מתיחת פנים לערי בריטניה

"כל אחד מהאזרחים שלנו חייב לתמוך בהחזרת ליברפול לליגה הראשונה", הכריז מייק סטורי, חבר מועצת עיריית ליברפול, אחת הערים העניות ביותר באירופה. הוא מוכן להשקיע לשם כך 1.5 מיליארד ליש"ט, ובלבד שליברפול תהיה שוב מטרופולין מסחרי ותיירותי ברמה עולמית.

"את יום הולדתנו ה-800 בשנת 2007 נחגוג בגאווה", מבטיח סטורי.

ליברפול, שהיתה במאה ה-18 העיר השנייה בחשיבותה באימפריה הבריטית, יכולה להתגאות כיום רק בלהקת החיפושיות שיצאה ממנה.

התחבורה האווירית, שינוע המכולות והמשבר בתעשייה שיתקו את הנמל האטלנטי. ארבעה מכל עשרה מתושביה עזבו את העיר, ועדיין שיעור האבטלה בה גבוה פי שניים מהממוצע הבריטי.

"בעשור הבא אנחנו רוצים ליצור 9,000 מקומות עבודה חדשים", מכריז ג'ו דוייאר, ראש חברת ליברפול ויז'ן (LIVERPOOL VISION) שאמורה לקדם את ההתחדשות האורבנית.

העירייה צריכה לתרום לפרוייקט 430 מיליון ליש"ט והיא מקווה לגייס מיליארד נוסף ממשקיעים פרטיים.

ליברפול ויז'ן, שפועל כחברה, נבדלת מיוזמות קודמות שהתבססו בעיקר על סיבסוד מטעם האיחוד האירופי, שלא הצליחו להחיות את האיזור התעשייתי מריסיד הגוסס.

ממשלת בריטניה פרסמה השנה בראשונה ספר לבן על הדרכים להצלת ערי תעשייה ותיקות שמצבן מתדרדר. יעדי התכנית הממשלתית; צימצום הסיוע להקמת בניינים חדשים, תמריצי מיסים לשיפוץ מבנים קיימים, וניצול שטחי תעשייה מיותרים לבניית דירות.

בליברפול, מנצ'סטר ושפילד איתרה הממשלה שלושה איזורי עדיפות, שבהם ייבדקו העקרונות של תכנית השיקום. "ליברפול נוטשת את מנטליות הקבצנות והיא תטפל בכוחות עצמה בבעיותיה", אומר מייק שילדס, ראש המוסד לפיתוח צפון מערב אנגליה, שהוקם על ידי הממשלה באביב השנה.

לב ההתחדשות העירונית יהיה סנט ג'ורג' הול המפורסם, אולם קונצרטים לשעבר, שאמור לההיפך למרכז בינלאומי של ועידות ועסקים.

קבוצת משקיעים מלונדון רוצה להקים בלב העיר גורד שחקים בגובה 200 מטר, בהשקעה של 60 מיליון ליש"ט. באיזור הנמל מתוכננת לקום שורה של בניינים, נועזים במקצת מבחינה ארכיטקטונית, שישתלבו בחזית הימית של העיר.

ברציף הראשי, שבו עגנו בעבר אניות נוסעים, יהיה פארק שעשועים למשפחות. בטרמינל של נמל התעופה יוקם מלון ב-22 מיליון ליש"ט. קו חדש של מעבורות מהירות ישפר את הקשר בין ליברפול ואיזור התעשייה מרסיסייד. כעת מרוויחה העיר 500 מיליון ליש"ט בשנה מתיירות, בעתיד צפויים לבקר בה 22 מיליון מבקרים שיספקו פרנסה ל-18,000 עובדים במרסיסייד. "ב-2005 נוכל להרוויח מיליארד ליש"ט מתיירות אם נדבק במטרתנו", אומר דוייאר.

נראה שמשקיעים פרטיים מאמינים לתחזיותיו האופטימיות של ראש הליברפול ויז'ן. חברת טיסות השכר איזיג'ט (Easyjet) שמוכרת את טיסותיה באמצעות האינטרנט, רוצה להקים בליברפול מרכז מינהלי שיעסיק 1,500 עובדים. פורד מתכננת בניית יגואר קטנה במרסיסייד.

במגזר הנדל"ן הפרטי מסתמן כבר שינוי איטי. בשיכון הסוציאלי המתפורר שנמצא בקומיוטיישן ראו ההיסטורית, ליד אולם הקונצרטים לשעבר סנט ג'ורג' הול, הוקם כבר בניין משרדים עם 51 דירות, כי רבים רוצים לגור שוב במרכז של ליברפול שהיה פעם השער לאימפריה הבריטית.

"הרבה מרחצאות ליד הים שלנו חוו שקיעה ממושכת שגוררת אותם לתהום. דרוש להם סיוע כדי להפוך את הקפיץ הקטלני", אומרת שרת התיירות הבריטית, ג'נט אנדרסון.

יותר מכל ערי הנופש בחופי בריטניה, נפגעה בלקפול. אתר הבילויים המיושן צפונית לברמינגהם מושך אמנם עדיין 17 מיליון מבקרים בשנה, אבל מבחינת ההכנסות לנפש, הוא עומד במקום ה-12 לפני האחרון בין כל ערי בריטניה.

קונצרן לבילויי פנאי רוצה להשקיע עכשיו בבלקפול מיליארד ליש"ט בבניית שישה בתי קזינו שאמורים ליצור 25,000 מקומות עבודה. הכוונה היא להפוך את העיר בת 150,000 התושבים ליד הים האירי, שריח דגים וטיגונים נודף ממנו, ללאס וגאס אירופי.

בראשית שנות ה-80 יצאו רק 5 מיליון אנגלים לנפוש בחו"ל ויותר מחצי מתקציב החופשות הלאומי הוצא באיים הבריטיים. כיום נוסעים 27 מיליון בריטים לחו"ל ומשאירים שם שני שלישים מכספם לבילוי חופשות. הלירה שטרלינג החזקה ממריצה את המגמה הזאת.

התוצאות לגבי הרחצה בחופים אלה הן אכזריות. אורחים שהגיעו בעבר לשהייה של שבועיים במקום, נשארים כיום רק יומיים. העיריות לא מסוגלות עוד לקיים את התשתיות היקרות. שוק העבודה תלוי בעונה קצרה מאוד.

בערי נופש שנחשבו פעם לעשירות נרשמה האבטלה הגבוהה ביותר בבריטניה. בחוף של קנט, בדרום מזרח אנגליה, אכסנה רשות הקליטה פליטים בפנסיונים ריקים והדבר מוסיף למתח הסוציאלי והאתני במרכזי הנופש. נוכח המצב החמור פתחה ג'נט אנדרסון עכשיו ביוזמה בבריסל לגיוס סיוע אירופי למען בלקפול וארבע ערי נופש אחרות ליד חופי הים. מפעל הפיס הממלכתי יפריש מרווחיו למען הערים הסובלות. בברייטון עוסקים כבר בשיקום הוסט פיר ההיסטורי בעזרת כספי ההגרלה. שישה בתי הקזינו שאמורים לקום בבלקפול עד שנת 2020 מקווים למשוך 30 מיליון בני אדם בשנה ולהכניס 18 מיליון ליש"ט - סבור מארק אצ'ס, מנהל השיווק של קונצרן הבילויים והמלונות "לייז'ר פארקס" (Leisure Parks).

הקזינו הראשון, "היכל פרעה", מתוכן בסגנון מקדש אבו סימבל המצרי. במלון של הקזינו יהיו 500 חדרים ואולם ועידות בגודל 270 מ"ר.

לייז'ר פארקס רכשה כבר, תמורת 9 מיליון ליש"ט, כמה אטרקציות בבלקפול, ביניהן חיקוי של מגדל אייפל בגובה 158 מטר. כדי שהחברה תשקיע 9 מיליארד ליש"ט בעיר, דרשה מהממשלה לשנות את תקנות ההימורים. כעת מותר לשחק רק למבוגרים, חברי הקזינו. אישור החברות בקזינו נכנס לתוקפו רק אחרי תקופת ההמתנה של 24 שעות. לייז'ר פארקס דורשת לבטל את כל ההגבלות האלה.

בשנה שעברה קנו 65% מהמבוגרים בבריטניה כרטיס הגרלה. הבריטים הוציאו 40 מיליארד ליש"ט על הימורים ומשחקי מזל, טוען אצ'ס הנלהב. הוא אוהב להשוות את בלקפול העתידית עם עיר הקזינו אטלנטיק סיטי של דונלד טרמפ, 80 ק"מ דרומית לניו יורק, שעמדה על סף תהום עד שמדינת ניו ג'רסי שינתה בסוף שנות ה-70 את חוקי משחקי המזל והרשתה בניית 4 בתי קזינו.

כיום מגיעים לאטלנטיק סיטי 34 מיליון מבקרים בשנה, שמוציאים בה 6 מיליארד דולר, מתלהם מנהל השיווק של לייז'ר פארקס.