רוסיה מול מועדון פריז

רוסיה במצוקה תקציבית. אי לכך העבירה החודש 10.5 מיליון דולר לנושיה במועדון פאריז , למרות שעליה לפרוע השנה חובות בהיקף של 3.5 מיליארד דולר

ממשלת רוסיה הודיעה בשבוע שעבר שעקב מצוקה תקציבית ברבעון הראשון של שנת 2001, תעביר למדינות החברות במועדון פריז (כך מכונה מועדון הנושים המורכב ממדינות, בניגוד למועדון לונדון המורכב מנושים מסחריים - המערכת) תשלום בגין פירעון חוב בהיקף של 10.5 מיליון דולר, למרות שעליה לפרוע השנה חובות בהיקף של 3.5 מיליארד דולר.

רוסיה חולקת על גובה התשלום וטוענת שהיא חייבת לשלם השנה למדינות המועדון הפריזאי 1.24 מיליארד דולר בלבד.

הטענה העיקרית של הרוסים, שבתקציב המדינה לשנת 2001 אין כלל סעיף מיוחד המוקדש לתשלום פירעון חובות לארגונים פיננסיים מערביים.

אגב, רוסיה חייבת לחברות מדינות המועדון הפריזאי כ-48.4 מיליארד דולר, כולל ריבית, חוב שנצבר משך עשרות שנים. 38 מיליארד דולר מכלל החובות הוא למעשה, חוב של ברית המועצות לשעבר, שרוסיה, מתוקף היותה היורשת של ברה"מ, התחייבה לפרוע.

המומחים הפיננסיים במוסקבה מעריכים, שהסכום הזעום ששילמו הרוסים יכול להוות סוג של לחץ מצד ממשלת רוסיה על המלווים המערביים, בניסיון לסחוט מהם הסכמה לדחות את פירעון חובותיה של מוסקבה למועד מאוחר יותר.

בינתיים הרוסים מחכים לתגובת מדינות המועדון הפריזאי על תשלום הסכום המזערי שהעבירה מוסקבה, מתוך החוב הענק שהצטבר.

במקביל הבהיר יו"ר הוועדה לאשראים בפרלמנט הרוסי, אלכסנדר שוחין, שממשלת רוסיה צריכה ללחוץ על מדינות המערב על מנת לדחות תשלומי חובות, לפחות עד לחודש מאי-יוני 2001, מאחר שבתקציב המדינה אין כלל כסף לפירעון החובות.

* ארגומנטי אי פקטי