הבורסה הפלשתינית איבדה 30% מאז תחילת המהומות

מונפקות בה 25 חברות, בערך כולל של מיליארד דולר. עם פרוץ המהומות, החליטה הנהלת הבורסה, המנוהלת כחברה פרטית בבעלות קונצרן פדיק"ו, לסגור אותה לשבועיים

בעקבות האירועים בשטחים, רושמת בורסת ת"א ירידות שערים. אולם מתברר, כי בורסה זו איננה היחידה המושפעת מאירועים אלה: גם הבורסה הפלשתינית מהווה ברומטר להשפעות המצב הביטחוני על הכלכלה. "'מדד אלקדס', שעמד על קרוב ל-290 נקודות טרם פרוץ המהומות, ירד ל-217 נקודות", אומר צלאח אלמצרי, מנהל חברת הברוקרים הפלשתינית "אלהדף".

הבורסה הפלשתינית הוקמה לפני שלוש שנים, וממוקמת בשכם, שנחשבת "הבירה הכלכלית" של הגדה. מונפקות בה 25 חברות, בערך כולל של מיליארד דולר. עם פרוץ המהומות, החליטה הנהלת הבורסה, המנוהלת כחברה פרטית בבעלות קונצרן פדיק"ו, לסגור אותה לשבועיים.

"לאחר השבועיים הראשונים, החלטנו לפתוח את הבורסה מחדש ובהדרגה, כדי למנוע התמוטטות, ולהגן על המשקיעים. הורדנו את מספר ישיבות המסחר השבועיות, מחמש לשלוש, והגבלנו את טווח הירידות והעליות של המניות ל-2% בלבד. לפני המהומות, עמד שיעור זה על 5%", אומר אלמצרי. "בכל שבוע נערכת ישיבה משותפת של הנהלת הבורסה וחברות הברוקרים (ישנן שבע כאלה), ובהתאם להתפתחויות הפוליטיות, אנו מחליטים על המשך צעדינו".

לדברי אלמצרי, היקף מחזור המסחר היומי ירד מחצי מיליון דולר ליום, ל-100 אלף דולר בלבד. "רוב המניות איבדו 20%-15% מערכן. אם לא היינו מבצעים צעדי מניעה אלה, היו רוב המניות מאבדות יותר ממחצית ערכן", אמר.

היעדר הנזילות, עקב האבטלה, גורם למשקיעים רבים למכור את מניותיהם, כדי לרכוש מוצרים לחיי היום-יום. התוצאה היא ירידות שערים, ושווי השוק המצרפי, שעמד על מיליארד דולר בספטמבר, ירד ל-700 מיליון דולר. אולם גם סכום זה אינו משקף ריאלית את ערך הירידה, משום שלא מתקיים מסחר בכל המניות.

בעיה נוספת המפריעה לפעילות השוטפת בבורסה, היא טכנית דווקא: אנשיה מתלוננים על שיבושים קשים שנגרמו בקווי התקשורת האלקטרונית בין הבורסה לחברות הברוקרים השונות, שגם הם גרמו ביטול ישיבות מסחר. זאת, משום שהמסחר בבורסה הפלשתינית הוא אלקטרוני, ולא ידני. שיבושים אלה מוסברים בפגיעות בתשתית, שהסבה ישראל למערכת הטלפונים הפלשתינית.