ועדת החינוך והתרבות: יש לפתוח את ערוץ 33 לפרסומת

הרשות השנייה: מדובר למעשה בהקמת ערוץ מסחרי נוסף בדלת האחורית

ועדת החינוך והתרבות של הכנסת דנה היום (ב') בהצעתו של ח"כ מאיר שטרית (ליכוד) לאפשר לערוץ 33 של רשות השידור לשדר פרסומת מסחרית. לפי ההצעה המקורית, שידורי ערוץ 33 יופרטו ויוכפפו לרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, אולם בפתיחת הדיון הודיע שטרית, כי הוא משנה את הצעתו, וכי הוא סבור שעל ערוץ 33 להישאר כפוף לרשות השידור.

עוד הוצע בהצעה המקורית להקים חברת חדשות במסגרת ערוץ 33, אבל גם הצעה זו הוסרה בהסכמת שטרית ובתמיכת חברי הוועדה.

בתום הדיון הוחלט, שהצעת החוק תנוסח מחדש, ותקבע כי יש לפתוח את ערוץ 33 לפרסומת, הערוץ יישאר במסגרת רשות השידור, ולא תוקם חברת חדשות חדשה במסגרת הערוץ.

ערוץ 33 הלוייני של רשות השידור הוקם בינואר 1995, על מנת להציע שידורים בערבית למדינות השכנות ושידורים ישירים מהכנסת, והוא תוקצב על-ידי משרד האוצר ורשות השידור. ב-1999 מומן הערוץ ב-11 מיליון שקל על-ידי האוצר, ועוד 10 מיליון שקל מתקציב רשות השידור. עוד ממומן הערוץ בהכנסות מתשדירי שירות, המותרים ברשות השידור, שהסתכמו ב-1999 ב-3.7 מיליון שקל.

בדו"ח צוקרמן שבדק את מבנה רשות השידור, והוגש ב-97', הומלץ כי הערוץ ימומן בפרסומת. מנהל הערוץ, יוסף בראל, דרש בזמנו, כי הערוץ יהיה הערוץ המסחרי הנוסף, והצעה ברוח זו נדונה בזמנו במליאת רשות השידור, אולם אף אחת מההצעות לא הגיעה לידי מימוש.

בדיון היום אמרה השרה דליה איציק, הממונה על ביצוע חוק רשות השידור, כי השידור הציבורי בישראל נמצא במשבר עמוק, וצריך לעשות כל מאמץ כדי לעודד אותו. לדבריה, כניסתו של הערוץ המסחרי הנוסף לשוק התקשורת מחייבת מאמץ מיוחד לחיזוק השידור הציבורי.

איציק אמרה עוד כי מתן אפשרות לערוץ 33 לשדר פרסומת יאפשר לו להפיק תכניות ברמה גבוהה יותר. לדבריה ערוץ 33 "עושה ניסים בתנאים שהוא פועל בהם היום". לדבריה, השיפור ייעשה במקביל לרפורמה הנדרשת ברשות השידור, על-מנת לשפר את ערוץ 1. השרה איציק מתחה בדיון ביקורת חריפה על פקידי משרד האוצר, אשר לא מילאו אחר החלטת ועדת הכספים של הכנסת מלפני מספר חודשים, אשר חייבה את משרד האוצר להעביר לערוץ 33 תקציב של 5 מיליון שקל. "האוצר מצפצף על חברי-הכנסת...הפקידים שולטים בשרים", אמרה.

מנכ"ל רשות השידור, אורי פורת, אמר בדיון כי בתחילת דרכו של ערוץ 33 הוחלט שהוא ימומן מתקציב הממשלה, ותקציבו היה 22 מיליון שקל בשנה. עם השנים נשחק המימון, והוא עומד כיום על מחצית מסכום זה, אמר, ואת החסר מממנת רשות השידור, ולכן נוצר מצב שבו על-מנת להגדיל את ההשקעה בערוץ 33 יש להקטין את תקציבו של ערוץ 1.

יו"ר מועצת הרשות השנייה, מוטי שקלאר, אמר בדיון כי מדובר למעשה בהקמת ערוץ מסחרי נוסף בדלת האחורית, שיתחרה בערוץ 2. לטענתו ערוץ 1 יהפוך ברבות הימים לערוץ המשני ברשות השידור, ויהיה בצלו של ערוץ 33.

E4X