ידיעות ושוקן מבקשים מביה"ד להגבלים לצרף את מקומוני שוקן ל"ידיעות" למנויים

מערערים על קביעתו של תדמור, לפיה ההסדר עלול לפגוע בשוק העיתונות המקומית

ידיעות אחרונות ורשת שוקן הגישו לבית הדין להגבלים עסקיים בקשות לאישור הסדר כובל, שיאפשר להפיץ את שני המקומונים של רשת שוקן "כלבו" לאיזור חיפה ו"צומת השרון" לאיזור השרון, יחד עם העיתון "ידיעות אחרונות" המופץ למנויים.

הבקשות הוגשו לבית הדין להגבלים עסקיים ע"י שני הגופים בנפרד. הבקשה של רשת שוקן הוגשה באמצעות עו"ד זאב ליאונד, והבקשה של ידיעות אחרונות הוגשה באמצעות עוה"ד אזגד שטרן ואסף רנסלר.

ידיעות אחרונות הגיש גם בקשה לאישור הסדר עם חברת מגדלור, המוציאה לאור את המקומון "ידיעות חיפה". הבקשות הוגשו לאחר שהממונה על הגבלים עסקיים דחה בקשה של הצדדים לקבלת פטור מאישור הסדר כובל.

הממונה קבע, כי ההסדר פוגע או יוצר חשש לפגיעה בשוק העיתונות המקומית ובשוק העיתונות הארצית ומעלה חשש להתרחבות שיתוף הפעולה בין קבוצות שוקן וידיעות אחרונות לאיזורים אחרים ולתחומים אחרים.

ידיעות אחרונות, וכן רשת שוקן, מציינים, כי באיזורים האמורים אין לידיעות אחרונות מקומון, וכי הבקשה היא לשנה אחת בלבד. המבקשים מציינים, כי בהליך קודם בבית הדין להגבלים עסקיים סבר הממונה, כי צירוף מקומונים שאינם שייכים לרשת ידיעות אחרונות הוא דבר רצוי ומועיל לתחרות. בסופו של דבר, נסוג הממונה לאחר שמצא פתרון אחר לסוגיה.

רשת שוקן טוענת בבקשתה, כי שילוב הכוחות של ידיעות אחרונות ורשת שוקן בא רק לצורך הפצת המקומון צומת השרון למנויי העיתון ידיעות אחרונות, שבמקביל מעניק למנוייו חבילה אטרקטיבית יותר, ולא בתחום אחר, משום שצומת השרון, כמו המקומון כלבו החיפני, מצוי מראש בנחיתות, שכן למקומונים אלה אין עיתון יומי רב תפוצה שאליו ניתן לצרפם חינם.

ההסדר, לטענת הצדדים, איננו פוגע בתחרות בשוק העיתונות המקומית. הטענה המועלית בבקשה לאישור ההסדר היא, כי תדמור לא ביסס את נימוקיו על אפשרות סבירה לפגיעה ממשית בתחרות, וכי ההסדר באיזור השרון איננו פוגע בתחרות - לא בשוק העיתונות המקומית ולא בשוק הארצי. על פי הסדר ישן היה מצורף כלבו לידיעות אחרונות בנקודות המכירה, ואילו על פי ההסדר החדש מדובר בחלוקת העיתון למנויים. הבקשה מתבססת על חולשת התפוצה של "הארץ" לעומת "מעריב".

ידיעות אחרונות מחזיק בנתח של יותר מ-50% בשוק. מעריב מחזיק ברבע עד שליש מהשוק, ואילו נתח השוק של עיתון הארץ הוא עשירית. מצב דברים זה מאפשר, כנטען, לידיעות ולמעריב להשתמש בפלטפורמת העיתון היומי שלהם כדי להפיץ את העיתונים המקומיים.

מאידך, פלטפורמת הארץ איננה חזקה דיה, בשל תפוצתו המוגבלת יחסית של העיתון. מכאן, טוען הארץ, אם העיתון כלבו לא יצורף לידיעות - תיפגע התחרות. צירוף המקומונים, לטענת המבקשות, יעלה את איכות החבילה העיתונאית, יגביר את התחרות בשוק העיתונות המקומית ויוריד את המחיר.

השופט יהונתן עדיאל הורה לממונה להגיב על הבקשות בתוך חודש. (ה.ע 4177/00; ה.ע 00/ 4179)