נורטל: תעודת זהות

נורטל מעסיקה 18 אלף עובדים ב-70 חברות ב-33 מדינות, ועוד 5,000 איש ב-17 מעבדות. החזון החדש של החברה אומר: מאחר שהחברה צופה שוק של 140 מיליארד דולר לאפליקציות הדור השלישי בסלולר, וכי 60% מפעולות האינטרנט הגלובליות יבואו מכלי עזר סלולריים כמו טלפונים, מחשבי כף יד ומחשבים ניידים, צריכה האסטרטגיה להתמקד בשלושת התחומים החשובים ביותר: התשתית האופטית, הגישה האופטית והאינטרנט האלחוטי. שני התחומים הראשונים נותנים את התשתית והגישה אל הלקוחות, דרך המערכות הסלולריות.

בתחום התשתית האופטית כבר תפסה נורטל את ההובלה. אם תרצו, זו הסיבה המשמעותית ביותר לעסקת המיליארדים של לוסנט ברכישת כרומטיס הישראלית. ההיגיון פשוט: רמת התנועה באינטרנט בסוף 1999 היתה 350 אלף טרהביט בשנייה, והיא עתידה לגדול, על פי מחקרים, ליותר מ-15 מיליון טרהביט בשנייה ב-2003. מחקרים נוספים רואים את התנועה גדלה ביותר מפי 100 בחמש השנים הבאות.

צריך לזכור דבר נוסף על מחקרים בתחום הזה. אם אנו למדים מההיסטוריה, הרי המחקרים בדרך כלל אופטימיים מדי כשמדובר בכניסת טכנולוגיות תקשורת חדשות לשוק - ופסימיים מדי כשמדובר בחיזוי השימוש בהן לאחר שהן נכנסו. כך היה עד כה לגבי השימוש בטלפונים סלולריים ולגבי השימוש באינטרנט. הגידול בשימוש תמיד השיג את המחקרים. ואם מגמה זו תימשך, הרי המספרים האלה, בתאריכים המוזכרים, יהיו לא רלוונטיים.

האתגר הגדול של יצרניות תקשורת גדולות בעידן זה, הוא לרתום את החזון בתחום הנכון. נורטל החליטה על השילוב בתחום האופטי-סלולרי ומסתמכת על ההנחה, כי רק ציוד אופטי יוכל למנוע את הצפת האינטרנט בזרם הביטים העצום, שיגיע בעיקרו מהאוויר.

כמו כל מתחרותיה, נוקטת נורטל בשלוש השנים האחרונות מדיניות של התרחבות מהירה על ידי רכישות של טכנולוגיות וחברות אחרות.

תולדות נורטל בישראל 20 שנה נמצאת נורטל בישראל, אבל בחלק ניכר מהתקופה הזו אסור היה להזכיר את שמה, מאימת החרם הערבי. טלרד רכשה את הטכנולוגיה שלה ומכרה את המרכזיות הציבוריות שלה לבזק, אך שמה של החברה (אז נורת'רן טלקום) הוזכר רק בחדרי חדרים. כשגלובס הזכיר את שם החברה לפני שנים אחדות, התלונן מנכ"ל טלרד דאז, בצלאל לוין, בפני ראשי העיתון, כאילו הכתב פגע בבטחון המדינה.

לפני כארבע שנים הפכה הנוכחות של נורטל בישראל לגלויה, כשנחתם הסכם בינה לבין כור, לפיו היא רוכשת 20% מטלרד תמורת 45 מיליון דולר. לנורטל היתה אופציה שאמורה היתה להתממש השנה, להגדיל את חלקה ל-50% או למכור אותו בחזרה לכור.

בתחילת מארס 2000 נחתם ההסכם בין נורטל לכור להקמת נורטל נטוורקס ישראל ואושר סופית בסוף מאי. נורטל תכניס לחברה זו את כל פעילויותיה בישראל, המקיפות מכירות של 100 מיליון דולר בשנה.

לעסקה בין החברות שני רכיבים נוספים. האחד - נורטל נטוורקס ישראל תרכוש מטלרד נטוורקס את שירותי השיווק, המכירות והתמיכה של עסקי המיתוג הציבורי ומכירות לחברות הפעלה, ואת עסקיה של טלרד מחוץ לתחומי ישראל בכמה שווקים, כולל דרום אמריקה ואפריקה, תמורת כ-95 מיליון דולר. כור תרשום רווחי הון של 85 מיליון דולר מעסקה זו.

טלרד תשמור לעצמה את עסקי מרכזיות הכוכב, הרשומות כפטנט שלה, ואת עסקי חברות הסטארט-אפ. כמו כן תמשיך טלרד לייצר ולבצע מחקר ופיתוח עבור החברה החדשה ועבור נורטל העולמית.

הרכיב השני של העסקה הוא מימוש האופציה שיש לנורטל למכור בחזרה את אחזקותיה בטלרד לכור, תמורת סכום הרכישה של 45 מיליון דולר.

לאחר סגירת ההסכם עברה כל פעילות המיתוג של טלרד לנורטל נטוורקס ישראל. קובי פז, שניהל עד כה את מערך השיווק והמכירות של מוצרי נורטל לארגונים וחברות בישראל, ימלא את אותו התפקיד בנורטל נטוורקס ישראל.