תע"א במגעים עם תעשיות אוויריות בסין לשת"פ בהסבת מטוסי נוסעים למטען

מנהל בדק מטוסים: אין קשר בין הקפאת היחסים הביטחוניים בעקבות פרשת הפלקון לבין היחסים האזרחיים

התעשייה האווירית מנהלת מגעים בסין לקראת שיתוף פעולה עם אחת מהתעשיות האוויריות הפועלות בה, בהסבת מטוסי נוסעים לתצורת מטענים. כך נודע ל"גלובס".

המגעים מתנהלים למרות ההקפאה למעשה של היחסים הביטחוניים בין סין לישראל, כולל היחסים הביטחוניים של תע"א עצמה במדינה זו, בעקבות ביטול העיסקה למכירת מטוס ההתרעה פלקון לצבא סין, בלחץ ארה"ב.

המגעים מתנהלים בין חטיבת בדק מטוסים בתע"א לבין 4 התעשיות האוויריות הגדולות בסין, שבראשן אמקו וטאקו. תע"א תשתתף במימון כנס תעופה שייערך בסין בעוד מספר שבועות, בו תנסה לעניין גופים נוספים בשיתוף פעולה עימה בתחום. תע"א כבר מייצרת בסין רכיבים לכמה ממוצריה, כולל קורות פלדה המשמשות כרצפה למטוסי בואינג-747 המוסבים מגירסת נוסעים למטענים.

מנהל בדק מטוסים, דוד ארצי, אמר ל"גלובס", שאין כל קשר בין ההרעה ביחסים הביטחוניים עם סין לאלה המתנהלים בתחום האזרחי. "בתחום תחזוקת המטוסים - נתקשה ליצור שיתופי פעולה בסין", אמר ארצי, "מכיוון שהתעשיות האוויריות שלה מתחרות מולנו בשוק הזה. הם כבר מתמחים אפילו בתחזוקת מטוסים מתוצרת מערבית.

"תחום הסבת המטוסים הוא דווקא כר נוח לשותפות. תחום המטענים באסיה גדל, וכך גם הצורך להסב מטוסי נוסעים למטען. לבדק יש את הטכנולוגיה והאישורים מצד יצרני המטוסים, ובסין יש כוח עבודה זול".

בדק מטוסים זכתה בזמנו במיכרז להסבת מטוס מדגם MD-11 של חברת התעופה צ'יינה-איסטרן, מדגם נוסעים למטענים. היא מבצעת את הפרוייקט במשותף עם בואינג, שרכשה את יצרן סדרת ה-MD, מקדונל-דגלאס. בואינג תספק את מרכיבי ההסבה של המטוסים, ואילו חטיבת בדק תבצע את ההסבה עצמה.

בדק תפסה בסין נתח שוק גדול גם בתחזוקת מנועים למטוסים, עקב הטיסה הקצרה יחסית מסין לישראל (9 שעות) לעומת ארה"ב (15 שעות). בסין פועלים כיום 500 מטוסים מתוצרת מערבית. היצרניות הגדולות, בואינג ואיירבס, הגדירו את סין בפרט ואת אסיה בכלל כשוק הפוטנציאלי הגדול ביותר בעולם כיום למטוסים.