תעשיות ביטחוניות ישראליות ישתתפו בפרוייקטים של השבחה בסלובקיה

סגן שר הביטחון, ד"ר אפרים סנה, נועד אמש (ב') בבירה ברטיסלבה עם ראש ממשלת סלובקיה, וכן עם שר ההגנה, הרמטכ"ל, מפקד חיל האוויר וראש איגוד התעשיות הביטחוניות המקומיות

תעשיות ביטחוניות ישראליות ישולבו בפרוייקטים בתחום ההשבחה בסלובקיה, (לשעבר חלק מצ'כוסלבקיה). חיל האוויר הסלובקי מתבסס על מטוסים וטכנולוגיות שיוצרו בברה"מ לשעבר. המטוסים הלכו והתיישנו במהלך השנים, במיוחד לאחר פירוק ברה"מ, ומטרת ההשבחה היא להתאימם לפעילות בעשורים הבאים.

סגן שר הביטחון, ד"ר אפרים סנה, נועד אמש (ב') בבירה ברטיסלבה עם ראש ממשלת סלובקיה, וכן עם שר ההגנה, הרמטכ"ל, מפקד חיל האוויר וראש איגוד התעשיות הביטחוניות המקומיות. סנה מנסה לקדם את סיכוייהן של התעשייה האווירית וחברת אלביט מערכות להשביח מטוסי קרב ומסוקי קרב בסלובקיה.

בסלובקיה קיימים עשרות מטוסי קרב מדגם מיג-29, עשרות מטוסי קרב והפצצה מדגם סוחוי-22, ומסוקי קרב מדגם מי-24. תע"א ואלביט מערכות מסוגלות להשביח את כל סוגי המטוסים והמסוקים העיקריים הפועלים בסלובקיה.

מלבד נושא ההשבחות, דן סנה עם מארחיו בשילוב מרכיבים של תעשיות ביטחוניות ישראליות במוצרים של התעשייה הצבאית הסלובקית. זאת, בהמשך לשילוב טכנולוגיות ישראליות ב-4 מוצרים של התעשייה הצבאית המקומית, בהם: נושא גייסות משוריין, שפותח בסלובקיה; מערכת נגד מטוסים מסוג "בראמס"; ותותח מתנייע "סוזנה". משלחת של בכירים ממשרד הביטחון, בראשות הסמנכ"ל לקשרי חוץ ובקרת נשק, יקותיאל מור, יצאה לצ'כיה, כדי לדון בפרוייקטים שונים. במדינה זו קיימת מצבת מטוסים ונשק דומה לזו של סלובקיה. השיחות נערכות בפראג, והנושא המרכזי שנדון בהן הוא השבחת טנקים של הצבא הצ'כי.

פרוייקט אחר שבו דנים הצדדים הוא השבחת מטוסים של חיל האוויר הצ'כי, בשיתוף עם התעשייה הצבאית הצ'כית. חברת אלביט מערכות שיתפה בעבר פעולה עם התעשייה האווירית הצ'כית, אירו-וודוכודי, בפיתוח ושיווק של מטוסי אימון צ'כיים, ממשפחת מטוסי האל-139.

ישראל וסלובקיה חתמו על הסכם סחר חופשי ועל הסכם הגנת השקעות, כדי לצמצם את האפליה של הייצוא הישראלי מול מתחריו מאירופה. ישראל הציבה לעצמה יעד להרחיב את הסחר עם מדינות מרכז אירופה, בעיקר באמצעות הסכמי סחר חופשי. המטרה היא לנצל הזדמנויות עיסקיות הנפתחות בעקבות תהליכי הפיתוח המהירים והמעבר לכלכלת שוק במדינות אלה. בין השאר, חתמה ישראל על הסכמים עם צ'כיה, פולין והונגריה.