הנהלת פרוייקט הרכבת הקלה בירושלים, בראשות סמנכ"ל עיריית ירושלים, איתן מאיר,
החלה בשבוע שעבר לערוך מפגשי תדרוך עם תושבי השכונות הסמוכות לתוואי הקו הראשון
של הרכבת. התוואי עובר מפסגת זאב דרך רח' יפו לכל אורכו, עד להר הרצל. המפגשים
מיועדים להכין את התושבים לקראת העבודות הציבוריות לביצוע הפרוייקט, שיכללו
הסרת מבנים שפונו מהציר, העתקת תשתיות מים, ביוב, חשמל ותקשורת, והכשרת נתיב
התחבורה הציבורית המיועד לרכבת הקלה. בעלות העבודות, בסך כ-300 מיליון שקל,
ישאו משרד התחבורה והעירייה, והן יבוצעו בהדרגה במשך כשלוש שנים.
במפגש הראשון, שנערך ביום א' שעבר בהשתתפות עשרות מתושבי השכונות שערי ירושלים
(אבו-באסל) ואוהל שלמה, הסמוכות לשוק מחנה יהודה, אמר מנהל הפרוייקט, שמואל
צברי, כי כבר החודש (דצמבר) תחל הסרת מבנים שפונו מציר יפו, בקרבת השכונות
הללו.
לדבריו, הדבר נועד לאפשר את תחילת עבודות התשתית ולצמצם את המטרדים הנובעים
מהמבנים הריקים. לדבריו, "בניית מערכת תחבורה חדשנית עם רכבת קלה תיטיב עם
התושבים. היא אינה נבנית ביום אחד, וצפויים קשיים זמניים, כמו שינויים בהסדרי
התנועה ובאורח החיים השגרתי. נעשה הכול כדי להקטין את סבלם של התושבים ולמנוע
פגיעה בפרנסת הסוחרים", אמר צברי.
תושבי השכונות הביעו חשש מפני קריסת תשתיות הביוב והמים, הרעועות ממילא, בעת
ביצוע העבודות, וביקשו מהעירייה לנצל את תקופת העבודות לשיקום כולל של השכונה.
נציגי הפרוייקט מסרו, כי העבודות יבוצעו תוך שמירת כללי זהירות מחמירים, ובמהלכן
תובטח הפעלת כל השירותים החיוניים לתושבים. כמו כן, נמסר לתושבים כי מלבד הרכבת
הקלה והשיפור באיכות הסביבה ובחזות מרכז העיר, ייהנו התושבים מהשבחת תשתיות
המים, הביוב, החשמל והתקשורת, ומשיפור המדרכות והגינון ברחוב יפו.
ראש המינהל הקהילתי בשכונת לב העיר, אורי עמדי, מסר כי נציגי המינהלים הקהילתיים
משתתפים בדיונים על העבודות להקמת הרכבת הקלה ותפעולה, וקרא לתושבי השכונות
לבחור להם נציגים, שיתעמקו בתוכניות וייצגו את התושבים בפני המוסדות העירוניים.
בימים אלה משלימים מהנדסי הפרוייקט, בעזרת יועצים בינלאומיים, את התכנון המפורט
של העבודות לאורך הציר, והן יוצגו לתושבי השכונות האחרות בקרוב.
לפני ימים אחדים החליטה ועדת המיכרזים של הפרוייקט למסור בינואר הקרוב את מסמכי
המיכרז הבינלאומי - לבחירת הזכיינית להקמת ותפעול הקו הראשון - לחמש הקבוצות
המתמודדות שנבחרו לא מכבר בשלב המיון המוקדם. עפ"י הערכות, עלות בניית המערכת
הראשונה, הכוללת מסוף תחבורה ציבורית לאוטובוסים משופרים מדרום העיר למרכזה,
תסתכם בכ-1.6 מיליארד שקל. מתוך זה ימומנו כ-400 מיליון שקל מתקציבי משרד התחבורה
והעירייה, והיתרה (1.2 מיליארד שקל) - מכספי הזכיין שייבחר. נסיעת הבכורה ברכבת
הקלה צפויה להיערך בסוף 2005.
תחילה תוכנן, שמסמכי המיכרז הבינלאומי יימסרו לקבוצות ב-29 בנובמבר, אך לטענת
ועדת המיכרזים, בראשות סגן החשב הכללי באוצר, דוד גרשונוביץ', הוחלט לדחות
מועד זה בשל בקשות של החברות הבינלאומיות המתמודדות על המיכרז. אלו טענו, כי
חופשת חג המולד תשבש את פעילותן לקראת המיכרז.
בסופו של דבר אמורות להתמודד במיכרז הסופי רק ארבע קבוצות, משום ששתיים מהקבוצות
אמורות להתאחד: קבוצה בראשות חברת הענק הקנדית בומברדיה וקבוצה בראשות החברה
הגרמנית אד טרנז. שתי החברות העולמיות עומדות להשלים בימים אלה את התמזגותן,
ועל כן לא יוכלו להתמודד כקבוצות נפרדות.
חמש הקבוצות שעברו את שלב המיון המוקדם הן:
* קבוצה הכוללת את חברות דלק, דנקנר, ברן הנדסה, החברה הקנדית SNC, חברה ספרדית
CAF והחברה הגרמנית SSB.
* קבוצה הכוללת את אד טרנז, שיכון ובינוי, פי.בי אתגל וחברה בלגית.
* קבוצה הכוללת את בומברדיה, נכסים ובניין, כלל ביטוח והחברה ההולנדית HTM.
* קבוצה הכוללת את חברות ג'ק אלסטום, אלקו, אשטרום ופועלים השקעות.
* קבוצה הכוללת את סימנס, אפריקה ישראל, פויכטוונגר תעשיות והחברה הגרמנית
YESTRA.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.