החברה הבונה את נמל עזה תובעת מהרשות הפלשתינית פיצויים בטענה לעיכוב בהשלמתו

הרשות: ישראל אחראית * גם אנרון שבונה תחנת-כוח בעזה תובעת מהרשות 7 מיליון דולר

מחלוקת קשה נתגלעה בין הרשות הפלשתינית לבין החברה הקבלנית המקימה את הנמל הימי בעזה. זאת, בעקבות סנקציות וסגר שהטילה ישראל על הרשות. לדברי סגן יו"ר רשות הנמלים הפלשתינית, ד"א טארק אלשרפא, זה ארבעה חודשים נתקלות עבודות שונות באתר הנמל בקשיים רבים, אם כי הם לא גרמו לעצירת הבנייה.

בין היתר מתלוננים הפלשתינים על קשיים בהכנסת חומרי בניין - במיוחד סלעים - וציוד מיוחד, שלהם נזקקת החברה הקבלנית EGDG (החברה האירופית לפיתוח עזה). הקבלנית קמה כשותפות בין חברת הבנייה הצרפתית ספי באתניול ובין החברה ההולדנית בלאט נידם.

החברה הקבלנית תובעת מהרשות הפלשתינית פיצוי כספי על העיכובים הנגרמים לה בהשלמת הפרוייקט. לטענתה, פרט למחסור בחומרי בנייה, נאלצה לפנות חלק מהצוותים הטכניים והמקצועיים, וספגה נזקים קשים בארבעת החודשים האחרונים.

הרשות דוחה את התביעה. לדברי אלשרפא, "השיבושים אינם נגרמים בשל הרשות, והנושאת באחריות להם היא ממשלת ישראל, שהטילה את הסנקציות. אנו מודעים לקשיים שנגרמים לקבלן בשל המצב, אולם אין אנו הכתובת לתביעות. עבודות הבנייה מבוצעות כעת לפי אילוצי השטח, ואנו משתדלים לעבוד במלוא היכולת".

העבודות להקמת השלב הראשון של הנמל, בהשקעה של 70 מיליון דולר, החלו בחודש יולי אשתקד, ואמורות להסתיים במחצית שנת 2002. שלב זה כולל הקמת שני רציפים, אחד באורך 200 מטר להעברת סחורות, והשני באורך 150 מטר למכוניות. כן נבנה שובר גלים, באורך 730 מטרים. בשלב הראשון יוכל הנמל לקלוט אוניות בתכולה של 30-15 אלף טון.

בעקבות עיכובים שיצר הסגר על עזה, מתקשים לומר ברשות הנמלים הפלשתינית מהו מועד הסיום המעודכן, אולם ציינו, כי בקרוב תיאלץ העבודה להיפסק, למשך כחודשיים, בשל תנאי מזג אוויר קשים. זאת, לפני שהחברה הקבלנית סיימה לבנות את המתחייב לפני ההפסקה, לפי התוכניות.

אלשרפא אמר, כי הנמל לא יענה על כל צרכי הסוחרים בעזה ובגדה, אולם הוא "התחלה טובה. בעתיד ייבנה שלב שני לנמל. זהו פרוייקט חשוב לרשות. כפי שאנו זקוקים לשדה תעופה בעזה, כך אנו נדרשים לנמל ימי, גם אם נזדקק עדיין לנמלי ישראל ומדינות ערב".

זהו פרוייקט שני של הרשות בעזה, שבו תובעת חברה קבלנית פיצויים. הראשון, הוא מיזם תחנת הכוח שמקימה חברת אנרון. אנרון תובעת פיצויים בסך 7 מיליון דולר. אלשרפא סבור, כי היות ש-EGDG עדיין לא נקבה בסכום הפיצויים, "ניתן יהיה להגיע להסדר בינה לבין הרשות וליישב את חילוקי הדעות תוך זמן קצר".