אחרי סמסונג ונוקיה, גיאו תשתף פעולה גם עם אריקסון

כך מוסר העיתון הבריטי "האינדיפנדנט" * גיאו לא מסרה עדיין הודעה רשמית לבורסה אבל מניותיה קופצות בכ-8%

בחודש האחרון נראה כאילו גיאו אינטראקטיב לא מפסיקה לייצר חדשות על שיתופי פעולה עם ענקיות ציוד הקצה מתחום הסלולר. בהתחלה היתה זו סמסונג הקוריאנית, לפני כשבועיים הוכרז על שיתוף פעולה צפוי עם נוקיה, והיום מפרסם העיתון הבריטי "האינדיפנדנט", כי החברה צפויה לחתום על עסקה עם ענקית ציוד הטלפוניה השבדית אריקסון. עם סגירת המסחר אתמול, עמד שער המניה של גיאו על 6.85 ליש"ט. בעקבות פירסום הידיעה על ההסכם עם אריקסון, עלתה המניה בכ-8% ובעת כתיבת שורות אלה עומד מחיר המניה על 7.45 ליש"ט, המשקף שווי של כ-1.4 מיליארד דולר לחברה.

במסגרת ההסכם, טוען האינדיפנדנט, תשלב אריקסון את טכנולוגית האמבלייז של גיאו בטלפונים שלה מהדור החדש. על פי הידיעה, יגיע סכום העסקה לכמה מיליוני דולרים עבור גיאו. אלא שמקורבים לחברה טענו היום, כי הסכומים שפורסמו אינם מדויקים. כך או כך, לאחר שייחתם ההסכם, אריקסון תשלב את טכנולוגית הסטרימינג וידאו של גיאו בטלפונים שלה.

עוד טוען העיתון הבריטי, כי ההכרזה על העסקה תתבצע במהלך השבועיים הקרובים, וכי היא באה בעקבות העסקה שחתמה גיאו בשנה שעברה עם ענקית הטלפונים הקוריאנית סמסונג.

אלי רייפמן, מנכ"ל גיאו מסר היום, כי הוא אינו יכול להגיב על הידיעה.

אריקסון, כאמור, היא השלישית בסדרת העסקאות בהן מעורבת החברה לאחרונה. בסוף נובמבר הכריזה גיאו על פיתוח נגן אמבלייז לזרימת וידאו בתקן MPEG4 ועל שרת גישה לווידיאו, שישולבו במכשיר התקשורת הצבעוני נוקיה 9210. נגן האמבלייז שישולב במכשירי נוקיה והשרתים המתאימים לספקי התקשורת יהיו זמינים, עם הצגת המכשיר לשווקים הבינלאומיים.

המערכת תאפשר שידורי וידאו חיים או לפי דרישה לכל מכשיר נוקיה 9210. שירותי הווידיאו יכללו חדשות בשידור חי, ספורט, מזג אוויר, כלכלה, פרומואים לסרטים לפי דרישה, סיוע בדרכים, רפואה מרחוק, שיגור מסרי וידאו בדואר אלקטרוני ועוד.

נוקיה 9210 הוא מכשיר Symbian EPOC הראשון המבוסס על המעבד המרכזי ARM-9. טכנולוגית האמבלייז למכשירים ניידים מאפשרת זרימת וידאו איכותית למכשיר החדש, תוך צריכת כוח מינימלית ושימוש יעיל במעבד המרכזי של המכשיר.

המכשיר החדש, נוקיה 9210, יהיה שילוב של מחשב צבעוני ושל טלפון סלולרי בטכנולוגית GSM בעל מודם סלולרי מסוג HSCSD במהירות של עד 43.2 קילובייט לשנייה.

רק כחודש לפני כן, באוקטובר, השיקה סמסונג את הוידאופון הראשון שלה המבוסס על טכנולוגיה של גיאו. גורמים בשוק מעריכים, כי העסקה עם אריקסון תספק לגיאו גישה נוחה לשוק הסלולר באירופה.

מוקדם יותר השנה, הכריזה גיאו על נגן בתקן MPEG4 מבוסס Symbian, ועל שיתוף פעולה עם חברת ARM, לביצוע אופטימיזציה לטכנולוגיות הוידיאו אמלבייז A2 ואמלבייז A3, כדי לשפר את ביצועיהם על גבי ארכיטקטורת המעבד המרכזי בשיטת RISC של ARM.

גיאו הטמיעה בהצלחה תמיכה למודמי HSCSD של טכנולוגית הוידיאו מסוג MPEG4, עם כמה ספקי תקשורת סלולרית בעולם, בהם נבחנו יישומי אבטחה ובקרת תעבורה. האלגוריתמים של גיאו מכילים כלים לתיקון אוטומטי של טעויות, ומאפשרים דינמיות ברוחב הפס, כדי להתאים לרשתות סלולריות.

70% מהכנסות גיאו השנה הגיעו ממערכות האמבלייז. יתר 30% ההכנסות הגיעו מעסקאות לשיתופי פעולה בטכנולוגיה. "היכולת של גיאו למכור מערכות אמבלייז למפעילי סלולר", אמר אלי רייפמן, מנכ"ל גיאו עם פירסום העסקה, "קשורה בקשר ישיר לכמות הטלפונים שיכולים לנגן את הוידאו הזה".

ולמרות העסקאות שהיו בצנרת, החתם המוביל של גיאו חתך לאחרונה את מחיר היעד של החברה מכ-40 ליש"ט לכ-30-25 ליש"ט. בשיא הגיע מחיר המניה של גיאו ל-35.25 ליס"ט, לאחר מכן הוא ירד עם כל השוק, ולפני כשבועיים הוא כבר הגיע לשפל של 4.6 ליס"ט. כמו הפרסומים על העסקה הצפויה עם אריקסון, גם פרסום ההכרזה על שיתוף הפעולה עם נוקיה, דחף את המניה כלפי מעלה.

עסקאות נוספות עם ענקיות ציוד, נחתמו גם על ידי חברות בנות של גיאו. לפני כמה חודשים חתמה החברה הבת אורקה, על הסכם שיתוף פעולה עם לוסנט להפצת מוצרי אורקה. בית ההשקעות ליהמן ברדרס פירסם אז דו"ח בו נכתב: "אנחנו חושבים שהעסקה טובה לגיאו בין השאר משום שהיא מצביעה על כך שרכישת אורקה והחיבור שלה עם הטכנולוגיה של גיאו מתחילים להניב פירות.

במחצית הראשונה של השנה עברה גיאו מהפסד לרווח של כ-1.3 מיליון דולר, לאחר ניכוי הכנסות והוצאות חד פעמיות. רווחי החברה לפני ניכוי ההוצאות וההכנסות החד פעמיות, הסתכמו בארבעה מיליון דולר. הכנסות החברה בחציון הראשון של השנה הסתכמו ב-12.7 מיליון דולר, לעומת הכנסות בהיקף של 7.19 מיליון דולר בחציון הקודם. שווי השוק של החברה עומד היום על כ-2.3 מיליארד דולר.

אלי רייפמן, מנכ"ל גיאו אמר עם פירסום הדו"חות כי, "אנחנו ממשיכים לחפש חברות לרכישה, שיאפשרו לנו להגדיל במידה משמעותית את מערך כוח האדם הטכני שלנו ואת הפריסה העולמית".

חוץ מאורקה, רכשה גיאו במאי את חברת זאפקס, שפיתחה שבבים המיועדים לדחיסת ווידאו, תמורת 55 מיליון דולר בעיסקה של החלפת מניות. בטלפונים הסלולריים אין אפשרות להתקין תוכנה הצורכת זיכרון רב, אבל יש להתקין בהם שבב שיאפשר העברת קבצי ווידאו. זאפקס סייעה לגיאו בפיתוח הדור השני של השבב הזה, הצורך רמת זיכרון נמוכה, צריכת בטריה נמוכה ויעילות גבוהה.

גיאו אינטראקטיב מספקת פתרונות לשידור אודיו ווידאו על גבי רשתות תקשורת ורשתות IP. טכנולוגיית Emblaze של גיאו, המוגנת בפטנט, מאפשרת שידור תוכן וידאו/אודיו חי, או לפי דרישה, על גבי האינטרנט (באמצעות מודם ביתי רגיל) בפס רחב, על גבי רשתות סלולריות, למכשירי PDA ניידים, וכן על גבי רשתות רחבות פס כגון xDSL,. צפייה או שמיעת התוכן המועבר באמצעות Emblaze לא דורשת כל התקנת תוכנה אצל המשתמש.

גיאו נוסדה ב-1994 ונסחרת בבורסה לניירות ערך בלונדון. הנהלת החברה נמצאת בישראל ובניו יורק ויש לה נציגויות ברחבי העולם, בלוס אנג'לס, לונדון, סיאול וטוקיו.