אורבוטק השלימה את רכישת שו הגרמנית

עמיחי שטיינברג, סמנכ"ל כספים בחברה: "אני יכול לומר שאין שינוי בהערכות לשנת 2001 שפרסמנו עד עכשיו"

על כך שהעסקים בחברת אורבוטק טובים נכתב רבות. הוכחה נוספת לכך ניתנה היום בהודעת החברה שהיא מממשת את האופציה, שניתנה לה במסגרת הסכם הרכישה המקורי שנחתם בשנת 1997, לרכישת 49 האחוזים הנותרים באורבוטק שו, יצרנית מערכות סריקה אופטית למעגלים מודפסים מורכבים.

על-פי ההסכם בין הצדדים, התשלום בעת מימוש האופציה, שחולק במקור בין תשלום מזומן והקצאת מניות רגילות של אורבוטק, הומר בסכום במזומן של כ-13.3 מיליון דולר, שישולם החודש. המוניטין הנובעים מרכישה זו, שהחברה מעריכה אותם בכ-12 מיליון דולר, יופחתו בתוך חמש שנים.

הרכישה הנוכחית היא השלמת עסקה משנת 97' שבמסגרתה רכשה אורבוטק 51% מהחברה הגרמנית SCHUH ב-6.2 מיליון דולר. SCHUH היא חברה פרטית והיא הנחשבת כיום לאחת החברות המובילות בייצור מערכות בדיקה אופטיות ואוטומטיות למעגלים מודפסים מורכבים. במסגרת העסקה ניתנה לאורבוטק אופציה לחמש שנים לרכישת יתרת מניותיה של החברה הגרמנית במחיר גבוה יותר ממחיר רכישת השליטה. היום, כאמור, מימשה החברה את האופציה לרכישת שאר המניות.

רכישתה של SCHUH סייעה לאורבוטק להיכנס לתחום פעילות חדש, שוק המעגלים המורכבים, שכן החברה הגרמנית מתמחה בציוד בקרה לתעשייה זו, ואילו אורבוטק פעלה אז רק בתחום המעגלים המודפסים העירומים, כלומר המעגלים המודפסים בשלב שלפני הנחת הרכיבים האלקטרוניים עליהם.

אורבוטק נודעת בעיקר בזכות פעילותה בשוק הבדיקות למעגלים מודפסים, אך דווקא שוק המעגלים המורכבים (Assembly), הבודק את המעגל המודפס לאחר הרכבת השבב, הוא שוק בעל פוטנציאל עצום שנמצא בתחילת דרכו. כיום הבדיקה היא ידנית-ויזואלית, כשרק ל-10% מהיצרנים בשוק מכונות. בתחום פועלות כמה חברות, אך פריסתה העולמית של אורבוטק וקרבתה ללקוחות מקנות לה יתרון יחסי.

האנליסט ויקטור הלפרט מבנק ההשקעות סלומון סמית' ברני העריך לאחרונה שגם אם תהיה האטה בתעשיית הבדיקות למעגלים המודפסים, צפוי שוק הבדיקות למעגלים מורכבים לשגשג, משום שככל שתעשיית מוצרי הצריכה האלקטרוניים והטלפונים הסלולריים מתקדמת, כן גדל הביקוש למעגלים רב-שכבתיים. מדו"ח של חברת המחקר BPA עולה שייצורם של מעגלים מודפסים מורכבים גדל מאוד. ממגמה זו נהנית גם אורבוטק, משום שמערכות הבדיקה האופטיות הן חלק בלתי נפרד משוק המעגלים המודפסים המורכבים.

רונן זקצר, סמנכ"ל הרכבות אלקטרוניות באורבוטק, החטיבה שבה תשולב פעילותה של שו, מדגיש את היתרונות שבהשלמת רכישתה של החברה: "השלמת הרכישה משקפת את תחושת הביטחון של אורבוטק בעסקי ההרכבות האלקטרוניות. אנחנו צופים שמרבית קווי הייצור בעולם יכללו מכונות סריקה אוטומטיות ומאמינים שהמוצר המתקדם של אורבוטק יחזק את המוניטין של החברה בתעשיית ההרכבות האלקטרוניות. לקוחותינו יודעים את חשיבותה של הסריקה האוטומטית בייצור מוצרים במהירות רבה יותר, באמינות גבוהה יותר ובעלות נמוכה יותר מבעבר". - למה, בעצם, לרכוש את יתרת המניות ב-SCHUH עמיחי שטיינברג, סמנכ"ל הכספים בחברה: "החברה הזאת משמשת לנו משנת 97' גשר לשוק המעגלים המורכבים, שוק בעל פוטנציאל מכירות אדיר. בזמנו קנינו מהחברה מכונות וטכנולוגיות. מאז התקדמנו והטמענו את החברה, כשבהסכם ניתנה לנו אופציה לרכישת יתר המניות. יכולנו להשלים את הרכישה מאוחר יותר, אבל אנחנו חושבים שהעיתוי מתאים, כשלפי ההערכות צפוי לנו גידול של 40% בשנה. נוסף על השקעה זו נבצע פעולות כמו העברת הייצור ואנשי הפיתוח לישראל שישלימו את היערכותנו לתחרות בתחום המעגלים המורכבים. כעת אנחנו מקבלי ההחלטות הבלעדיים ב-SCHUH".

- אם כך המחיר נחשב אטרקטיבי למדי, בהתחשב בפוטנציאל הגלום בטכנולוגיה של החברה.

"אם זה עסק טוב אז כדאי לנו להיות בו. המחיר נקבע עוד בשנת 97', ומובן שאנחנו מעדיפים לקנות בזול ולא ביוקר. גם בשנת 97' וגם היום אנחנו מדברים על עסקה כדאית. אגב, כל החברות המתחרות ב-SCHUH הן חברות פרטיות המתומחרות לפי מודל מכירות גבוה יותר, אבל חשוב לזכור שהמתחרים הגדולים שלנו בעתיד יהיו דווקא חברות כמו HP, שגם הן רוכשות חברות".

- כיצד ייראה לדעתך שוק המעגלים המורכבים לאחר השלמת הרכישה?

"השוק צומח במהירות. מדובר ב-40% גידול בשנה הבאה, כשהלקוחות העיקריים הם חברות בשווי של 10 מיליארד דולר שצומחות אף הן בקצב מהיר. חשוב לזכור זאת כשנשמעות טענות על כך ששוק הפי.סי.בי מפסיק לצמוח".

- מה תחזית המכירות שלכם לשנה זו?

"בכוונתנו לפרסם את הערכותינו לשנה הקרובה במקביל לפרסום הדו"חות הכספיים. אני יכול לומר רק שאין שינוי בהערכות לשנת 2001 שפרסמנו עד עכשיו.