מטוסי המנהלים של התעשייה האווירית ממריאים

כמות המטוסים שסופקה במארס - כמו בכל שנת 2000

חטיבת המטוסים האזרחיים בתעשייה האווירית ושותפתה האמריקנית, גלאקסי-איירוספייס, הגבירו את קצב ייצור מטוסי המנהלים שלהן. בחודש מארס לבדו סיפקו השתיים 6 מטוסי גלאקסי - מספר זהה למספר המטוסים שסיפקו בשנת 2000 כולה. התעשייה האווירית מייצרת את המטוסים, ושותפתה האמריקנית משווקת אותם.

ברבעון הראשון של השנה סיפקו שני הגופים בסך הכל 10 מטוסי מנהלים: 8 מטוסי גלאקסי (מטוס המנהלים הסילוני החדש) ושני מטוסי אסטרה-SPX. היקף העסקאות מגיע ל-175 מיליון דולר.

נשיא ויו"ר גלאקסי-איירוספייס, בריאן בארנטס, אמר: "החברה מצפה לספק מטוסי גלאקסי בקצב של 3 מטוסים בחודש עד לסוף השנה, בנוסף לאספקה של מטוס אסטרה-SPX‏1 לחודש. ארגון השיווק שלנו התבגר והבשיל בחודשים האחרונים".

גלאקסי-איירוספייס גם צירפה באחרונה לשורותיה את ביל ברייסס, כסמנכ"ל תפעול. ברייסס היה בעבר בכיר ביצרניות המטוסים דאסו-פאלקון וססנה. שתי החברות מעסיקות יחד 450 עובדים בייצור ושיווק מטוסי המנהלים. מרכז הפעילות הועבר מישראל לעיר פורת'- וורת' שבמדינת טקסס, ועד כה סופקו 19 מטוסי גלאקסי. מדיווחי החברות עולה, שעד כה סופקו יותר מ-400 מטוסי מנהלים מפיתוח התעשייה האווירית ללקוחות ברחבי העולם.

פרויקט מטוס המנהלים העתידי גלאקסי של תע"א נקלע לפני מספר שנים לקשיים, לאחר שנכשלה התקשרות בין תע"א ליצרנית המטוסים הרוסית יאקולב, שהיתה אמורה לייצר את גוף המטוס בתשתיותיה. הפרויקט חייב הזרמת כספים, אך הממשלה סירבה לאשר את ההזרמה, והמשך פיתוח מטוסי המנהלים בישראל עמד בסכנה.

תע"א צירפה לפרויקט את משפחת פריצקר האמריקנית, בעלת רשת מלונות "הייאט", וזו הזרימה 50 מיליון דולר להמשך קיום הפרויקט, תמורת 80% מזכויות ההצבעה במועצת המנהלים של גלאקסי-איירוספייס.

בארנטס מסר באחרונה, שהחברה החלה לדון בנושא פיתוח מטוס מנהלים עתידי נוסף. נראה שמדובר במטוס על-קולי, המסוגל לטוס במהירות העולה על מהירותם של כל מטוסי הנוסעים הקיימים כיום, פרט למטוס הקונקורד. נראה, שהמתחרה היחידי לפרויקט זה יהיה קונצרן לוקהיד-מרטין האמריקני, ששוקל לקיים פרויקט דומה.