המחשב הסודי של מיקרוסופט

האם ייתכן שענקית התוכנה עומדת להשיק מחשב אישי מתוצרתה? אחרי תביעת האנטי טראסט שהחלישה את כוחה ובהתחשב בכמות הגדלה והולכת של מוצרי חומרה שמתגנבים למגוון מוצריה - זה דווקא מאוד הגיוני

בנאום הפתיחה שיישא מחר בתערוכת האלקטרוניקה Consumer Electronics Show בלאס וגאס, צפו להפתעה מיו"ר מיקרוסופט, ביל גייטס. נראה כי גייטס עומד לחשוף בפני הקהל מחשב אישי מתוצרת מיקרוסופט יחד עם משחק הווידאו X-Box, ואולי עוד כמה מוצרי חומרה חדשים אחרים.

החברה אמנם מכחישה את קיומן של תוכניות כלשהן לייצר ולשווק פי.סי של מיקרוסופט, אבל אני חושב אחרת. וזאת התיאוריה שלי:

הגיוני מאוד שמיקרוסופט תשיק מחשב אישי תחת המותג שלה כדי להתחרות עם יצרניות פי.סי כמו דל, גייטוויי ו-IBM. למה? כי מיקרוסופט לא יכולה להיות מרוצה ששותפותיה כבר לא הולכות בתלם. דל והאחרות מוכרות כעת מחשבים עם מערכת ההפעלה לינוקס, שמתחרה עם "חלונות" של מיקרוסופט. לפני כן זה היה אסור. אבל מאז הגיש משרד המשפטים האמריקני תביעת אנטי טראסט נגד מיקרוסופט, יצרניות המחשבים מרגישות שהן יכולות לסטות מהסכמי המכירות העריצים לעתים של מיקרוסופט.

הראיות לכך שמיקרוסופט מתכננת לצאת בהתקפת פתע על יצרניות המחשבים, מצטברות והולכות. ראשית, ישנו הנאום של גייטס בתערוכה בלוס וגאס. מלבד משחק ה-X-Box, ביל גייטס צפוי להציג אבטיפוס של מחשב שמכונה על ידי החברה מחשב "קונספט" בלבד, והוא דומה למה שיצרניות המחשבים עושות. ההבדל כאן הוא שמיקרוסופט לא מעורבת בעסקי ייצור המחשבים. למה לה להציג מחשב קונספט?

באופן רשמי מיקרוסופט מכחישה שיש לה עניין כלשהו בכניסה לעסקי החומרה, אבל יותר ויותר חומרה מתגנבת אל תוך מגוון המוצרים שלה. בתערוכת קומדקס שהתקיימה בנובמבר, מיקרוסופט הציגה עוד מחשב קונספט, מכשיר נישא עם אינטרנט סלולרי, מקושט בלוגו שלה. המכשירים האלה, כך אני מאמין, הגיעו מהמקומות שמיקרוסופט הקימה מחוץ לחברה, שבהם מתקיים הפיתוח של משחק ה-X-Box.

כעת שימו לב לתפקיד החדש של ג'ואכים קמפין. בתפקידו הקודם הוא שימש כסגן נשיא בכיר שהיה אחראי על מערכות היחסים עם יצרניות הפי.סי, והסדיר את כל תנאי הרישוי. קמפין הועבר מאז לתפקיד שנקרא "פרוייקטים מיוחדים", והוא מדווח ישירות למנכ"ל, סטיב באלמר.

הוא האיש המושלם לעמוד בראש מבצע להשקת פי.סי. הוא הובך מאוד בחקירת משרד המשפטים כאשר יצרניות הפי.סי התחילו להאשים את החברה בשימוש בטקטיקות רישוי חשאיות. הוא אולי שומר טינה, אבל הוא מכיר את השחקניות, את מצבן הפיננסי ואת ערוצי ההפצה.

ייתכן שמיקרוסופט מנסה להשיג דריסת רגל בערוצי הפצה כדי שהיא תוכל לייצר ולמכור יותר שרתים רווחיים. הייתכן שהאיבה בין מיקרוסופט לסאן מיקרוסיסטמס, שעמדה בין היתר מאחורי תביעת האנטי טראסט, היא המטרה?

לבסוף, ראינו הופעה פתאומית של תוכנת לוח אם "מאושרת". רק לאחרונה מיקרוסופט החליטה לבצע בדיקות מהימנות של מערכת "חלונות" בלוחות אם ולהטביע על הלוחות לוגו "חלונות" כחותמת של אישור. הבדיקות האלה התחילו בסוף השנה שעברה, ועד פרסום הדברים האלה, רק 17 ספקים קיבלו אישור לאחר הבדיקה הקפדנית. במשך שנים מיקרוסופט הפעילה תוכנת לוגו "שעוצב לחלונות" ומופיע על כל המערכת, אבל מעולם לא עשתה זאת בשביל לוחות האם באופן ספציפי.

מה שמעניין הוא שאם חופרים יותר לעומקם של Microsoft Windows Compatibility Web Pages (תאימות של דפי רשת ל"חלונות"), מוצאים רשימה של תוכנה תואמת למערכת ההפעלה הבאה של מיקרוסופט, המכונה בשם הקוד Whistler. מערכת ההפעלה הזאת צפויה למזג סוף סוף בין "חלונות 2000" ל"חלונות ME/‏95/98".

בעמודים האלה מפורטות גם רשימות של מאות פריטי חומרה שמסווגים כ"תואמים", אבל בסעיף לוחות אם כתוב רק "acme soon". מאחר שאין אף יצרנית לוחות אם בשם Acme (אם כי יש חברה בשם Achme בסין וכמה חברות למיזוג מערכות באוסטרליה ואירופה שנקראות Acme), מוכרחים להניח כי acme פירושו "בראש הרשימה", או הטוב ביותר (כפירוש המילה באנגלית - המערכת). זה גם עשוי להיות שם הקוד לפי.סי של מיקרוסופט.

אני מאמין שכל ניסוי תאימות החומרה נועד לאתר את לוח האם הטוב ביותר בשביל מיקרוסופט עצמה על מנת להשתמש בו בפי.סי הסודי שלה.

אילו היה עליי לנחש מה מיקרוסופט מתכננת, הייתי אומר שהם משתמשים בפיתוח של ה-X-Box על מנת להסוות ניסיון לפתח דסקטופ ושרת. ייתכן שהדסקטופים לעולם לא ייראו בשוק, אבל הם יספקו למיקרוסופט את המנוף שהיא זקוקה לו על מנת להחזיר את יצרניות הפי.סי למקומן לאחר הפיאסקו של תביעת האנטי טראסט. ליצרניות הפי.סי אין עדיין שום מערכת הפעלה אלטרנטיבית רצינית לחבר לקופסאות שהן מייצרות, ועכשיו יהיה להן ממה לחשוש.

הפיתוי לייצר שרתים יותר גדול בהתחשב בתחרות של מיקרוסופט עם סאן מיקרוסיסטמס. ובעיניי, עסקי השרתים לא בהכרח אומרים להריץ את ה"חלונות" על גבי פלטפורמה של אינטל.

ועוד דבר, מקובל להאמין כעת שמיקרוסופט המשיכה בחשאי לפתח גירסה של "חלונות NT" בשביל שבב Alpha של קומפאק, למרות שחשבו שהיא גנזה את המוצר. נראה כי גירסה חדשה של אלפא/ "חלונות" מצאה את דרכה אל מחוץ לטריטוריה של מיקרוסופט והיא צפה לה אצל מפתחים אחרים.

יהיה העניין אשר יהיה, אין כל ספק שמיקרוסופט מחפשת ברצינות כיוון להתרחב לתחום החומרה מתישהו בקרוב. הם לא בונים את כל האבטיפוסים היקרים האלה בשביל לתלות אותם על הקיר.