יותר מדי גלילה

ד.נ. גליל מערבי, א' 18:35, ערוץ 2

בשנה האחרונה משודרת ב"רשת" סידרה בשם "משפחה וחצי". מדובר בהפקה צנועה, שכתבה הסופרת גלילה רון-פדר, ועוסקת (ממש כמו חלק גדול מספריה) באב ואם נטולי שמחת חיים שלקחו על עצמם אימוץ וחניכה של שניים-שלושה ילדי מצוקה בנוסף לילדיהם הביולוגיים.

מעולם לא התייחסתי כאן ל"משפחה וחצי", בעיקר משום שזו סידרה שאין יותר מדי מה לכתוב אודותיה. "משפחה וחצי" היא ניסיון, בלתי מוצלח בעיקרו, ליצור דרמה בת חצי שעה (פורמט שכמעט אף פעם לא עובד) עם כל הקונפליקטים הרגילים של אשכנזים-מזרחים, עשירים-עניים וכו'.

הסיבה שאני מזכיר את "משפחה וחצי" היא "ד.נ. גליל מערבי", עוד סידרה שכתבה רון-פדר, שעלתה אמש ב"שידורי קשת". ממש כמו "משפחה", גם "גליל" היא לא סידרה טובה. העילה לכתיבה עליה כרוכה באזהרה מפני הקו המדאיג שרון-פדר מתחילה לפתח כיוצרת טלוויזיונית - קו בנאלי להדהים, כזה המשלב טקסטים עציים עם דרמה נטולת אקשן.

אם טולסטוי כתב פעם שכל המשפחות המאושרות דומות זו לזו, הרי שרון-פדר הופכת את המימרה הזו על-פיה. אצלה כל המשפחות האומללות מתנהגות בדיוק באותה סתמיות, בין אם מדובר בחברים מ"משפחה וחצי", ובין אם בגיבורים שעברו אמש להתגורר בגליל המערבי.

"ד.נ. גליל מערבי" היא סידרה משעממת נורא. הסיפור שלה (אלמנה לוקחת את ילדיה ועוברת לגליל בעקבות בעלה החדש - נוכל מפוקפק עם פרצוף של מניאק) נראה אולי מבטיח, אבל הוא לא מתפתח. הצופה פשוט נשאר עם אותם מסרים גלילה-רון-פדריים, שהוחדרו לווריד של דורות שלמים.

כמו בספרות המיופייפת של "ניר שרוני", גם כאן חשוב לרון- פדר להדגיש כי משפחה זה הדבר הכי חשוב בעולם, שציונות היא ערך עליון (הקודם גם לאושר אישי), ושבכל מקרה צריך לזכור שגם אם המצב קשה, עם קצת הקרבה ונשיכת שפתיים, הכל יבוא על מקומו בשלום.

ובכל זאת, רעה או טובה, לו הייתי אני הבמאי של "גליל מערבי", אתמול הייתי רותח מזעם על "קשת". בצעד לחלוטין לא מנומק, החליטה אמש הזכיינית הזאת להקדים את שידור הפרק הפותח של הסידרה בחצי שעה. למה? ככה.

תחשבו על זה, צוות שלם עבד עבורם על יצירה במשך יותר משנה והם, בגחמה של רגע, החליטו להקדים את השידור ולפספס את כל אותם צופים שהתכוונו אל המרקע במיוחד. מילא אם היתה אמש איזו מהדורת חדשות דחופה שדרשה שינוי של לוח המשדרים, אבל מה ששודר בשעה שיועדה ל"גליל" היה בסך הכל פרק בשידור חוזר של "אלי מקביל".

מי שאמר ש"רשת" היא הזכיינית שמזכירה יותר מכולם את רשות השידור, מוזמן לבלוע את הכובע. בכל מה שנוגע ללוחות שידורים מחופפים, ב"שידורי קשת" לוקחים את המקום הראשון.