירב לפרט בעניין זה.

קניית 9%, ואולי 18%, בגנדן, מסמנת מפנה מסוים במדיניות הפרסום של משפחת חבס: מעתה היא תהיה שותפה לחברה המפרסת את כל עיסקאותיה ורכישותיה. התנופה שביטאו נוחי ויצחק דנקנר, רפי ביסקר ושותפיהם, מאז נוסדה גנדן לפני תשעה חודשים, מאותתת, אל נכון, שיהיו לה עוד הרבה עסקים משותפים עם חבס.