מושב ניצני עוז דורש עבור קרקעותיו פיצוי הגבוה פי 5 מהמוצע על ידי המדינה

ההפקעה היא לצורך פרוייקט כביש חוצה ישראל * המושב מעדיף קרקע חילופית

חברי מושב ניצני עוז, הסמוך לטול כרם, הפגינו בשבוע שעבר במחאה על כך שחברת כביש חוצה ישראל מבקשת לפצותם בסכום נמוך, לדעתם, בעבור 250 הדונם מאדמות המושב שיופקעו לטובת הכביש. בעוד שחברת כביש חוצה ישראל מציעה לחברי המושב פיצוי של 2,500 דולר לדונם, דורשים חברי המושב 13 אלף דולר לדונם. דרישתם הראשונית של חברי המושב היא לקרקע חילופית, אך משהוברר להם שדרישה זו לא תתמלא - הם דורשים פיצוי כספי גבוה מהמוצע על ידי המדינה.

המיתחם המופקע הוא קרקע חקלאית מוחכרת, על גבול הקו הירוק, עליו מתכננת חברת כביש חוצה ישראל להקים מחלף, שיוביל את התנועה לכיוון נתניה.

לטענת חברי המושב, כאשר חברת כביש חוצה ישראל רוכשת קרקע מיישובים יהודיים כדי לפצות את היישובים הערביים בקרקע חילופית, היא מוכנה לשלם סכומים גבוהים יותר ממה שהיא משלמת למושבים שאדמתם מופקעת לצורך הכביש.

יצויין, שעד כה שילמה חברת כביש חוצה ישראל בין 3,000 ל-5,000 דולר לדונם בעבור קרקעות אלה. חברי מושב ניצני עוז הודיעו, שאם לא יקבלו את הפיצוי המבוקש, ישובו לדרישתם המקורית לקבל קרקע חליפית.

לטענת מזכיר המושב, עמרם צ'רצ'ס, למרות שטרם סוכם גובה הפיצוי, ניסו טרקטורים של חברת דרך ארץ לעלות על שטחי המושב ולהתחיל בעבודות, מבלי שחברי המושב נתנו את הסכמתם לכך.

בסוף השבוע שעבר נחתם הסכם בין ג'לג'וליה, חברת כביש חוצה ישראל ומינהל מקרקעי ישראל, להעברת שטחים בין ג'לג'וליה וקיבוץ חורשים, שיאפשרו את המשך העבודות בכביש. במסגרת ההסכם, ויתרו חקלאי ג'לג'וליה על 54 דונם, וקיבלו בתמורה 56 דונם מאדמות חורשים.

בשבוע הבא צפוי להחתם הסכם בין עיריית טייבה לבין כביש חוצה ישראל, לפיו תוותר טייבה על 500 דונם, ותקבל תמורתם קרקע חילופית מאדמות קיבוץ מענית. קיבוץ מענית יקבל בתמורה כ-5,000 דולר לדונם.

לדברי יו"ר עמותת יישובי כביש חוצה ישראל, אלי אסקוזידו, עם העיר טירה צפוי מו"מ קשה יותר, מאחר וטרם אותרה אדמה חילופית. אסקוזידו צופה משא ומתן קשה גם עם ג'ת, בקעה אל-גרבייה ויישובי המועצה האיזורית זמר, שפנו לבג"ץ בדרישה לשנות את תוואי הכביש ולהרחיקו מאדמותיהם.

כאשר יסתיימו העבודות בציר בן-שמן קיבוץ ברקאי, יתחיל משא ומתן עם רמלה ועם מושב יד רמב"ם.