מעיינות ראש העין: מתחדש הדיון בבג"ץ

בג"ץ ידון השבוע (ד') פעם נוספת בעתירת חיים וסביבה, ארגון הגג של הארגונים הירוקים, הפורום למען תחבורה ציבורית ומספר עותרים פרטיים, כנגד כביש חוצה ישראל. העותרים דורשים להפסיק את העבודות בכביש, עד להצגת פתרון מספק שימנע זיהום צפוי של מעיינות ראש העין כתוצאה מסלילת הכביש.

לטענת העותרים, קידוחי ראש העין הם מקור מים חשוב באקוויפר ירקון-תנינים, והם מספקים בממוצע כ-40 מיליון מ"ק מים לשנה. סלילת הכביש בקרבתם מסכנת את המעיינות ויכולה לגרום לנזק בלתי הפיך לאקוויפר כולו. על פי הערכות, בכביש זה יעברו כ-60 אלף כלי רכב ליום, שיפלטו גזים ושמנים המכילים מתכות כבדות, העלולים לסכן את מי המעיינות. חששם של הארגונים הירוקים נובע גם מאפשרות לתאונה שבה תתהפך משאית נושאת דלק או חומרים רעילים אחרים. ללא אמצעי הגנה מתאימים, חומרים אלה עלולים להגיע ישירות למי המעיינות.

השימוע הראשון בבג"ץ התקיים ביוני 2000, אז ביקש בג"ץ מחברת כביש חוצה ישראל לספק תשובות בנושאים אלה. לדברי יו"ר הפורום למען תחבורה ציבורית, הנרי גולד, ההצעה היחידה שהציעה חברת כביש חוצה ישראל היא ניקוי הכביש לפני הגשם באמצעות מכונת ניקוי, אך לא סיפקה שום תשובה לגבי תאונה אפשרית על הכביש, שעלולה להזרים לתוך המעיינות חומרים מסוכנים. גולד ושאר הארגונים ידרשו מבית המשפט לעצור את העבודות עד להשלמת סקר סיכונים מלא, שייתן תשובות מספקות גם למקרה של תאונות בכביש.