הסתיים תהליך בדיקת הלוויין EROS-1; התמונות הראשונות יפורסמו בימים הקרובים

נשיא אימג'-סאט: היקף השוק - עשרות מיליארדי דולרים בשנה

תהליך הבדיקות לאחר הכניסה למסלול (In Orbit Testing - IOT) של לוויין הצילום האזרחי EROS-1 הסתיים ביום שישי האחרון בהצלחה. כך נודע ל"גלובס".

חברת אימג'-סאט, מפעילת הלוויין, בה שותפות התעשייה האווירית, שייצרה את הלוויין, אל-אופ, מפתחת המצלמה, ו-CST האמריקנית, מפעילת תחנות הקליטה לצילומים, מתכוונות לפרסם בימים הקרובים את הצילומים הראשונים, שנשלחו מהלוויין.

מעיון שערך "גלובס" במאגר הצילומים שהעביר ה-EROS-1 ב-3 השבועות האחרונים עולה, כי צולמו יעדים במדינות שונות, כולל בארגנטינה, קוריאה, תורכיה, סינגפור, צפון אמריקה והמזרח התיכון. איכות הצילומים טובה מאוד, לאחר שהלוויין ותחנות הקליטה הותאמו לפעול זה מול זה.

הלוויין מסוגל לצלם אובייקטים ברזולוציה (יכולת הפרדה) של 1.8 מטר - מעט יותר מגודלה של מכונית ממוצעת. נודע, כי התמונות מצולמות בשחור-לבן בלבד, לאחר שאימג'-סאט החליטה לא לכלול בלוויין אופציה של צילום בצבע. בלוויינים הבאים בסדרה נשקלת אופציה צבעונית.

נשיא אימג'-סאט, ד"ר משה בר-לב, מסר ל"גלובס" בסוף השבוע, כי החברה מעריכה את היקף השוק העולמי לצילומי הלוויין בעשרות מיליארדי דולר לשנה. "סיימנו את תהליך ה-IOT בתוך פחות מחודש", אמר בר-לב, "למרות שבעולם הלוויינים זה לוקח בממוצע חודשים. התחלנו לבצע צילומים בתקופה שהלוויין היה למעשה 'מובטל' בחלל, והתוצאות שקיבלנו מדברות בעד עצמן.

"עיקר ההכנסות יגיע מלקוחות שישעבדו את הלוויין לצרכיהם (SOP), אשר יחתמו על הסכמים רב-שנתיים ותינתן להם יכולת פיקוד על המצלמה שלו. לקוחות אחרים (AAD) יוכלו להזמין צילומים שצולמו ברדיוס מסויים מתחנת הקליטה. ההכנסות מהם יהיו זניחות, והם הוגדרו כלקוחות מזדמנים".

ה-EROS-1 נמצא במסלול הליו-סינכרוני, כלומר מותאם לתנועת השמש, בגובה של כ-500 ק"מ, ונע מצפון לדרום. בר-לב אישר לראשונה, כי לוויין זה מתבסס על טכנולוגיית הלוויין הצבאי "אופק-3", ששוגר לחלל לפני כחמש שנים, לאחר שפותח במינהל הלוויינים במפעל מב"ת של תע"א, שבר-לב היה מנהלו. "להערכתי", אמר בר-לב, "ניתן היה לשגר לוויין צילום אזרחי כבר לפני 5 שנים. מנעו זאת גורמים שונים, שבראשם מאבקים פוליטיים".

כיום רשומה אימג'-סאט באיים האנטיליים, לאחר שהיתה רשומה בעבר באיי קיימן. ה--1 EROS הוא חלק ממערך לוויינים, האמור לכלול 8 לוויינים מאותה הסדרה. הלויין EROS-2 כבר החל להיבנות במפעל מב"ת, ושיגורו מתוכנן להתבצע ב-2002. עד כה נחתמו חוזים בהיקף כ-300 מיליון דולר לקבלת שירותים מהלוויין, המוגדרים כצבר הזמנות. לקוחות אלה לא יעבירו את הכספים במקרה של תקלה שתמנע את תיפקוד הלוויין.