זה גול!

ל-NDS, הנסחרת בנאסד"ק ולה מרכז פיתוח בירושלים, יש הנהלה נהדרת, מוצרים טובים, תחום פעילות צומח - ה-PAY TV - וגב חזק בדמות קונצרן התקשורת NEWS CORP של רופרט מרדוק. ויש לה עוד דבר שחברות טכנולוגיה רבות היו מאוד רוצות שיהיה להן היום: אפשר להעריך את העתיד שלה, והוא גם נראה חיובי. מכאן, שכל אחד ימשיך בעצמו

תארו לעצמכם שאתם יושבים בחדר, מול הטושיבה 48 אינץ' שקניתם לאחרונה בדיוטי פרי לאחרונה, וצופים במשחק כדורגל בין מכבי חיפה לבית"ר ירושלים, והתמונה מצולמת מאחורי השער של בית"ר. נניח שדווקא באותו רגע אתם רוצים לראות את התמונה מהצד של מכבי, אבל מה לעשות? הצלמים של ערוץ הספורט החליטו שאתם חייבים לראות מה קורה מהצד של בית"ר. ובכן, מסתבר שאפשר לעשות משהו. לוחצים על מקש בשלט הרחוק והתמונה עוברת להיות מוקרנת מהצד של מכבי.

יותר מכך, נניח שמחליפים שחקן ואינכם מכירים את המחליף. בלחיצת מקש אתם יכולים לקבל את כל הפרטים על המחליף כולל איפה שיחק בעבר, מה אחוזי ההבקעה שלו וכו'. זה עדיין לא הכל. נניח שמשעמם לכם במהלך המשחק או שתקעו גול מקרן בבעיטה מאוד מסובכת ואתם רוצים קצת סטטיסטיקה על מה שקרה בעבר. בבקשה, לחצו על המקש ותקבלו את כל הסטטיסטיקה על מה שנעשה במגרשי הכדורגל מאז ומעולם. ועוד ועוד.

אבל כל הפטנטים הללו הם לא BUILT IN בטלוויזיה של טושיבה. אפשר לקנות את כל הפטנטים הללו, של שליטה במצלמות המגרש ובסטטיסטיקה, מחברת NDS שיושבת בהר החוצבים שבירושלים.

NDS מעסיקה כיום כ-1,200 איש, ובשנת 2000 הגיעו המכירות שלה ל-250 מיליון ליש"ט, שהם 370.1 מיליון דולר, והרווח הנקי היה 24.3 מיליון ליש"ט או 40 מיליון דולר. מדובר על עלייה של 26% במכירות ו-30% ברווח בהשוואה לשנת 1999, ולחברה הזו, כך נראה, אין סיבה לפרסם אזהרת רווח כי לפחות כרגע הביקושים למוצריה הולכים וגדלים.

יש עוד נקודה מעניינת בחברה הזאת. כ-80% ממנה נמצאים בידי קבוצת NEWS CORP הענקית שבבעלותו של איל התקשורת האוסטרלי רופרט מרדוק. ועוד דבר: למרות שאחד מתוך שני המרכזים הגדולים של החברה נמצא בירושלים, מניית החברה, הנסחרת בנאסד"ק תחת הסימול NNDS, אינה נחשבת כמניה ישראלית. אבל החברה מעניינת ולמוצריה יש פוטנציאל עצום על רקע התפתחות התחום כולו, ולכן החלטנו להקדיש לה כאן מקום.

זה גם המקום להעמיד דברים על דיוקם. את התוכנות שמאפשרות לצופה לשלוט בזוויות הצילום כאילו היה מנהל הרשת שמשדרת את המשחק אפשר אמנם לקבל כמנוי של NDS, אבל בינתיים רק באנגליה, לא בישראל. ההערכה שלנו היא שבישראל הדבר הזה יתאפשר רק בעתיד הרחוק. זה לא חלילה בגלל שהנהלת NDS אינה מעוניינת אלא בגלל שעד שיהיו התשתיות המתאימות לשם כך, יהיה קל יותר לקלוט ישירות את השידורים מאנגליה ואז מי ירצה לראות את ישראל, ויוסי בניון בטח ישחק אז במנצ'סטר ממילא.

התוכנות המופלאות שמאפשרות לאוהד הכדורגל לעשות במגרש כבתוך שלו הן מהפיתוחים האחרונים של החברה מירושלים והם גם עובדים יפה, ראינו בעיניים שלנו. אבל נתחיל מההתחלה.

NDS היא חברת תוכנה שמאפשרת מעבר מותנה לטלוויזיה דיגיטלית בתשלום, DIGITAL PAY TV. זה כרגע תחום העיסוק העיקרי של החברה, אבל החברה מובילה בעוד שני תחומים שצומחים במהירות. האחד הוא תחום השימוש באפליקציות אינטראקטיביות בטלוויזיה, שאחת מהן היא הגמישות בצפייה במשחק כדורגל שתיארנו בהתחלת המאמר. התחום השני הוא שימוש באינפורמציה באמצעות הטלוויזיה או המחשב האישי. למעשה, NDS נכנסת לתחום שבו יוכל המשתמש במחשב האישי להופכו לטלוויזיה לכל דבר, כולל השימושים האינטראקטיביים.

לדוגמה, מנהל שמתעייף מעבודה ארוכה על המחשב יוכל לראות סרט, הצגה או לשחק משחק "התעוררות" על מסך המחשב. כל מנהל יוכל כמובן לעקוב אחרי המסחר בניו יורק, למשל. החיבור שבין הטלוויזיה למחשב הוא אחד התחומים היותר מבטיחים לצמיחה של החברה. מדובר ביכולתו של הלקוח לבחור לעצמו, אם על הטלוויזיה ואם על המחשב האישי, את הדברים הכי טובים בשבילו מכל סוגי המדיה שקיימים, טלוויזיה או אינטרנט. בקיצור, וזה תלוי מאוד ביכולת ההנהלה ועוד כמה גורמים, NDS תאפשר ללקוחותיה להחליט מה הם רוצים לראות ולא מה שאחרים רוצים להראות להם, ומה שחשוב הוא ש-NDS מבטיחה כי השימוש במערכות שלה יישאר חסוי באמצעות כרטיס חכם. בשורה התחתונה, המשימה העיקרית של החברה היא לספק מערכות ושירותים מוגנים להעברה דיגיטלית של בידור ואינפורמציה באיכות הגבוהה ביותר. החברה הוקמה למעשה עוד בשנת 1988, ובשנת 1990 נרכשה על ידי NEWS CORP הענקית. NEWS CORP הקימה כבר בשנת 1989 מיזם משותף עם מכון ויצמן מתוך כוונה לפתח מערכות מוצפנות לצורך שימוש ברשת הטלוויזיה בתשלום, PAY TV, שהחברה הבריטית-אוסטרלית הגדולה עמד להקים.

בשנת 1990 הצליחה NDS להוציא את תוכנת ההצפנה מתוך הקופסה השחורה, להפריד את התוכנה מהחומרה, כאשר פיתחה כרטיס חכם שלמעשה היה הראשון מסוגו בשוק. המהלך הזה גרם למעשה מהפכה בתחום העברת הבידור והאינפורמציה מאחר שהוא העביר את ההחלטה על תוכן השידורים ואופן העברתם מספק התקשורת לידי הלקוח. במקום שחברת הכבלים תחליט איזה מגוון תוכניות ישודר ללקוחות, איפשרה הטכנולוגיה החדשה מצב שבו הלקוחות יחליטו בעצמם. SKY, רשת התקשורת של NEWS CORP, היתה מאז ומתמיד במקום מוביל בתחום החדשנות. אנשיו של מרדוק ראו מה עושה NDS ורכשו את החברה, כאמור בשנת 1990.

בעשור האחרון עוברת תעשיית התקשורת לסוגיה מהפכה שנייה, המהפכה הדיגיטלית. המהפכה הזאת התחילה באמצעות הלוויינים ואחר כך עברה לכבלים. הרעיון של PAY TV התפתח בד בבד עם ההתפתחויות הדיגיטליות בגלל האפשרויות המגוונות שזו הציעה לעומת השיטה האנלוגית הישנה.

הקונספט של PAY TV פשוט מאוד, הלקוח משלם בעד מה שהוא רוצה לראות. אנשים אימצו ברצון את השיטה הזאת, מה גם שמחיר השימוש בה הלך וירד עם הגידול המסיבי במספר המנויים. בחמש השנים האחרונות התגבר קצב הפיתוח והאפשרויות של ההעברה הדיגיטלית. הטלפון הסלולרי, הפס הרחב וכו' נתנו דחיפה עצומה לשימושים בתחום.

נכון, אין תחליף לרכישת כרטיס והליכה פיזית למשחק כדורגל רציני, אבל גמר גביע, משחק בינלאומי רציני ודברים מהסוג הזה הם אירועים יקרים, וברוב המקרים גם קשה להשיג מקומות. הצפייה במשחק רגיל בטלוויזיה היא התחליף הטוב ביותר, אבל עדיין רחוק מאוד מ"הדבר האמיתי". מה ש-NDS עושה זה שהיא מקצרת מאוד את המרחק בין "הדבר האמיתי" לתחליף. מערכת הספורט האינטראקטיבית של SKY SPORT ACTIVE ,SKY, עוצבה ופותחה על ידי NDS והיא אחד ממקורות ההכנסה הגדלים במהירות של הרשת. היתרון שיש לחברה על פני המתחרים אינו רק בטכנולוגיית ההעברה המעולה, אלא גם בצד האבטחה, השידורים מוגנים לחלוטין.

"הצלחתה של NDS", מסביר אייב פלד, נשיא ומנכ"ל החברה, "מותנית בהצלחתם של לקוחות ה-PAY TV. כאשר החברות המספקות PAY TV מגדילות את בסיס הלקוחות שלהן, מבחינתנו זו הצלחה. בנוסף, הצמיחה מותנית גם ביכולת שלנו לעזור ללקוחות שלנו באספקה של שירותים אינטראקטיביים חדשניים".

הלקוחה העיקרית של החברה הישראלית היא SKYDIGITAL. הכרטיס החכם הראשון פותח בזמנו עבור BSKYB בשנת 1989. לקוחה אחרת היא CABLEVISION האמריקאית שמציעה מערכת כבלים "פתוחה" לשימוש הלקוח. המטרה היא להקים רשת, באמצעות הכבלים, שהלקוח "ישוטט" בה כאוות נפשו. גם חברת YES הישראלית משתמשת בתוכנות של NDS במערכות שלה.

כ-23 מיליון צופי טלוויזיה המשתמשים ב-PAY TV עושים זאת באמצעות הטכנולוגיות של NDS. זה קצת פחות ממחצית המנויים של מערכות ה-PAY TV בעולם כולו, שמספרם מוערך בין 48 מיליון ל-50 מיליון. מערכות התוכנה וההצפנה נמצאות במרכזי השידור ומשם עובר הסיגנל, האות הדיגיטלי, לבית הלקוח, כאמור באמצעות הכבלים או באמצעות הלוויין. בעזרת הכרטיס החכם שהלקוח מקבל מהספק שלו, אפשר לפתוח את הערוצים השונים.

לדוגמה, נניח שחתמתם על קבלת שידורי טלוויזיה מספקית שידורי הלוויין YES. אתם מקבלים מ-YES קופסה שחורה, ובתוך הקופסה הזו נמצאות התוכנות של NDS. זה למעשה כל מה שחשוב למשקיע לדעת.

ההחלטה אם לקנות את המניה של NNDS) NDS בנאסד"ק) או לא, צריכה להישען על שלושה גורמים מרכזיים. הראשון, כמובן, נגזר ממה שראינו לאחרונה בוול סטריט, מחיר המניה ביחס לביצועים. אם המחיר כלכלי, אז השלב הזה מאחורינו.

הגורם השני מורכב משתי שאלות שצריך לשאול: האם הביקושים ל-PAY TV ולטלוויזיה האינטראקטיבית ימשיכו לצמוח והאם NDS תמשיך להיות ספקית התוכנות המועדפת גם בעתיד. זה כמובן תלוי בגורמים שלנו וגם לכם יהיה קשה מאוד להעריך, כמו יכולת הפיתוח של החברה, יכולתה לאבחן מה הציבור רוצה וביכולת המכירה של מנהליה.

הגורם האחרון שצריך לשקול הוא כמובן יכולת הניהול. העובדה שקבוצת SKY היא הבעלים של NDS זה יתרון אדיר אבל לא מספיק. אם הנהלת החברה "תפשל", אז לא SKY תעזור ולא שום דבר אחר, העסק לא ילך. אבל אם ההנהלה טובה ותדע להשתמש נכון בחברת הענק הסיפור כאן שונה לחלוטין.

מה מספרת המניה?

החברה הונפקה בנובמבר 1999 לפי שווי של מיליארד דולר. שווי החברה היום הוא כ-2 מיליארד. המניה אמנם ירדה חדות מהשיא (מכ-100 דולר במארס 2000 לכ-38 דולר היום), אבל זה לא מהסיפורים הקודרים של "היעלמות טוטאלית" כמעט. למעשה, מניה שירדה "רק" ב-62% מהשיא שלה זו "מציאה" של ממש היום. החברה הנפיקה לציבור 10 מיליון מניות תמורת 20 דולר למניה, וגייסה, כולל ה"גרין שו", מעל 200 מיליון דולר.

למה התקיימה ההנפקה? "לא כל כך בגלל הצורך בכסף", אמר לנו אייב פלד, "אלא בגלל שלוש סיבות חשובות יותר. הראשונה, על מנת להביא לחברה עובדים. בשנים האחרונות, הפכה התחרות על אנשי מחקר ופיתוח מעולים, מהנדסים, תכנתים, אנשי מכירות וכו' לבעיה של ממש. חברה שאינה מסוגלת לתת לעובדיה אופציות נשארת מאחור". היום, לאור מה שקורה לאחרונה, זה אולי נשמע מצחיק, אבל גם היום, למרות שאולי קשה להאמין, לעובדים חכמים זה עדיין מקור משיכה לא קטן. בכל מקרה, בסוף שנת 1999 זו בהחלט היתה סיבה מספקת להנפקה.

הסיבה השנייה להנפקה, לדברי פלד, היתה לספק ללקוחות פוטנציאליים שקיפות לגבי החברה, וגם זו סיבה חשובה להיסחר בנאסד"ק או בבורסה של ניו יורק. מילא כאשר NDS מוכרת ל-SKY. שם מכירים את החברה, אבל נניח שמחר היא תתחיל למכור ל-DIRECT TV, חברת ה-PAY TV האמריקאית (היא כבר התחילה), או לחברות אחרות. מה שקורה בנאסד"ק זה דבר אחד, אבל החשיפה המושגת מרישום למסחר שם הכרחית, במיוחד למי שמוכר לחברות רב לאומיות. אין טוב מנאסד"ק לצורך זה.

גם הסיבה השלישית להנפקה חשובה ביותר, והיא לייצר ערך למניות לצורכי רכישות אפשריות. עסקאות, כידוע, עדיף לעשות באמצעות החלפת מניות מאשר באמצעות מזומן. 200 מיליון הדולרים שגייסה החברה פלוס המניות שהפכו למזומן בהחלט הצדיקו את ההנפקה בנובמבר 1999.

אנחנו נוסיף עוד סיבה שפלד לא ציין. בסוף 1999 אפשר היה להשיג כסף כמעט בחינם בוול סטריט, ומי שלא ניצל את המצב, אם מפני שלא היה באפשרותו אז ואם מפני שלא רצה, החמיץ הזדמנות נהדרת. קשה לנו להאמין שהיו כאלה שיכלו ולא רצו, ו-NDS בהחלט יכלה. כאשר NEWS CORP היא בעלת הבית וכאשר מדובר בתחומים בהם עוסקת NDS, אז בסוף 1999 אפשר היה להשיג גדולות ונצורות בנאסד"ק, והחברה השיגה את זה בהצלחה רבה. את ההנפקה הובילה מורגן סטנלי, וחתמית המשנה היתה מריל לינץ', כי כאשר מרדוק מעורב במשהו, הוא לא יקבל פחות מהחתם הכי טוב.

מאז ההנפקה זוכה החברה לסיקור על ידי אנליסטים מהשורה הראשונה בחברות המובילות בעולם, מגולדמן זאקס, דרך מריל ומורגן ועד דויטשה בנק, דרזדנר בנק ואחרים.

מה עשתה המניה מאז ההנפקה? מי שקנה בהנפקה, יש לו היום כמעט 100% רווח, כי המניה נמצאת בסביבות 38 דולר, שזה בערך המחיר אליו הגיעה מיד לאחר ההנפקה. אבל בעבר, חמישה חודשים לאחר ההנפקה, המניה היתה מעל 100 דולר, פי 5 ממחיר ההנפקה.

נו, אז לקנות או למכור? נתחיל בדבר החשוב ביותר לדעתנו, ההנהלה. לפני שבכלל מסתכלים על חברה כלשהי, המשקיע הפוטנציאלי צריך להחליט, לעצמו, אם תחום העיסוק של החברה מעניין או לא, האם סיכויי הצמיחה של התחום נראים טוב. לדעתנו, תחום ה-PAY TV זה תחום שיגדל וילך, וככל שיוסיפו לצרכן יותר "פטנטים" שיספקו את מאווייו, כמו לשלוט בשידור משחק כדורגל, כך הצמיחה תהיה מהירה יותר. אם זה כך, אז חשיבות ההנהלה גדולה ביותר.

נשיא ומנכ"ל החברה, אייב פלד, הגיע לחברה ביולי 1995 לפי בקשתו של רופרט מרדוק. פלד, אז המנהל העסקי של אלרון, בא לאחר שנים ארוכות בחברת IBM, שם הגיע למעמד של מנהל המו"פ עם יותר מ-1,000 עובדים תחת ניהולו.

NDS מנוהלת בשני מרכזים, ירושלים ולונדון. רפי קסטן, שהגיע לחברה לפני חמש שנים, מאינדיגו, לאחר שעבד באינטל ובתדיראן, מנהל את החברה בישראל. פלד מחלק את זמנו בין לונדון לירושלים. מנהל הכספים של החברה, ריצ'ארד מדלוק, בוגר קאפ ג'מיני, ICL ומומחה בתחום השקעות הון סיכון.

מועצת המנהלים של החברה מורכבת מקבוצה רצינית ביותר של אנשי עסקים ידועים. ישנו שם ג'יימס מרדוק, בנו הצעיר של המיליארד שמנהל את רשת SKY כולה; צ'ייס קארי, שמאז 1996 הוא המנהל התפעולי של NEWS CORP ומחזיק בשורה ארוכה של תפקידים בכירים בקבוצת מרדוק; ג'וליאן ברודצקי שמשמש כדירקטור בקוקאסט ומנהל הכספים של סורל; פיטר פאוארס, הבעלים של חברת ייעוץ בינלאומית הנושאת את שמו אבל ידוע יותר כסגנו לשעבר של ראש עיריית ניו יורק רודולף ג'וליאני וידוע בזכות עצמו בניו יורק, וארתור זיסקינד שגם הוא ממנהלי NEWS CORP. בקיצור, צוות מאוד מנוסה שבהחלט מסוגל להוביל חברה כפי שהתוצאות מראות בפועל.

זה באשר להנהלה. השאלה הבאה, בקשר להמשך צמיחת התחום וליכולתה של החברה לעמוד בתחרות ובחדשנות המתבקשות. לגבי התחום כבר אמרנו, אין לנו ספק שהוא ימשיך לשגשג. באשר ליכולתה של החברה הזאת להמשיך להוביל בתחום, היכולת הזאת תלויה כמובן בעובדים ובמדינית ההשקעה בחדשנות, במו"פ.

כיום החברה משקיעה כ-28% מהכנסותיה במו"פ. ללא ספק שיעור גבוה ביותר שמצביע על מדיניות חכמה מאוד שכבר מוכחת בפועל. בישראל מועסקים כ-500 מתוך כ-1,200 עובדי החברה ועיקר עיסוקם הוא פיתוח ותמיכה בשירותים ללקוחות.

אגב, לחברה יש משרד בסין, שם צופה ההנהלה התפתחות משמעותית ביותר. לחברה יש גם משרד במיאמי שמפקח על ההתפשטות המהירה לאמריקה הלטינית. המשרד בלונדון, שמעסיק כ-500 עובדים, מתמקד במכירות וגם בפיתוח. המרכז בארה"ב, שם כאמור החלה החברה לאחרונה לעבוד עם DIRECT TV, נמצא בניופורט ביץ', קליפורניה. בסך הכל מועסקים בארה"ב כ-130 עובדים. כמו כן יש לחברה 50 עובדים בהונג קונג ו-12 עובדים באוסטרליה.

המתחרות של החברה הן בעיקר סיינטיפיק אטלנטה וג'נרל אינסטרומנטס שנקנתה על ידי מוטורולה בשנה שעברה. שתי הענקיות האמריקאיות מייצרות את החומרה והתוכנה, כלומר את הקופסה השחורה כולה. ישנן כמה מתחרות ישירות, שמתמקדות, כמו NDS, בתוכנה בלבד. לדוגמה, חברת קודלסקי שמוכרת את התוכנה לאקוסטאר, ספקית תקשורת הלוויינים הגדולה, המתחרה (וגם השותפה) של גילת לוויינים. היתרון של NDS הוא שהרשויות האמריקאיות דורשות להגיע להפרדה מוחלטת בין החומרה לתוכנה עד שנת 2005. היתרון הזה יבוא לידי ביטוי בשנים הקרובות.

הדבר האחרון הוא מחיר המניה. האם היא "זולה" או "יקרה"? בינואר פירסמו כמה בתי השקעה מובילים המלצות על החברה. הסתכלנו בהמלצות של מורגן סטנלי ושל מריל לינץ'. המחיר אז היה כ-70 דולר למניה, כמעט כפול מהיום. שתי החברות המליצו לאסוף את המניה עם המלצת BUY לטווח הארוך.

כיום, לאור התחזיות ולאור המחיר הנוכחי, גם מריל, גם מורגן ואחרים מעריכים שהחברה תרוויח השנה כ-89 סנט למניה. להערכתם, בשנה הבאה החברה תרוויח כ-1.16 דולר למניה, עלייה של 30%, שהיא הקצב שבה רצה החברה עד כה. אם זה נכון, הרי שבמחיר של 39.75 דולר המכפיל ל-2001 הוא כ-44.5 והמכפיל ל-2002 הוא כ-34. ברבעון האחרון של 2000, שבו כבר הורגשה ההאטה היטב, גדל מספר מנויי החברה ב-2 מיליון. הן האנליסט של מריל והן האנליסט של מורגן רואים ביקושים חזקים ומתמשכים למוצרי החברה. שניהם העלו, בינואר, את תחזית המכירות. לחברה מאזן חזק מאוד ושפע מזומנים.

אז לקנות את המניה? אתם הרי כבר מכירים אותנו, לא נייעץ, אבל נגיד כך: במצב השוק הנוכחי, המניה יקרה לטעמנו (אמרנו "לטעמנו", שמעתם?). אם השוק ימשיך להידרדר, אין שום ספק שגם NDS תיפגע, אבל בכל זאת יש הבדל משמעותי בינה לבין מצבן של חברות אחרות. במקרה של NDS אפשר להעריך את העתיד והוא גם נראה חיובי, בעוד בחברות טכנולוגיה רבות קשה להעריך בכלל (זו, לדעתנו, הסיבה שהמניה "החזיקה" מעמד יפה יחסית במשברים האחרונים).

כלומר, מי שמאמין בדברים שאנחנו מאמינים בהם, הנהלה טובה, מוצרים טובים ושוק צומח, כדאי לו להתחיל לאסוף. זאת כיוון שלעולם לא תדעו היכן התחתית. לטווח הארוך זו בהחלט קנייה מעניינת, אבל כרגיל נא לזכור שלפני שאתם קונים אתם חייבים ללכת למומחים להתייעצות. רובם, כך אנחנו חושבים, יסכימו אתנו.