רוב 85 עובדי בנק כרמל יפוטרו עם מכירת הפעילות לבנק אגוד

בנק אגוד ישלם 131 מיליון שקל תמורת תיק המשכנתאות, במטרה להרחיב את בסיס לקוחותיו המסחריים

בנק אגוד רכש בסוף השבוע את בנק המשכנתאות כרמל, תמורת 111% מהונו העצמי של כרמל ברבעון הראשון של שנת 2001. במונחים הידועים כיום, על פי הדו"חות השנתיים של בנק כרמל, מדובר בהון עצמי של 118.4 מיליון שקל, כלומר תמורת רכישה של 131 מיליון שקל. מחיר זה גבוה ב-60% ממחיר מניית כרמל בבורסה במועד הרכישה, שנסחרה היום בעליות שערים חדות.

בנק כרמל הוא בנק המשכנתאות הקטן במערכת, ולו תיק משכנתאות בהיקף של 2.3 מיליארד שקל, שהניב לו רווח נקי של 4.2 מיליון שקל בשנת 2000. לאחרונה קיבלו בעלי הבנק, בראשות ז'ק בר, החלטה למכור אותו. לשם כך הקימו בעלי השליטה חברת אחזקות סחירה, במטרה להעביר את מלוא מניות הבנק לחברה זו.

בנק אגוד רכש, לפיכך, את מלוא מניות הבנק שאינן סחירות ואת הרישיון הבנקאי. בידי חברת האחזקות ייוותרו המזומנים פרי העיסקה, 85 עובדי הבנק, נכסי מקרקעין וחברות-בנות של הבנק.

מבנה השליטה בחברת האחזקות, שתעסוק בעיקר בהשקעות בתחום ההיי-טק והנדל"ן, זהה למבנה השליטה הקודם בבנק כרמל: ז'ק בר - 52.8%, הציבור - 21.6%, אלי קינד - 9.6%, איתן שמיר - 9.6%, וקרן ההשתלמות למהנדסים - 6.6%.

בכך יקבל לידיו בנק אגוד תיק משכנתאות בהיקף של 2.3 מיליארד שקל שיתווסף לתיק המשכנתאות שלו, שהיקפו מיליארד שקל. התיק של כרמל מורכב מ-24 אלף לווים, ובכוונת בנק אגוד לנסות ולהצרף לקוחות אלה גם לפעילות המסחרית שלו.

מנכ"ל הבנק, בני אושמן, אמר עם הרכישה: "עם השלמת עיסקה זו, יוכל הבנק להרחיב באופן משמעותי את פעילותו בתחום המשכנתאות, תוך הגדלה משמעותית של מאגר הלקוחות הפרטיים בבנק, המהווים פוטנציאל לפעילות בתחום הבנקאי המסחרי". הליך המכירה בוצע על ידי עו"ד דליה טל. ל"גלובס" נודע, כי בסופו של דבר לא בוצעה המכירה בדרך של מכרז, וזאת משום שחלק משאר המתמודדים ביקשו לדחות בשנית את מועד הגשת ההצעות. כשלא נענו, נשאר רק אגוד כמועמד לרכישת הבנק. מועמדים אחרים היו בנקים למשכנתאות - טפחות, משכן והבינלאומי למשכנתאות.

רובם של 85 עובדי הבנק, שאינם מאוגדים בהסכם עבודה אלא עובדים בחוזים אישיים, לא ישולבו בבנק אגוד, וייאלצו להפסיק את עבודתם תוך מספר שבועות. על פי ההערכות, גם מנכ"ל הבנק, ישראל ארליך, המכהן במשרות ניהוליות שונות בכרמל כ-10 שנים, יסיים את תפקידו.

ארליך אמר הבוקר (ב') ל"גלובס", כי בשבוע הבא ייפגשו עובדי הבנק עם נציגי בנק אגוד, כדי ללמוד מהם את כוונותיהם בקשר להעסקתם בבנק.

סגירת העיסקה נקבעה לתחילת יולי. עד אז צריכים להתקבל שורה של אישורים, ביניהם: אישור המפקח על הבנקים, אשור הממונה על ההגבלים העיסקיים, אישור בית המשפט לתהליך הרה-ארגון של מניות הבנק, ורישום מניות כרמל השקעות למסחר בבורסה.

כדי לממן רכישה זו, יגייס בנק אגוד כמה עשרות מיליוני שקלים להון המשני, כדי לעמוד בדרישת בנק ישראל ביחס להון המזערי.

בנק אגוד הוא השישי בגודלו במערכת הבנקאית הישראלית. את שנת 2000 סיים הבנק ברווח נקי של 70 מיליון שקל, המשקף תשואה של 7% על ההון. גרעין השליטה בבנק מוחזק שווה בשווה על ידי איש הביטוח שלמה אליהו, יורשי דוד לובינסקי ומשפחת ישעיהו לנדאו.