המתכון החורפי של קשת

תשקיע בלוח שידורי החורף 42.5 מיליון שקל * עוברת לימים שלישי ושישי * מסתערת על יום שישי עם טופז ורשף

זכיינית ערוץ 2 שידורי קשת, תשקיע 42.5 מיליון שקל בלוח השידורים של עונת החורף, שיעלה ב-1 בינואר 2001. בעונה זו, תחזיק קשת את זכיון ימי ג' ו-ו'. בחברה מבטיחים להביא לעלייה של 25% ברייטינג של הפריים- טיים של יום ו' (בין 21:00 ל-23:15), ולהציב לפחות שתי תוכניות מהפריים של יום ג' בהובלת טבלת הרייטינג.

במרכז לוח שידורי החורף שילוב חוזר של דודו טופז ורפי רשף, שימוצבו במרכז הפריים-טיים של ימי ו'. רשף יופיע גם בתוכנית נוספת בימי ג'. עוד בלוח, תוכנית הריאליטי "החפרפרת", שתחליף את "הכספת", ותכנית התחקירים "העין השלישית" של עינת פישביין וארי פולמן.

מנכ"ל קשת, אורי שנער, אמר כי עונת החורף החדשה מציגה שילוב בין ההצלחות המוכחות של השנים האחרונות לבין בשורה חדשה, שתהיה בתוכניות החדשות - בשילוב ביניהן, ובסינרגיה עם חברת האינטראקטיב של קשת. "אנחנו מציגים מיזמים חדשים", אמר שנער, "מי שצועד במקום - יימחק".

המשנה למנכ"ל קשת ומנהל תכניות, אבי ניר, אמר כי בשנת 2001 תתעצם התחרות על הצופים, שהחלה לפני כחצי שנה, והמטרה של קשת היא לשמור על הצופים ולהביא עוד צופים למסך. "מבחינתנו, התחרות על צופים שחשופים למגוון עצום של אלטרנטיבות כבר החלה. לוחות השידורים ונבחרת התוכניות שנציג בשנה זו, ייצרו את כוח המשיכה שערוץ 2 זקוק לו", אמר.

ניר: "כדי למשוך את הצופים, זה לא מספיק לשבץ תוכניות בעברית. צריך תכניות עבריות ייחודיות, אם בפופולריות שלהן ואם באיכותן, צריך 'טלוויזיה עם זווית'. הטלוויזיה השיגרתית, חסרת הזוויות, אינה יכולה להיות עוד תשובה להשגת אחוזי צפייה גבוהים.

האתגר של יום שישי האתגר הגדול ביותר של קשת יהיה יום ו'. אותו יום, שכל זכיין ערוץ 2 בתורו מבטיח כי הוא זה שיביא אותו לשיאו, נכשל, מאשים את הצופים הדתיים מחד, ואת בלייני יום ו' מאידך, עד שהוא מעביר את מקל הזכיון לבא אחריו. יצויין, כי לאחרונה החלה טלעד, זכיינית יום ו' הנוכחית, להשיג תוצאות עם שיבוצו של שמעון פרנס בטברנה משלה. זאת, לאחר שיום ו' היה היום החלש של השבוע.

קשת, זכיינית עם הומור במשמרת שלה בימי ו', מגישה לצופים יום ו' משודרג, תחת הלוגו (המשודרג בעצמו) "שישוס".

ניר: "'שישוס'" בנוי על מספר הנחות, שאוששו על-ידי הניסיון המצטבר בערוץ 2. ראשית, אנחנו לא מקבלים את הגישה שיום שישי הוא 'יום שידורים חלש'. בשישי יש פוטנציאל שצריך לנצל אותו. אמנם כ-10% ממשקי הבית לא צופים בטלוויזיה, אבל השאר צופים ועוד איך! הצפייה ביום זה היא בבחינת 'זמן איכות' של טלוויזיה: משפחתית, רגועה וחווייתית".

בבדיקות של קשת נמצא, שבימי שישי הצפייה בטלוויזיה היא משפחתית. יותר אנשים (כ-20% יותר) מרוכזים יחד סביב טלוויזיה אחת: 1.9 איש בממוצע לטלוויזיה ביום שישי לעומת 1.6 בימי חול.

ממוצע הצפייה בפריים-טיים (23:00-21:00) בינואר-אפריל 2000 מראה, כי אחוז הצופים בימי חול גבוה יותר מבימי שישי (21.7% לעומת 18.3%), אולם בקרב פרטים ממוצע הצפייה כמעט זהה (11.4% לעומת 11%).

בימי ו' התחרות מול ערוץ 2 חלשה יותר, ערוץ 3 בכבלים אינו משקיע מאמץ בסוף השבוע, ורמת ההיצע בערוץ הסרטים אינה אחידה. כך שנתח הצפייה בערוץ 2 (מבין כל הצופים בטלוויזיה ברגע נתון) גבוה ביום שישי מאשר בימי חול.

גם איכות הצפייה משתפרת. מסקרים שנערכו בקרב צופים עולה, כי שישי הוא הערב הכי מתאים ונוח לצפייה בטלוויזיה. זהו גם הערב שבו מרגישים הכי רגועים ו'פנויים' לצפייה, כולל גם בפרה-פריים, שבו הצפייה גבוהה בכ-30% מהצפייה בימי חול: 10.2% בימי חול לעומת 13.3% ביום שישי.

לטובת המפרסמים, נמצא שבעלי השכלה גבוהה צופים בפרה-פריים של ימי שישי פי 2 מאשר בימי חול, ובפריים כמעט שלא נרשמת ירידה בצפייה לעומת אמצע השבוע (10.1% ביום שישי לעומת 10.3% בימי חול).

יותר ילדים צופים בטלוויזיה בימי שישי בערב (בפריים-טיים) מאשר באמצע השבוע. גם יותר מבוגרים (18 ומעלה) נשארים לצפות בטלוויזיה עד השעות הקטנות של הלילה (24:00-1:30) ביום ו' - 3% לעומת ימי חול 2.5%. "החלטנו לא לעשות תוכניות של ME TOO, מתייחס ניר ל"אצל פרנס בטברנה" של טלעד - שבאה אחרי "בטברנה" של ערוץ 1, ושיפרה באופן דרסטי את הרייטינג של ימי ו' מ-8.8% (21.10.00-10.9.00) ל-17.2% (-27.10.00 2.12.00) - "אלא להציע תוכנית טובה יותר. כדי לחולל מהפך החלטנו לרכז את מרב המאמצים לשינוי דרסטי בתכניות".

במרכז השינוי - דודו טופז, שהחל את הצלחתו הגדולה בערוץ 2 ביום ו', ובתקופה שבה שידר, נחשב יום ו' לאחד מימי השידור המובילים בערוץ.

עם עליית ערוץ 2 לאוויר בשנת 93' שובצה "רשות הבידור" עם טופז בפריים-טיים של יום ו'. טופז שידר שתי עונות ברציפות עם הפסקה של חודש אחד ביניהן. שתי העונות הראשונות, רשמו את ממוצע הצפייה הגבוה ביותר שרשמה רצועת השידור ביום זה עד כה - 25.1% בחורף 94' (ינואר-אפריל), ועלייה ל-29.9% בשנת 1995. נתונים שטלעד ורשת, בתורן, לא הצליחו לעבור אותם.

"אופי תכניתו של טופז והפרופיל המשפחתי של הצפייה בה, מתאימים לדפוסי הצפייה של יום ו'. האופי 'החגיגי' של התכנית יותאם ליום שישי ומכוון ליצור אירוע בכל שבוע", אומרים בקשת. תמהיל הצופים של טופז מתאים בדיוק ליום ו' בערב: משפחתי, רחב, עם מרכיב חזק של ילדים ושל מבוגרים.

ובניגוד למסורת של 7 שנים בערוץ 2 (ואולי 20 שנה בערוץ 1), הוחלט שלא לשדר סרט בתום תכניתו של טופז, אלא ליצור רצף תכניות מושכות-קהל, כשרפי רשף, משובץ אחרי טופז בפורמט חדש, בסוג של מבט-על שבועי. שילוב זה, כבר נוסה (והצליח) בעבר. טופז-רשף שידרו ברצף בימי א' בשנת 97' ורשמו את יום השידור החזק של ערוץ 2. אז, בתפר שבין התכניות הם שוחחו ביניהם, וטופז 'העביר' את השידור לידיו של רשף להמשך הערב. עיקרון זרימת הצופים, טוענים בקשת, פעל והעמיד את שתי התכניות במקום הראשון בקרב קהלי היעד ובז'אנרים שלהן.

כאמור, רשף יחזור לשדר גם בימי ג' בשעה 22:30, כאשר בקשת מבטיחים כי מדובר בשתי תכניות שונות זו מזו, אחת מסכמת-שבועית, שתוקלט בימי ו' בצהריים, והשנייה בשידור חי. שתיהן קצרות ממה שהורגלנו לו אצל רשף, וקצביות יותר, שילוב של נושאים מרכזיים לצד אירועים בשולי החדשות.

"רפי רשף" מדורגת מאז עלייתה לאוויר, מזה שנתיים ברציפות, כתוכנית הטוק-שואו המובילה. אז, בימי סיום שלטונו המתוק של הטוק-שואו עבר רשף (25.4%) את "אברהם ויעקב" של טלעד (21.1%), "בשידור חי דן שילון" (20.6%), ו"יאיר לפיד", שתיהן של רשת עם 20.3% רייטינג.

עתה, כפי שכבר פורסם לא מעט, מבקש רשף לחזור לטוק-שואו אקטואלי ולהקטין את פקטור הבידור בתוכנית. אם כי, השוואת פרופיל הצופים בינו לבין טופז מעלה, כי מדובר בהרכב דומה - התפלגות הגילאים דומה (25-34), למרות שיש יותר ילדים אצל טופז, והתפלגות נשים/גברים זהה. הדמיון בפרופיל הצופים עלול להביא את רשף להתאים את עצמו במהלך העונה לז'אנר הטופזי-בידורי, לפחות בכל מה שנוגע לתוכנית יום ו'.

העין השלישית חודש לאחר עליית עונת החורף, תסיים "הכספת" את עונתה הראשונה (והארוכה - 40 תכניות). "הכספת", שעלתה תחת מותג "העונה החמה", התמקמה בצמרת טבלת הרייטינג של ערוץ 2, תוך מלחמה עזה ב"מי רוצה להיות מיליונר" של רשת.

לפני כחודש קבעה התוכנית תקדים, כשרשמה את ההישג המשמעותי החשוב ביותר בתחום הטלוויזיה בארץ: רכישה להפצה עולמית של זכויות הפורמט לתוכנית מענק התקשורת האמריקאי - King World International Productions של CBS.

במקומה, מעלה קשת את "החפרפרת" משחק טלוויזיה, בפורמט בלגי מז'אנר הריאליטי טי.וי, שהוא מותחן ולא ניסוי קבוצתי בבני אדם. זו התשובה של ABC האמריקנית ל"הישרדות" המצליח כל כך של CBS. הגירסה הישראלית-אמריקנית עולה במקביל בישראל ובארה"ב.

לאחר רשף של יום ג', עולה תוכנית התחקירים היוקרתית "העין השלישית", של ארי פולמן (במאי ועורך) והעיתונאיתעינת פישביין. התוכנית חושפת סיפורים חברתיים ואנושיים מרתקים, כאשר בכל תכנית בת 30 דקות יובא סיפור אחד מרכזי.שלא כמו בתוכניות תחקיר אחרות, שבהן נקודת המוצא של התחקיר היא האולפן, תצא פישביין אל השטח ותשמש כ"עיןהשלישית", המלווה את הסיפור כפי שהוא מוצג באמצעות המצלמה.

פישביין (לשעבר "העיר", "הארץ") קיבלה השנה את פרס סוקולוב לעיתונאות על הישגיה המקצועיים בעיתונותהישראלית, בעיקר בשל העלאת נושא העובדים הזרים על סדר היום הציבורי.

בין התחקירים שישודרו בקרוב: 24 שעות בנתיבי ההרואין, קללת מפוני ימית, הטראומה שהעדה האתיופית מסתירהיותר מעשרים שנה, וחיות הבר נגד פועלי החקלאות התאילנדים.

צרו איתנו קשר *5988