גזפרום השתלט על NTV של גוסינסקי

קונצרן האנרגיה הרוסי הממשלתי גזפרום הודיע היום (ג') כי הצליח להשתלט סופית על תחנת הטלוויזיה העצמאית היחידה ברוסיה NTV, השייכת לאיש העסקים היהודי, ולדימיר גוסינסקי, נשיא תאגיד התקשורת מדיה מוסט, מבעלי מעריב.

גזפרום הודיע כי הפך לבעל גרעין השליטה בתחנה, לאחר שבית המשפט במוסקבה הקפיא אמש את זכויות ההצבעה של גוסינסקי בתחנה.

גזפרום לא איבד זמן ומיהר לכנס אסיפה של בעלי המניות, במסגרתה מונה דירקטוריון חדש לתחנה, גוסינסקי הודח יחד עם המנכ"ל, יבגני קיסיליוב.

בישיבה נבחרו 9 חברי דירקטוריון, מתוכם 6 נציגים של קונצרן גזפרום, שמחזיק בכ-48% ממניות NTV.

בהתפתחות דרמטית של הרגע האחרון, הושיט ביהמ"ש במוסקבה חבל הצלה לגוסינסקי ולאנשי התחנה, לאחר שקבע כי הישיבה שכינס גזפרום אינה חוקית.

כידוע 19% ממניות NTV הוקפאו לפני כמה חודשים בידי בית משפט במוסקבה, בטענה שתאגיד מדיה מוסט לא פרע את חובותיו לקונצרן גזפרום.

היום (ג') שיגר נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, איגרת מיוחדת שנתית לחברי הפרלמנט הרוסי ולנציגי ציבור. באיגרת נמנע פוטין מלהתייחס לחופשי הביטוי ברוסיה וציין ש"לפעמים" בתי משפט נאלצים לפעול בניגוד לחוק, לאינטרסים ולזכויות של אזרחים ובעלי עסקים.

כדירקטורים החדשים בתחנת הטלוויזיה NTV נבחרו נשיא גזפרום, רם ויאחירייב, סגנו הראשון, ויאצ'סלב שרמט, יו"ר הדירקטוריון של "גזפרום- מדיה", אלכסנדר קזקוב, מנכ"ל גזפרום מדיה, אלפרד קוך שהיה אחד מיוזמי השתלטות גזפרום על NTV, סגנו אלכסנדר רזניקוב, אחד מראשי הטלוויזיה "ווסטי", ולדימיר קוליסטיקוב, ונציגי NTV.

אחד מהמנהלים, ולדלין ארסנייב, העורך אלכסנדר פרפיונוב ומנהל בפועל של מדיה מוסט, מיכאל שושקביץ, הודחו מהדירקטוריון.

סגנו הראשון של גוסינסקי במדיה מוסט, סרגיי סקבורצוב, ומנכ"ל NTV שהיה אחד ממייסדי התחנה העצמאית, ייבגני קיסיליוב, הידוע גם כאחד המנחים של התוכנית הפופולרית "סיכומים", בה מתח לא פעם ביקורת חריפה על צמרת הקרמלין, הודחו מתפקידם. במקום קיסיליוב נבחר מקורבו של אלפרד קוך, בוריס יורדן, ממוצא אמריקני ובעבר הלא רחוק שותף עסקי עם אלפרד קוך.

האחרון עמד בראש המשרד להפרטות במשק הרוסי. יורדן השתתף באופן פעיל במיכרזים למכירות פומביות של חבילות המניות של חברות ענק, כמו "אינווסט תקשורת" ו"נורילסקי ניקל".

בוריס יורדן, הוא אחיו של ניקולס יורדן, אחד ממנהלי סניף דויטשה בנק בלונדון, שסייע בעבר לקונצרן גזפרום לקבל הלוואות ענק עבור תאגיד מדיה מוסט.

רוב סגל העובדים של הטלוויזיה העצמאית NTV חתם על הצהרה, בה נאמר שהישיבה האחרונה של הדירקטוריון היתה בלתי חוקית, כמו גם פיטוריו של המנכ"ל ייבגני קיסילוב.

העובדים הבהירו כי ילחמו על עצמאותה של NTV, ונגד השתלטותה של הממשלה על הערוץ, ותבעו להחזיר את קיסילוב לתפקידו הנוכחי.