הפריימריס לראשות הליכוד ייערך בשתי קלפיות - עם ובלי נתניהו

הערכות: סקרי סוף השבוע יכריעו אם פרס ירוץ לראשות הממשלה * ועדת החוקה החלה לדון "בחוק נתניהו"

יו"ר ועדת הבחירות של הליכוד, השופט בדימוס אורי שטרוזמן, החליט היום (ה') בהחלטה חסרת תקדים, שההצבעה בפריימריס על ראשות הליכוד ביום ג' תיעשה בשתי קלפיות: בקלפי אחת תהיה הצבעה לכל המועמדים ובקלפי השנייה לח"כים בלבד. בעקבות החלטתו, יכול להיווצר מצב שבמשך כמה ימים יהיו שני ראשים לליכוד - נתניהו ושרון, כאשר כל אחד מהם נבחר בקלפי אחרת.

שרוזמן, אשר אישר לבנימין נתניהו להתמודד בפריימריס, למרות שעדיין לא ברור אם הוא יוכל להציג את מועמדותו לראשות הממשלה, הודיע, כי רק זמן קצר לפני המועד הסופי להגשת המועמדים לוועדת הבחירות המרכזית, הוא יחליט את מי הליכוד יציב כמועמדו לראשות הממשלה.

שטורזמן הסביר, כי בנסיבות שנוצרו, לא נותרו לו הרבה ברירות. לדבריו, הוא רצה לאפשר גם לבנימין נתניהו להתמודד, אבל הוא גם רצה למנוע מצב, בו מניעה חוקית מנתניהו להתמודד על ראשות הממשלה, תותיר את הליכוד ללא מועמד בבחירות.

"כל החלופות שהציעו הצדדים היו גרועות. המצב המוזר הזה נכפה עלינו ע"י הכנסת. מוטב שיהיו שני ראשים לליכוד לימים ספורים, מאשר שלא יהיה כלל. החלטתי נועדה למנוע מצב של מבוכה, כאשר לליכוד עשוי להיבחר יו"ר, שאינו יכול להתמודד על ראשות הממשלה".

נציגו של נתניהו בוועדת הבחירות, ח"כ דני נווה, הגיב בקורת רוח על החלטתו של שטרוזמן. הוא הדגיש, כי מדובר בהחלטה הוגנת וחכמה. גם ח"כ אריאל שרון בירך על ההחלטה, שלדעתו היא הוגנת לכל המועמדים.

אמש התכנסו באולם אירועים בר"ג עשרות חברי מרכז, ראשי סניפים וחברי מועצות רשויות מקומיות, המזוהים עם בנימין נתניהו, כדי להיערך לקראת הפריימריס.

ועדת החוקה של הכנסת החלה היום להכין את "חוק נתניהו" לקריאה שנייה ושלישית.

יו"ר ועדת החוקה, ח"כ אמנון רובינשטיין, הביע הסתייגות מהחוק, אבל הוא הבטיח להמשיך את הליכי החקיקה כהכנה לקריאה השנייה והשלישית.

בתוך כך, במפלגת העבודה גובר המתח לקראת החלטתו של ח"כ שמעון פרס, אם להגיש את מועמדותו לראשות הממשלה.

פרס זימן למחר את ח"כ יוסי שריד לפגישה, כנראה כדי לדון באפשרות שמרצ תחתום על מועמדותו.

ח"כ רן כהן אמר היום, כי הוא מקדם בברכה מועמדות אפשרית של פרס לראשות הממשלה. עם זאת, הוא ציין, כי רק מוסדות מרצ יצטרכו להחליט אם להציב את פרס כמועמד.

על-פי החוק, רק סיעה המונה לפחות עשרה ח"כים יכולה להמליץ על מועמד לראשות הממשלה.

כמה ממקורביו של פרס לוחצים עליו להגיש את מועמדותו. להערכתם, רבים ממאוכזבי ברק, שאינם רוצים לשוב לימי נתניהו, יצביעו בסופו של דבר עבור פרס.

אולם, מקורבים אחרים חוששים מתבוסה נוספת של פרס בבחירות, תבוסה שעלולה להדביק לו את התואר "לוזר".

ההערכות הן שפרס ימתין לסקרים שיתפרסמו בסוף השבוע. במידה והסקרים יעניקו לו סיכוי לגבור על נתניהו, הוא עשוי להחליט על הצגת מועמדותו.

פרס אמר היום, כי הוא עדיין לא שוקל את הצגת מועמדותו. מקורביו מסרו, כי עד אמצע השבוע הוא יגבש את החלטתו.