אלביט מערכות נכנסה לשותפות עם TAM מגרוזיה - להשבחת מטוסי סוחוי-25

במטוסים ישולבו טכנולוגיות מערביות * טיסה ראשונה של מטוס מושבח התקיימה היום בטיביליסי

חברת אלביט מערכות, העוסקת בהשבחת מטוסי קרב ופיתוח מערכות אוויוניקה, נכנסה לשותפות עם יצרנית מטוסי הסוחוי מגרוזיה TAM, להשבחות מטוסי תקיפה מדגם סוחוי-25, שבהם ישולבו מערכות וטכנולוגיה מערביות.

התעשייה האווירית, שהיא המתחרה המרכזית של אלביט מערכות בשוק העולמי של השבחות המטוסים הצבאיים, איננה עוסקת בהשבחת מטוסי סוחוי-25. TAM סיפקה בעשורים האחרונים למעלה מ-800 מטוסי סוחוי-25 ללקוחות בינלאומיים, וחלק ניכר מהם התיישנו ונמצאו כלא מתאימים לפעילות בשדה הקרב המודרני.

הבוקר (ד') התקיימה בטיביליסי בירת גרוזיה טיסת הבכורה של מטוס הסוחוי-25 המושבח הראשון, המכונה "סקורפיון". בעוד חודשיים יוצג המטוס בסאלון האווירי שייערך בלה-בורז'ה הסמוכה לפאריס, שהוא התערוכה האווירית והביטחונית החשובה בעולם. אלביט מערכות ו-TAM מסרו, כי הטיסה הושלמה בהצלחה, כשהמטוס הגרוזיני מפעיל את מערכות האוויוניקה הישראליות.

בהמראה שבוצעה משדה התעופה של היצרנית הגרוזינית, השתתפו נשיא גרוזיה, אדוארד שוורנדזה, בכירי המימשל בגרוזיה, קציני צבא ונציגים בכירים מאלביט מערכות ו-TAM.

הסוחוי-25 הוא מטוס תקיפה וסיוע קרוב, ומצטיין ביכולת לשאת כמות גדולה ומגוון חימוש. מערכות האוויוניקה שהותקנו בו על ידי אלביט מערכות עונות על דרישות ארגון ICAO, הקובע את הנהלים הבינלאומיים לתעבורה אווירית. הן מקנות למטוס יכולת מבצעית בכל תנאי מזג אוויר, והישרדות ובטיחות מוגברות. המערכות מאפשרות למטוס לשאת ולהפעיל מערכות נשק ממקור מזרחי ומערבי כאחד.

נשיא אלביט מערכות, יוסי אקרמן, מסר ל"גלובס" היום, כי עתה יתחילו מגעים למכירת המטוסים המושבחים. הוא מסר, כי החברה אינה יודעת במדוייק מהו מספר המטוסים הפוטנציאליים להשבחה. "החלטנו להיכנס להשבחת הסוחוי-25 כתוצאה מתחושות", אמר, "וההחלטה מי ינהל את שיווקם תתקבל בתיאום עם השותפה. עתה הוכחנו שאנו מסוגלים לבצע הנדסת מערכות למטוסים כאלה. ההשקעה בעיצוב ההשבחה היתה משמעותית".

אקרמן מסר, כי אין אפשרות להעריך את ההיקף הכספי של השבחת מטוס סוחוי-25. "זה כמו לשאול מישהו מה המחיר של חליפה", אמר, "ותלוי מה היקף החבילה שיבקש הלקוח של ההשבחה. נוכל לספק בנוסף להשבחת המטוסים עצמם גם סימולטורים, ועתה לא מתוכנן להציע במסגרת ההשבחות גם אמצעי חימוש כגון טילים".

אלביט מערכות משביחה, בין השאר, מטוסי מיג-21, למשל ברומניה, בה גברה על התעשייה האווירית, ומטוסי אף-5, שלפי מקורות זרים אף הושבחו על ידי החברה עבור סינגפור. אלביט דיווחה גם, כי זכתה בהשבחת מטוסי מיג-21 באתיופיה, אך לא ברור אם הפרוייקט ממומש, כתוצאה מקשיי תקציב של הצבא האתיופי.