אמת בפרסומי נדל"ן - קחו דוגמא מניו-זילנד הרחוקה

פרסום על "בית למכירה על חוף הים", בלי חוף - על עבירות כאלו נקנסים כיום בניו-זילנד

התופעה של תמונות מטעות בפרסום רווחת בעצם כמעט בכל סוגי הסחורות והשירותים המוצעים למכירה. מי אינו מכיר זאת: תמונות של מוצרי חשמל, כלי בית ומה לא, מתחתן נקוב מחיר - ובחנות מתברר, שהמוצר האמיתי אינו זהה לזה שמופיע בתמונה. קניות טלפוניות לעתים קרובות נכשלות מסיבה זו, ומולידות תסכול. התופעה נפוצה גם במכירות דרך האינטרנט.

בעוד שבשואב אבק עוד מדובר יחסית בכסף קטן, הרי שבנדל"ן מדובר בפשע של ממש: רובנו מבצעים את הרכישה הגדולה בחיינו ברכישת נכס מקרקעין, ופרסום מטעה עלול לעלות ביוקר. דווקא בניו-זילנד הרחוקה והשלווה, החליטו לעשות מעשה.

באחד המקרים הראשונים בהם החליט בית המשפט בניו-זילנד לנקוט בצעדים נגד חברת נדל"ן, אורווה פרופרטי שופ, הוטל עליה קנס בסך 3,600 דולר בגין שימוש בתמונה של וילות על חוף הים כדי לפרסם בתים שאינם לחוף הים כלל. החברה הודתה באשמה בשמונה מקרים של מסחר בלתי הוגן. השופט אמר, כי הציות לחוק לא השתפר למרות מאמצי "כלב השמירה הצרכני", וקבע כי מעתה ינקוט בית המשפט בצעדים לאכיפת המסר.

שש חקירות נגד סוכני נדל"ן מתנהלות כעת, לאחר שהוגשו 120 תלונות בנושא בתוך שנה אחת. אורווה פרופרטי שופ נתבעה לאחר שאחד ממתחריה האשים אותה כי השתמשה בתמונות של וילות ברד ביץ' ואורווה ביץ' לפרסום שלושה בתים שמאף אחד מהם לא ניתן אפילו לראות את הים. מנהלי החברה אמרו בתגובה, כי היתה זאת טעות בתום לב.

נשיא המוסד הלאומי לנדל"ן, רקס הדליי, אמר כי הנוהג של פרסום שקרי אינו נפוץ בענף הנדל"ן, אך הדגיש כי ישנה חשיבות עצומה לאמון שרוכש הציבור לפרסומי הנדל"ן. "העובדה שחברה זו הודתה באשמה מוכיחה כי מנהליה לא שמעו לאזהרות, ועל כן נחוצה התערבות בית המשפט כדי לשרת את הצדק", אמר הדליי.