ישראל צפויה לספק לאינדונזיה חלפים למטוסי קרב למרות האמברגו האמריקני

בעבר סיפקה ישראל למדינה המוסלמית, שאינה מקיימת עימה יחסים דיפלומטיים, 24 מטוסי סקייהוק מעודפי חיל האוויר

אינדונזיה מעוניינת לרכוש מישראל חלקי חילוף למטוסי אף-16, ומגעים מתקדמים בנושא מתנהלים בימים אלה בין המדינות. כך נודע ל"גלובס". המטוסים סופקו לאינדונזיה מארה"ב, לפני שהממשל אסר על מכירת נשק למדינה זו, והם מעודפי חיל האוויר האמריקני.

ארה"ב אסרה למכור נשק לאינדונזיה בשנת 2000, כולל חלקי חילוף, לאחר שצבאה חידש את תמיכתו במיליציות שדיכאו את תנועות החופש במזרח-טימור.

גורם במערכת הביטחון אמר ל"גלובס", כי "ארה"ב מפגינה אי נוחות מסוימת לנוכח אספקת ציוד ביטחוני מישראל לאינדונזיה". דובר משרד הביטחון, שלמה דרור, סירב להתייחס ליחסים הביטחוניים עם מדינה זו.

אינדונזיה פלשה למזרח-טימור בשנת 1976, והאמברגו שאושר ע"י הקונגרס האמריקני נשאר בתוקף גם לאחר שהפחיתה את מעורבותה במתרחש באיזור זה. ממשלת אינדונזיה פתחה בשבועות האחרונים במתקפה נגד המשך האמברגו. שר ההגנה, ג'ואונו סודארסונו, טען בארה"ב, כי צבא אינדונזיה סובל ממחסור חמור בחלקי חילוף וציוד שוטף, ואף נאלץ להוציא מהשירות בשל כך מטוסים וספינות.

ארה"ב דבקה בעמדתה להשאיר את האמברגו על כנו, עקב מה שהיא מכנה "אי עמידת אינדונזיה במספר תנאים בתחום זכויות האזרח והמיעוטים". אינדונזיה תומכת במליציות, המונעות מעשרות אלפי תושבים במזרח-טימור לשוב לבתיהם ממחנות הפליטים. דרישה אחרת היא להעמיד לדין קצינים מצבא אינדונזיה, החשודים בהשתתפות או בתמיכה פעילה בדיכוי המיעוטים.

אינדונזיה היא המדינה המוסלמית הגדולה ביותר בעולם ואינה מקיימת יחסים דיפלומטיים עם ישראל. למרות זאת, היא רכשה מישראל בעבר 24 מטוסי קרב מסוג "סקייהוק", מעודפי חיל האוויר הישראלי, בעשרות מיליוני דולרים.

באחרונה התבצעה עיסקת השלמה לעיסקאות המטוסים, ובמסגרתה סופקו לאינדונזיה מנועים רקטיים לכיסאות המפלט בתאי הטייסים של המטוסים. גם מנועים אלה הם מעודפי חיל האוויר הישראלי.

העיסקה מצטרפת לעיסקה קודמת, בה סופקו למדינה חלקי חילוף למטוסים - כיסאות המפלט עצמם, חופות לתא הטייסים ומנועים רקטיים. עיסקאות אלו בוצעו ע"י חברת T.S.I מרעננה, בניהולו של גדי רכס, מיוצאי חיל האוויר.

אינדונזיה רמזה באחרונה, כי חברת התעופה הלאומית "גארודה" מעוניינת ביצירת קשר עם התעשייה האווירית הישראלית בתחום תחזוקת מטוסי נוסעים. פעילות כזאת מתנהלת בחטיבת בדק מטוסים של תע"א, שהציגה בפני בכירי חברת התעופה האינדונזית את יכולתה בתחום התחזוקה, השיפוץ וההסבה של מטוסים.