נוחי דנקנר ממשיך לספח נכסים

גנדן מרחיבה את אחיזתה בענף באמצעות רכישות ידידותיות של אחזקות נדל"ן בורסאיות לאחר וילאר, חבס וקרדן נדל"ן, הגיע תורה של נכסי אזורים

מאז מכרו נוחי דנקנר ובני משפחתו את אחזקותיהם בחברת דנקנר השקעות, בשלהי 99', מבסס איש העסקים הצעיר את פעילותה של חברת גנדן, שהקים, בענף הנדל"ן המקומי. מאז הוקמה בתחילת השנה הקודמת, השקיעה גנדן נדל"ן עשרות מיליוני דולרים, בעיקר במניותיהן של חברות הנסחרות בבורסה של תל אביב: קרדן נדל"ן, חבס השקעות, וילאר, ולאחרונה גם נכסי אזורים.

בשבוע שעבר השלימה גנדן נדל"ן איסוף של כ-21% מההון בנכסי אזורים, החברה הבת של אזורים מקבוצת אי.די.בי. עלות רכישת המניות עמדה על כ-20 מיליון דולר. נכסי אזורים נסחרת בבורסה לפי שווי של 88 מיליון דולר, לעומת הון עצמי של כ-100 מיליון דולר.

ההערכה היא, כי בכוונת גנדן נדל"ן להגדיל את אחזקתה באמצעות רכישת מניות מאזורים, בעלת 61% מההון של נכסי אזורים. בעבר נטען, כי בכוונת אזורים להכניס גורם נוסף בגרעין השליטה של חברה זו, העוסקת בפיתוח והשכרת נכסים.

את ההון הבסיסי לפעילותה של גנדן נדל"ן העמידה מכירת מניותיה של משפחת נוחי דנקנר בחברת דנקנר השקעות (תמורת 55 מיליון דולר). גם יתר השותפים בחברה הם גורמים בעלי הון: שאול גילינסקי (שהשתתף באותה מכירה), משפחת חבס, אליל ההיי-טק דוידי גילה, מנכ"ל החברה רפי ביסקר (לשעבר מנכ"ל דנקנר השקעות) ועו"ד אבי פישר, שותפו של נוחי דנקנר בחברת התעופה ישראייר ובמפעלות תיירות שונים.

קצב העיסקאות שקשרה גנדן נדל"ן מאז היווסדה מרשים, וממצב אותה כאחד הכוחות הרעניים בענף, בתקופה של שפל עמוק. החברה שותפה כיום, בין היתר, בפרוייקטים לבניית כ-2,300 יח"ד ברחבי הארץ, בנתניה, מודיעין, נצרת, פ"ת, קרית ביאליק ובאר שבע, בפאואר סנטר הנבנה בירושלים, וכן בפרוייקט לבניית 45 אלף מ"ר המיועדים למשרדים, היי-טק ומסחר, באזור התעשייה של רעננה.

את הקרקע לפרוייקט רכשה גנדן מידי כי"ל תמורת 16.5 מיליון דולר, והיא כבר חתמה על הסכם להשכרת 12 אלף מ"ר מתוכו (עם אופציה ל-6,000 מ"ר נוספים) לחברת גיאו אינטראקטיב.

את השקעותיה העיקריות בענף הנדל"ן ביצעה גנדן בשוק ההון, ככל הנראה מתוך הערכה, כי חברות הענף נסחרות במחירים זולים ביחס לשווי הפרוייקטים שהן מבצעות. בדרך זו קונה גנדן אחיזה בפרוטפוליו רחב של פרוייקטים מחד, ומאידך היא עשויה לאפשר בעתיד מימוש רווחי הון באמצעות הבורסה. כל הרכישות בוצעו בתיאום עם בעלי השליטה באותן חברות, ובסה"כ מדובר על השקעה מיצרפית של כ-50 מיליון דולר, שבמימוש אופציות תגדל לכ-80 מיליון דולר.

מלבד נכסי אזורים, רכשה גנדן נדל"ן 20% ממניות קרדן נדל"ן, העוסקת בפיתוח נדל"ן בארץ ובמזרח אירופה (בעיקר בפולין); 25% מחבס השקעות, המבצעת פרוייקט לבניית מגדלי יוקרה בגבעת עמל שבצפון ת"א (עם אופציה להגדיל אחזקתה ל-90% מההון); ו-8% ממניות וילאר עם אופציה להגדיל אחזקה ל-20%. וילאר, שבשליטת שלמה טיסר, היא מחברות הנכסים המניבים הגדולות בצפון הארץ, עם כ-200 אלף מ"ר מבני תעשיה ומלאכה בתפוסה גבוהה, המניבים הכנסות של כ-40 מיליון שקל בשנה.

בנוסף לרכישת מניות באמצעות גנדן נדל"ן, רכש נוחי דנקנר באופן פרטי 7% ממניות אלרוב, שבשליטת אלפרד אקירוב, בהשקעה של כ-8 מיליון דולר. משרדיו של דנקנר הצעיר עברו לאחרונה לקומה העליונה במגדל אלרוב, שבנתה חברה זו.

הרכישה האחרונה של נוחי ושותפיו, נכסי אזורים, עוסקת בייזום ובפיתוח נדל"ן בארץ ובחו"ל והשכרתו. שטחי הנכסים שבבעלות החברה מסתכמים בכ-200 אלף מ"ר, וההכנסות מהשכרתם מגיעות לכ-100 מיליון שקל.

כמו כן פעילה החברה בזכויות בעלות, בהקמה ובניהול של מרכזי דיור לאוכלוסייה בוגרת וכן בניהול ואחזקה של בנייני משרדים, מסחר, מלונות, מגורים ומועדון ספורט. בידי החברה גם עתודות קרקע, בעיקר באזור המרכז, ולאחרונה הרחיבה את פעילותה לרכישת נדל"ן מניב בחו"ל, במרכז אירופה ובקפריסין.

בחודשים ינואר-ספטמבר 2000 רשמה נכסי אזורים הכנסות של 72 מיליון שקל, גידול מרשים שנבע מאיכלוס והשכרה של מספר פרוייקטים גדולים, ביניהם הקניון הגדול והבניין הראשון בפרוייקט "פארק אזורים" בפתח תקוה, ובנייני חברת YES בכפר סבא. הרווח התפעולי של החברה גדול ביותר מפי 2 ועמד על 22.5 מיליון שקל.

תוצאות נכסי אזורים בשנה הקודמת עמדו בסימן מכירת מחצית מהכנסות החברה בחברת משכנות כלל, בעלת מרכזי דיור לאוכלוסייה הבוגרת, לחברת גזית אינק, שבשליטת חיים כצמן. משכנות כלל הוערכה בעיסקה בשווי של 135 מיליון שקל, ומהמכירה רשמה נכסי אזורים רווח נקי של 49 מיליון שקל.

את התקופה ינואר-ספטמבר 2000 סיימה נכסי אזורים ברווח של 65 מיליון שקל, שנזקף בעיקר למכירת 49% מהמניות במשכנות כלל. אשתקד, נכלל בתוצאות החברה רווח הון של 17 מיליון שקל מהקצאת מניות בחברה הבת אבנת, בעלת הקניון הגדול בפתח תקוה, לקבוצת תיאטראות ישראל.