רענן כהן כבשר תותחים?

כיצד גיבש שר העבודה והרווחה, רענן כהן, את הצעת חוק האיגוד השיתופי החדש? האם ביצע זאת בחשאי ובתוך חודש וחצי בלבד, בבחינת יש מאין, לפי הרושם שניסו גורמים מסוימים ליצור בתקשורת?

הצעת החוק של כהן נועדה להחליף את פקודת האגודות השיתופיות המנדטורית משנת 1933. מדובר בנוסח משופץ ומעודכן של הצעת חוק שגובשה ב-1996, והוצגה בכנסת בוועדה לביקורת המדינה, במעמד רשם האגודות, אורי זליגמן. גם הנוסח הקודם היה עיבוד של שתי גירסאות קודמות, שהוכנו ב-1963 ובראשית שנות ה-70.

את כל הגירסאות הקודמות הכין עו"ד יצחק ברק, שהיה היועץ המשפטי של משרד העבודה והרווחה עד 1997. לכן נשכרו שירותיו של עו"ד ברק, לסייע ליועצת המשפטית הנוכחית, עו"ד רות כהנא-אביבי, בהכנת הנוסח החדש.

את הגירסה מ-1996, שרובה נכללת בנוסח החדש, הכין עו"ד ברק בשיתוף בעלי העניין. היא כוללת גם את הצעות הרשם. נוסח זה הופץ בשעתו בתפוצה גדולה. הגשתו כהצעת חוק ממשלתית לכנסת נמנעה בגלל רצח רבין והקדמת הבחירות. כן שררה תחושה במשרד, כי "טרם הבשילו התנאים לחקיקה", כדברי מקור בכיר המקורב לנושא.

הנוסח החדש איננו שונה באופן מהותי מקודמו. מספר סעיפיו ירד מ-301 ל-260, ובעיקרו הוא מעמיד את החלטות הרשם לביקורת שיפוטית, ומעניק מעמד חוקי למועצת האיגוד השיתופי המייעצת לשר העבודה.

כיום נהנה הרשם ממעמד-על, שירש את סמכויות הנציב העליון הבריטי. הנוסח החדש שהוכן בשבועות האחרונים מרחיב את הפיקוח הציבורי על הרשם, במתן סמכויות נוספות למועצה ולבית המשפט. הוא מעודכן בכך שקובע את בתי המשפט המינהליים כערכאת ערעור על החלטות הרשם.

אבל משרד המשפטים טוען, כי לא היה שותף להצעת חוק האיגוד השיתופי. דובר משרד המשפטים אמר, כי "משרד המשפטים לא אישר הצעת חוק לתיקון פקודת האגודות השיתופיות, ואינו שותף להצעות שגובשו במשרד העבודה והרווחה בנושא זה, בין בעבר ובין בהווה. בימים אלה הגיעה אלינו טיוטה ראשונית לתזכיר החוק, ואנו נבחן אותה".

בימים האחרונים, מאז נודע על הצעת החקיקה המזורזת של כהן, התארגנו חברי כנסת מסיעות שונות, לתמוך בהצעת החוק הפרטית של ח"כ נעמי בלומנטל. זו מבקשת להעביר את רשם האגודות השיתופיות ואת האחריות על חוק האגודות השיתופיות למשרד המשפטים. זאת, בהמשך להחלטה שכבר קיבלו שרי הממשלה הנוכחית, להעביר את רשם העמותות ממשרד הפנים למשרד המשפטים.