דו"ח ביקורת על בתי-הזיקוק גרר קיצוץ חד ברכישות הנפט מגלנקור

חברת בתי הזיקוק, צימצמה מאוד את עסקיה עם חברת הסחר הרב-לאומית, גלנקור. זאת, במסגרת מדיניות חדשה בבז"ן. כך נודע ל"גלובס". ההחלטה לצמצם את העסקים עם גלנקור באה בעיקבות דו"חות ביקורת של משרד רו"ח ברלב, שמתחו ביקורת קשה על ההתקשרויות בין גלנקור לבין בתי הזיקוק. הביקורת התייחסה לתקופה שבה כיהן משה פרג'ון כמנכ"ל החברה.

במשך שנים רבות רכשה בתי הזיקוק את רוב כמויות הנפט הגולמי מגלנקור. היקף הרכישות הגיע למאות מיליוני דולרים בשנה.

גלנקור היא אחת מהחברות הגדולות ביותר בעולם בתחום הסחר במוצרי דלק. אחד מראשיה הוא הסמנכ"ל לשעבר של בתי הזיקוק, אריה זילברברג. גם עובדה זו צוינה בביקורת על החברה. גלנקור היא גם ספק מרכזי של מוצרי דלק לחברת החשמל, בהיקף של מאות מיליוני שקלים בשנה.

דירקטוריון בז"ן, בראשות היו"ר עובדיה עלי, החליט לבקש בעבר דו"ח ביקורת של גורם חיצוני, כדי לבדוק את ההתקשרויות של החברה, בז"ן שכרה את שירותיו של משרד רו"ח ברלב, המתמחה בביקורת חקירתית.

אחת המסקנות של המשרד היתה, כי בתי הזיקוק הפסידה כספים רבים עקב ההתקשרויות עם גלנקור, בעוד שגלנקור לא נפגעה מכך. בעיקבות דו"חות הביקורת, יזם עלי - שהפרשה לא היתה בתקופת כהונתו - מדיניות חדשה, של הרחבת מעגל ספקי מוצרי הנפט הגולמי, כדי שלא להיות תלויים במעט ספקים.

עלי אמר ל"גלובס", כי כיום יש לבתי הזיקוק 30 ספקים שונים של נפט גולמי בעולם, וכי "החברה לא זקוקה יותר לטריידרים כמו גלנקור, אשר מתפקדים כמתווכים. אנחנו רוכשים את הנפט ישירות מהספקים". בתי הזיקוק רוכשת מדי שנה נפט גולמי בהיקף של מאות מיליוני דולרים. החברה מזקקת ממנו את מוצרי הדלק הנמכרים בארץ.

גלנקור נכנסה לפני כשנה וחצי כשותפה בחברת הדלק סונול, יחד עם משפחת בורוביץ. סונול וגלנקור החליטו באחרונה להקים חברה משותפת לעיסקי דלק בחו"ל. בנוסף, סונול הפכה השנה למתחרה של בתי הזיקוק, משום שהיא החלה לייבא את חלק ממוצרי הבנזין שלה מחו"ל, והקטינה את רכישת מוצריה מבתי הזיקוק.

לדברי עלי, אין קשר בין ההחלטה לצמצם את הרכישות מגלנקור לבין העובדה שגלנקור נכנסה כשותפה בסונול. גם חברות דלק ופז מייבאות מוצרי דלק מחו"ל