בני דודיו של שוטר מג"ב שנהרג בקבר יוסף החזירו פנקסי המילואים לרמטכ"ל

"צה"ל עשה את כל המאמצים כדי לחלץ את סמל שני מדחת יוסף, שוטר משמר הגבול שנהרג בקבר יוסף, ואיש לא רצה חלילה להפקירו", כך אמר היום (ד') הרמטכ"ל שאול מופז בעת ביקור תנחומים שערך בבית משפחת החייל שנהרג, בכפר בית ג'אן. בני המשפחה היפנו כלפי הרמטכ"ל טענות ודרשו תשובות על שאלות קשות. שניים מהם אף החזירו את תעודות המילואים שלהם לידיו.

מופז שמע טענות קשות מצד בני המשפחה על העיכוב בחילוצו של יקירם. אחיו של מדחת אמר: "האח שלי נפטר עקב הפקרות ורשלנות. מדובר בהמתה הדרגתית של חייל וזה מה שכואב לנו. אני מבקש שתוקם ועדת חקירה מיידית ושאנשיה ימונו בין היתר גם ע"י בני המשפחה".

ואליד ג'וזף, בן דודו של מדחת, היקשה בשאלה, כיצד צבא שביצע חילוצים הירואיים כמו באנטבה, מסתמך לפתע על גורמים זרים.

בני משפחה אחרים טענו כלפי הרמטכ"ל, כי לאחר פציעתו של מדחת לא נמסרה להם הודעה וכן לא נמסר לה על הקשיים בחילוצו, שכן בני המשפחה יכולים היו להפעיל את קשריהם, באמצעות אישי ציבור של העדה הדרוזית ברשות הפלשתינית, כדי לחלצו מקבר יוסף.

רגע דרמטי היה במהלך ביקור התנחומים, כאשר שני בני דודיו של שוטר משמר הגבול המנוח החזירו לרמטכ"ל את פנקסי המילואים שלהם ואמרו, כי אינם רוצים עוד לשרת במילואים. אחד מהם אמר לרמטכ"ל: "התחיילתי לפני 13 שנים לצה"ל. נשבעתי אמונים לארץ ישראל ולמולדת, למרות שזו ארץ של יהודים קודם כל ורק אחר-כך של שאר העדות. אבל המדינה לא נשבעה אמונים לי, שכחתי לבקש את זה ממנה. בזה הרגע אני מחזיר את האמונים וגם את תעודת ההצטיינות שלי. אני לא יכול לשרת במילואים". הצטרף אליו בן דודו שאמר: "אני מתבייש לשרת בצבא".

מופז הדגיש, כי צה"ל עשה כל שביכולתו לחלץ את מדחת יוסף. "אנחנו הפעלנו את כל מה שעמד לרשותנו באותם רגעים, כדי להגיע אליו כמה שיותר מהר. שמנו על כף המאזניים את האפשרויות האחרות, שהיו כרוכות בכיבוש גדול של חלק גדול מהעיר שכם עם הרבה מאוד נפגעים, ואני לא בטוח שהיינו מגיעים אליו יותר מוקדם. האמת קשה וכואבת והיא כואבת גם לי".

"המפקדים שהיו שם עשו כמיטב יכולתם. זו לא החלטה שלנו להיות שם, זה נעשה במסגרת של הסכם. לא היה פה מצב שמישהו חס וחלילה רצה להפקיר חיי חייל. אבוי לצה"ל ואבוי לנו אם המצב הזה יקרה", הוא הוסיף.

לקראת תום ביקורו הוא הבטיח לבני המשפחה, כי צה"ל יחקור את הפרשה עד תום.