ארה"ב: חיים חדשים לבתי קולנוע ישנים

רשתות בתי קולנוע רבים סגרו את שעריהן, ובכך והפכו את הנכס לפוטנציאל נדל"ני לא קטן

אנליסטים בארה"ב מעריכים, כי בין 10% ל-15% מבתי הקולנוע ברחבי המדינה ייאלצו לסגור בשנים הקרובות את שעריהם. הצמיחה הגדולה של הקומפלקסים של בתי הקולנוע בשנות ה-90 יצרה רוויה בשוק, ואילצה את החברות לסגור מספר מרכזים מוקדם מן הצפוי. חברת Loews Cineplex, למשל, מתכננת לסגור 112 מרכזים בארה"ב, הכוללים 676 מסכי קולנוע. בשנות ה-90 מספר מסכי הקולנוע במדינה צמח ב-56% מכ-24 אלף, לכ-37 אלף מסכים. עם זאת, ההיצע לא גבר על הביקוש. בשנת 1999 בלבד, נרכשו כ-1.5 מיליארד כרטיסי קולנוע בארה"ב, מספר זהה לשנת 1948. בעוד שמחיר עלות החזקת המרכזים, צמח בקצב מהיר הרבה יותר מעליית מחירי הכרטיסים.

"לשוק הנדל"ן יש היסטוריה מרשימה בהפיכת חיים חדשים בנכסים שהגיעו לפרקם", טוען דייל רייס, אחד מהאנליסטים הבכירים בחטיבת הנדל"ן של ארנסט אנד יאנג. "לבעלי תיאטראות קיימת עתה הזדמנות פז לחבור ליזמי נדל"ן ומשקיעים, שיכולים למצוא שימושים חדשים ל"פילים הלבנים" שנותרו בידיהם", הוסיף.

החדשות הטובות, לפי רייס הן, כי התיאטראות הללו נמצאים במרכזי הערים במיקום מצויין לכל מטרה כמעט. אותם מרכזים שהקרינו בעבר סרטים, יכולים לספק את הסחורה ללקוחות חדשים בתחומים שונים, דוגמת מרכזי קניות וחדרי כושר.

חלק מרשתות בתי הקולנוע שייכים לאדם שמנהל אותם, אך רובם מוחכרים מצד ג'. חלק מאותם חוכרים כבר הודיעו על פשיטת רגל, וזוהי הזדמנות מצוינת לרכוש את אותם נכסים מכינוס במחירים אטרקטיביים.

*