שכר הלימוד של גילת תקשורת

החברה בלעה יותר חברות מכפי שיכלה, איבדה את הפוקוס ושילמה על-כך בצניחה של 90% במניותיה * בדיסקונט שוקי הון סבורים שזו הזדמנות קניה

המצב בגילת תקשורת, האחות הקטנה של גילת לוויינים, אינו טוב בלשון המעטה. החברה נסחרת בשווי של 44 מיליון דולר, ירידה של 90% מהשיא שנרשם לפני חצי שנה, אז נסחרה החברה בשווי של כ-540 מיליון דולר. מה שמבטא יותר מכול את מצבה של גילת הוא חיסול כמה מאחזקותיה כדי להשתחרר מעודף פעילויות שאינן משתלבות זו בזו.

אתמול נודע שגילת מוכרת את אחזקותיה בחברת ח.ל.ל ליורוקום כ-5 מיליון דולר. ח.ל.ל משווקת את מקטעי התקשורת של הלוויין עמוס 1 ששוגר בשנת 96'. החברה השתמשה בשירותי ח.ל.ל לאספקת שירותי תקשורת מבוססי לוויין לארגונים ולגופים ממשלתיים. מכירה זו באה לאחר שגילת תקשורת כבר מכרה את אחזקותיה בחברת שידורי הלוויין YES ליורוקום.

בסקירה שהוציאה לאחרונה דיסקונט שוקי הון מציינת האנליסטית ורד כהן, כי חלה ירידה חדה בהכנסות החברה בתחום שירותי התקשורת הלוויינית ושחיקה ניכרת בשיעורי הרווחיות, עד כדי מעבר להפסד ברבעון השלישי לשנת 2000. לכן בטווח הארוך תופרד פעילותה של גילת תקשורת בתחום שירותי התקשורת הלוויינית מפעילותה העיקרית בתחום ה-E-Learning (לימוד מרחוק) או תימכר, משום שאין היא משתלבת בו. אתמול עשתה גילת את הצעד הראשון בכיוון זה.

גילת תקשורת הוקמה בשנת 90' ועם בעלי המניות שלה נמנים מגדל ביטוח (11.1%), וכן די.איי.סי תקשורת (7.1%) ופק (7.1%), שתיהן חברות בנות של דסק"ש, וחברת SLT (‏4.4%), שבעל השליטה בה הוא שלמה תירוש, מנכ"ל גילת תקשורת ויו"ר הדירקטוריון.

החברה מוגדרת כספקית גלובלית של פתרון כולל בתחום ה-E-Learning. הפתרון שמציעה החברה כולל שירותי ייעוץ, הערכה ושירותי אחסון שרתים. דוגמה לשירותי הלימוד מרחוק של גילת היא האפשרות של ארגונים ממשלתיים ומסחריים לקיים קורסים אקדמיים או סדנאות והשתלמויות לעובדים ממקומות מרוחקים. תוכנות החברה מאפשרות לנהל דיאלוג בזמן אמיתי (ON-LINE) בין הצדדים ולעקוב אחר התקדמות התלמידים.

מוצרי החברה מתבססים על תשתית לוויינית ועל תשתיות תקשורת אחרות, צרות ורחבות פס, וכן על מגוון פרוטוקולים (IP, ITM). בשנת 1999 שינתה החברה את מדיניותה האסטרטגית והפסיקה את שיווקו של המוצר הראשון שפיתחה הנקרא LearnNet, שהיה מיועד למדינות מתפתחות שבהן תשתיות התקשורת אינן מפותחות. מאז מתמקדת גילת ברכישת חברות המפתחות מוצרים ומספקות שירותים בתחום הלימוד וההדרכה באינטרנט.

גילת תקשורת פועלת באמצעות כמה חברות בנות: חברת RTN (גילת מחזיקה בה 30%), העוסקת באספקה בזמן אמת של תוכניות הדרכה המבוססות על תשתית לוויינית לתעשיית שירותי הבריאות האמריקנית; חברת ערוצי ידע (36%), המתמחה בפרויקטים לימודיים המבוססים על תוכני הדרכה המופעלים מרחוק; וחברת מנטרג'י המאגדת את פעילותן של שתי החברות האמריקניות שנרכשו בפברואר השנה על-ידי גילת - Allen Communication ו-LearnLinc. עיקר עיסוקה של חברת מנטרג'י הוא מתן פתרונות לימוד מרחוק מבוסס אינטרנט. החברה משלבת את התמחותן של חברת אלן תקשורת בט כנולוגיית מולטימדיה אינטראקטיבית ופיתוח תכנים וחברת לרנלינק בתוכנות לימוד מרחוק בזמן אמת, באמצעות האינטרנט ו/או האינטראנט.

נוסף על כך מחזיקה גילת בבעלות מלאה בחברת ההדרכה ג'ון ברייס. רכישת ג'ון ברייס הדרכה נועדה להרחיב את יכולתה של גילת בתחומי התוכן כחלק מאסטרטגיה לאספקת פתרון כולל להדרכה מרחוק. ג'ון ברייס הדרכה הקימה מיזם משותף עם חברת טסקום שאמור להיות הגוף המוביל בעולם באספקת שירותי ה-E-Learning בתחום ה-QA ובדיקות התוכנה. כן רכשה גילת באוגוסט השנה את עסקי ההדרכה של תאגיד אריס באירופה, הכולל מרכזי הדרכה בבריטניה ובגרמניה.

תהליך הרכישות האגרסיבי של גילת נועד להפוך את החברה למובילת שוק על-ידי אספקת פתרון כולל בתחום ה-E-Learning. בין השאר מנסה החברה לבנות מותג המזוהה עם פתרונותיה בארה"ב, להשקיע משאבים בפיתוח התוכן, הטכנולוגיה והשירותים שלה, גם באמצעות רכישות או שותפויות אסטרטגיות, כדי ליצור פתרון מתאים לצרכים המתפתחים של לקוחותיה.

כן מתעתדת החברה ליצור שותפויות אסטרטגיות עם ספקי תוכן, טכנולוגיה ואפליקציות כדי לשפר את איכות הפתרונות שלה בתחום ה-E-Learning. דוגמה לשיתוף פעולה כזה הוא ההסכם שחתמה גילת עם חברת ExecuTrain המשתמשת בשירותי ההוסטינג שלה להפצת התוכן ללקוחותיה.

אבל תוכניות לחוד ומציאות לחוד. גילת תקשורת, כחברות ישראלות רבות אחרות, פרסמה בחודש אוקטובר אזהרת רווח. החברה ציינה כמה סיבות לפרסום אזהרת הרווח: ההנחה שתהליך האינטגרציה של החברות בארה"ב, Learnlinc ו-Allen, במסגרת Mentergy, החברה הבת של גילת, ארוך מהצפוי ויימשך שני רבעונים נוספים; הירידה החדה בהכנסות החברה הבת RTN (גילת מחזיקה בה כ-33%) בשל קשיים עם לקוח מרכזי; והמשך הירידה בהכנסות ובשיעורי הרווחיות בתחום שירותי התקשורת הלוויינית.

בדו"חות הרבעון השלישי של השנה הציגה גילת תקשורת הכנסות של 18.5 מיליון דולר והפסד נקי של 14.8 מיליון דולר (1.22 דולר למניה). האנליסט ויקטור הלפרט מבנק ההשקעות סלומון סמית' ברני צפה שהפסדי החברה יסתכמו ב-7.5 מיליון דולר (60 סנט למניה). הלפרט הוריד את מחיר היעד שלו מ-10 דולרים ל-5 דולרים, לאחר שחודש לפני כן הוריד את תחזיתו מ-15 דולר ל-10 דולרים. הלפרט מאוכזב מביצועיה של גילת תקשורת ומאשים את הנהלתה בחוסר ניסיון ומעוף בניהול פעילויות רב-לאומיות המתבססות על פלטפורמות תקשורת שונות.

בדיסקונט שוקי הון, לעומתו, מעמידים לחברה מחיר יעד של 7.3 דולרים למניה, יעד הגבוה פי 2 ממחיר המניה כיום. בדיסקונט מציינים, כי גילת נמצאת בעיצומו של תהליך אינטגרציה מורכב וארוך מהצפוי של החברות שנרכשו השנה, שהשפיע לרעה על התוצאות העסקיות שלה, וכי תוצאותיה העסקיות של הקבוצה בארבעת הרבעונים הבאים הם מבחן ליכולתה להטמיע את החברות שנרכשו, ליצור ערך סינרגטי ולהביא לפריצתה המקווה. כן מציינת ורד כהן, כי פרסום אזהרת הרווח יצר משבר אמון בין המשקיעים להנהלת הקבוצה הצפוי לעורר סנטימנט שלילי למניה בטווח הקצר.

כך או כך, בדיסקונט שוקי הון צופים שהכנסות החברה השנה יצמחו בכ-80% בהשוואה לשנת 99', אבל אם מוסיפים את הכנסותיהן של החברות הבנות להכנסות החברה ב-99' מסתכמת הצמיחה הריאלית ב-4%. ורד כהן מעריכה שמשנת 2001 יהיה שיעור הצמיחה השנתי בתחום ה--E Learning כ-50%, אם כי שיעורי הצמיחה הנמוכים יותר בתחום ההדרכה הפרונטלית של החברה הבת, ג'ון ברייס הדרכה, מורידים מעט את שיעור הצמיחה הכוללת של הקבוצה. הלפרט מעריך שהכנסות החברה יסתכמו השנה ב-71 מיליון דולר ושההפסד יסתכם ב-26 מיליון דולר.