עיראק מבקשת שוב ממועצת הביטחון לאשר לה להעביר לפלשתינים מיליארד אירו

הסיכויים שהאו"ם יאשר לעיראקים להעביר לפלשתינים את הסכום, מהכנסות מכירת נפט - קלושים

עיראק פנתה שוב למזכ"ל האו"ם, קופי ענאן, בבקשה לשכנע את חברות מועצת הביטחון, לאשר העברת סיוע בסך מיליארד אירו מעיראק לפלשתינים. כך מדווחים גורמים פלשתיניים וארגונים פרו-עיראקיים בשטחים.

שליט עיראק, סדאם חוסיין, מבקש זה כמה חודשים להקצות מיליארד אירו מהכנסות מכירות הנפט הגולמי העיראקי לטובת הפלשתינים. וזאת, כחלק מתוכנית "נפט תמורת מזון", שמנהל האו"ם (בשל הסנקציות על עיראק, אין היא רשאית למכור נפט באופן חופשי, אלא רק למטרות מסוימות, כמו רכישת מזון, באישור האו"ם).

יו"ר המחלקה המדינית של אש"ף, פארוק קדומי, הודיע באחרונה, כי הושג הסכם בין עיראק לפלשתינים, על העברת הסכום במשך שנה. וזאת, "לשם מילוי צרכי העם הפלשתיני ולתמיכה בנפגעים". קדומי ציין, כי הפלשתינים זקוקים למזון, תרופות וציוד שיקום לנפגעים.

מועצת הביטחון דחתה בעבר את בקשת עיראק, להעביר את הסכום לפלשתינים, עקב התנגדות אמריקנית-בריטית. עתה מבקשת עיראק ממזכ"ל האו"ם, קופי ענאן, להפעיל לחץ על ארה"ב ובריטניה, כדי שיסכימו לכך.

לדברי הפלשתינים, אין הצדקה להתנגדות האמריקנית, נוכח "הסבל והמצוקה שמנחיתה ישראל". הם מבקשים מארה"ב לאשר את העברת הסכום כסיוע הומניטרי, כפי שאושר לפני שנתיים לעיראק להגיש סיוע לנפגעי רעש האדמה בתורכיה.

העיראקים מאשימים את ארה"ב ובריטניה בהכשלת הסיוע, ובהתערבות בנושאים לא להן. שאר החברות הקבועות במועצת הביטחון - סין, צרפת ורוסיה - תומכות, ככל הנראה, בבקשה העיראקית-פלשתינית.

מאז תחילת האינתיפאדה, מגישה עיראק סיוע לפלשתינים. כך מועברים לכל משפחת הרוג 10,000 דולר, ולפצועים - 2,000-1,000 דולר. העברת הסיוע מתבצעת באמצעות "חזית השחרור הערבית", אירגון פרו-עיראקי הפועל בשטחים.

בנוסף, עיראק שלחה כמויות גדולות של מוצרי מזון וציוד רפואי, דרך ירדן. כניסתם לשטחים דרך מעבר אלנבי, אושרה על ידי ישראל.

הסיכויים שהאו"ם יאשר את העברת מיליארד האירו לפלשתינים, כפי שמבקשת עיראק, קלושים ביותר.