בריסל אישרה את מיזוג ויוונדי-סיגראם בכפוף למכירת אחזקת ויוונדי ב-BSkyB

העיסקה הופכת את ויוונדי-יוניברסל לתאגיד המדיה מס' 2 בעולם, אחרי AOL-טיים-וורנר * מכירת 23% מחברת סקיי תתבצע בתוך שנתיים * מנכ"ל ויוונדי, מסייה: "אנחנו צעד אחד מבכורה עולמית"

תאגיד שירותי המים, המדיה והטלקום הצרפתי ויוונדי זכה ביום שישי באישור הממונה האירופי על ההגבלים לעיסקת ההשתלטות שלו על סיגראם וקאנאל פלוס, בעיסקאות בסך של 44 מיליארד דולר, בתנאי אחד - מכירת אחזקתו בחברת שידורי הלוויין BSkyB שבשליטת רופרט מרדוק. ויוונדי מחזיק בעת ב-23% מבריטיש סקיי ברודקסטינג, בשווי נוכחי של 8 מיליארד דולר, והוא התחייב למוכרם תוך שנתיים. בכך הצליח התאגיד הצרפתי, בראשות המנכ"ל השאפן שלו, ז'אן-מארי מסייה, להימנע מחקירה ממושכת של רשוית האנטי-טרטסט האירופית, בראשות מאריו מונטי, השאפתן לא פחות.

עיסקת רכישת התאגיד הקנדי סיגראם תהיה בסך כ-33 מיליארד דולר. תאגיד זה הוא הבעלים של אולפני המוזיקה והקולנוע יוניברסל. ויוונדי ישתלט גם על כל קאנאל פלוס, חברת השידורים בתשלום מס' 1 באירופה, ובכך יהפוך לגורם מרכזי בענף המדיה העולמי. החברה החדשה ויוונדי-יוניברסל תוכל להתמודד ביתר הצלחה עם יריבים כגון וולט דיסני והשילוב של אמריקה אונליין וטיים-וורנר.

"במדיה העולמית, ויוונדי-יוניברסל מתחילה את דרכה כמס' 2 אחרי AOL וטיים-וורנר. פירוש הדבר הוא, שנותר לנו רק צעד אחד לבכורה העולמית", הכריז זאן-מארי מסייה ביום שישי.

אישור הנציבות בא למרות הערכות שהיא תשהה את החלטתה עד לבדיקה מחמירה של השלכות המיזוג. אך בהודעת הנציבות בבריסל ששוגרה בפקס לסוכנויות ידיעות נאמר ש"ויוונדי הציעה ויתורים מהותיים כדי לפתור את בעיות ההתחרות ההוגנת".

ללא מכירת האחזקה ב-BSkyB, ויוונדי היתה מוצאת עצמה בשותפות עם חברת ניוז קורפ של רופרט מרדוק, שהיא אחת מיריבותיה של יוניברסל, באמצעות החברה הבת פוקס אנטרטיינמנט, הסביר מסייה לכתבים בפאריז. אנליסטים ציינו שמכירת האחזקה הזו היא למעשה ויתור צנוע מצד ויוונדי, שמקבלת בתמורה את העיסקה הגדולה בה היא רצתה באמת.

האחזקה הזו ממילא לא היקנתה לוויוונדי יכולת השפעה אסטרטגית על BSkyB, בעוד כעת היא תוכל באמצעות השתלטותה על סיגראם, להשתמש בתכנים של יוניברסל עבור מיזם האינטרנט המשותף לה ולוודאפון הבריטית (50%-50%), Vizzavi. וודאפון, מציינים אנליסטים, היא חברת רשתות הסלולר הגדולה בעולם.

ויוונדי הסכימה גם להתיר ליריבותיה בתחום האינטרנט להשתמש בזכויות המוזיקליות של יוניברסל במשך חמש שנים, ולהגביל את קאנאל פלוס ברכישת זכויות בלעדיות לשידוריה ל-50% בלבד מסרטי הקולנוע החדשים של יוניברסל. סרטים כאלו מהעת האחרונה כוללים את "ארין ברוקוביץ'" ו"גלדיאטור".

מכירת חלקה של ויוונדי ב-BSkyB תסיים שנים של יחסים חמים ופושרים בין מסייה, 43, לשעבר בנקאי השקעות בחברת לאזאר פררז, ומרדוק, 69. השניים בנו כל אחד אימפריית מדיה משל עצמו, מבלי להסכים אי פעם על נוהלי עבודה משותפים.

אישור הנציבות האירופית ניתן יומיים אחרי שאמריקה אונליין וטיים-וורנר קיבלו מן הנציבות הזו אור ירוק למיזוגן בעיסקת 137 מיליארד דולר, בעקבות התחייבותן לנתק את קשריהן עם ברטלסמן, תאגיד המדיה מס' 1 באירופה כיום. ההתחייבות הזו ניתנה כדי להבטיח שהשתיים לא יוכלו להיות גורם דומיננטי מדי בהעברת מוזיקה באמצעות האינטרנט.

ביום חמישי נימקה הנציבות האירופית גם את התנגדותה למיזוג שהוצע בין וורנר מיוזיק וקבוצת EMI הבריטית, התנגדות שגרמה לקריסת עיסקת המיזוג הזו. הנציבות קבעה שהשילוב של ברטלסמן, וורנר ו-EMI היה יוצר "מאסה קריטית" שהיתה מאיימת על ההתחרות ההוגנת בתחום הפצת מוזיקה.