לבד על הגג

"שבתות וחגים", ב' 21:15, ערוץ 3

"שבתות וחגים" היא סידרת דרמה, שקיבלה לא מעט צ'אנסים. הכבלים שידרו אותה, "קשת" שידרה אותה, אחר-כך שוב שודרה העונה הראשונה בכבלים, ואתמול התחילה בהם העונה השנייה. כל הצ'אנסים האלה היו יכולים להיראות הגיוניים, אם היה מדובר באיזו סדרת מופת. במקרה של "שבתות וחגים", הם נראים מעט תמוהים.

מצד שני, אשראי זה אשראי, ומה שטוב בשביל הכבלים וקשת, חייב לומר משהו. לכן, החלטתי גם אני לתת לסדרה הזאת הזדמנות שנייה - עם ראש פתוח, ובלי דעות קדומות. ביום שבת האחרון הכנסתי לווידיאו קלטת ובה ארבעת הפרקים הראשונים של העונה החדשה. נראה, אמרתי לעצמי. אולי בכל זאת יש בה משהו.

עבד? לא עבד. את הפרק הראשון שרדתי יפה, למרות שמדובר בקשקוש איטי ומייגע. את הפרק השני צלחתי, כי הבטחתי. בפרק השלישי נשברתי. אחרי 90 דקות מצטברות של צפייה בכמה מהדמויות המשעממות ביותר שידעה הטלוויזיה הישראלית, הבנתי את הפרינציפ. במקביל, נזכרתי למה בחרתי להתנתק מהסדרה הזאת באמצע העונה הראשונה שלה.

לפני הכל, "שבתות וחגים" היא סדרה משעממת. כך זה היה בעונה שעברה, וכך זה גם העונה, כאשר שום דבר דרמטי (תרתי משמע) לא השתנה בה. באמת שניסיתי ללכת עם הסדרה הזאת, אבל כנראה שהסדרה לא רצתה ללכת איתי. היה לה טוב במקום שלה, עם הדמויות החלולות, הדיאלוגים המעיקים, הלוק נטול הלוק, והמסר נטול המסר.

והאמת היא, שחבל. כי רואים שבמקור מישהו (אני מניח שמדובר ביוצר רני בלייר) השקיע ב"שבתות וחגים" את נשמתו: ליהק שחקנים בעלי פוטנציאל (בעיקר מירב גרובר ודרור קרן), שכר עורכים טובים (דב שטויר ונילי ריכטר - המקצועיים בשוק), ואפילו חשב על פסקול. הבעיה היא, שמשהו התפספס בדרך.

יכול להיות שהאשמה היא בסצינות הארוכות, נטולות ההתפתחות הדרמטית, או בצילום הווידיאו שאמור לשדר אותנטיות, אבל גורם לסדרה להיראות כמו עוד סרט סטודנטים. כך או כך, התוצאה הסופית פשוט מתסכלת. ואחרי צפייה בשניים וחצי פרקים, גם מעייפת נורא.

בזמנו, כאשר הופקה "שבתות וחגים", היו מי שאמרו שמדובר בתשובה הישראלית ל"שלושים ומשהו". ובכן, "שלושים ומשהו" היתה סידרה שהוגדרה בזמנו כמוצר הטלוויזיוני הקרוב ביותר מבחינת רמתו, ליצירה ספרותית. בהשוואה אליה, "שבתות וחגים" אינה אפילו כתבת מקומון. אין בה הומור, עומק, או רגש. כל מה שהיא נותנת למי שצופה בה, הוא את האפשרות לצותת לחייהם של אנשים לא מעניינים במיוחד. ובשביל דבר כזה לא צריכים טלוויזיה, בשביל זה מספיקים שכנים.