נאסר זמנית על יכין-חקל להקים את מיזם המשרדים של קריאו-סאיטקס בחוף השרון

הצו שמתיר רק שימוש חקלאי בקרקע פוגע בעיסקת ס.ע.נ-סאיטקס * הוצא לבקשת עיריית נתניה

בית משפט השלום בנתניה הוציא בשבוע שעבר צו מניעה, האוסר למעשה על חברת יכין-חקל ושותפיה, לבנות את פרוייקט המשרדים הגדול של קריאו-סאיטקס בחוף השרון. הצו שהוצא נגד קבוצת יכין-חקל, אוסר עליה להשתמש בקרקע לכל שימוש אחר, שאיננו בית אריזה או שימוש חקלאי מובהק.

הצו מדגיש, כי אסור במיוחד על יכין-חקל להשתמש בקרקע הנ"ל לתעשיית היי-טק. כמו כן, אוסר הצו על יכין-חקל לעשות שינוי כלשהו בבינוי הקיים כיום על הקרקע, ובפרט שלא להרוס את בית האריזה הקיים במקום.

הצו מטרפד, לפי שעה, את העיסקה הגדולה, שבה עמדה חברת ס.ע.נ זהב לבנות, עבור סאיטקס, מבנים בשטח של 40 אלף מ"ר על קרקעות יכין-חקל בחוף השרון. העיסקה נסגרה לפני כשנה וחצי. ס.ע.נ היתה אמורה לבנות את המבנים ולהשכיר אותם לסאיטקס לטווח ארוך.

יכין-חקל נמצאת בשליטת היזם סמי שמעון. ס.ע.נ זהב נמצאת בשליטת נחום עזרא. בנוסף, ס.ע.נ זהב, היתה אמורה לבנות שכונה בת 250 קוטג'ים בצמוד למבני סאיטקס. הקוטג'ים היו אמורים להימכר בעיקר לעובדי החברה ולמנהליה. צו המניעה שהוציא ביהמ"ש מונע, כל עוד הוא בתוקף, גם את בניית שכונת הקוטג'ים.

הצו הוצא לבקשת היועץ המשפטי לממשלה, באמצעות נציגו עו"ד אהרון בונה. הצו חל גם על האדריכל אמיר מן מתל-אביב, שהגיש את הבקשה להיתר בנייה במקום, וגם על המהנדס ישראל דוד מגבעתיים, שהוא המהנדס המתכנן של הפרוייקט. צו המניעה מדגיש, כי הפרתו היא עבירה פלילית, ומי שמפר את הצו צפוי למאסר.

הצו הוצא לאחר פעילות ממושכת, שניהלה עיריית נתניה, בראשות ראש העירייה מרים פיירברג, נגד תוכניות הבנייה על המתחם. גם הארגונים הירוקים תמכו בפעילות העירייה בעניין זה. פיירברג הודיעה באחרונה, כי היא מתכוונת להילחם בתופעה שלפיה משתמשים מושבים וקיבוצים בקרקעות שקיבלו לצורך חקלאות, כדי לפתח עליהם פרוייקטים של נדל"ן.

פיירברג אמרה, כי המושבים והקיבוצים המשתמשים בקרקע זולה, מציעים מבנים להשכרה במחירים מוזלים, ועל ידי כך פוגעים בפעילות הכלכלית והמסחרית של ערים שכנות, ובהן נתניה.

במקביל, דרשה פיירברג ממשרד הפנים, להעביר 10,000 דונם מתחום שיפוט מועצות שכנות לתחום שיפוט נתניה, כדי לבנות עליהם מבני תעשייה, מסחר והיי-טק. בין היתר, דורשת פיירברג להעביר אליה 2,000 דונם מהמועצה האיזורית חוף השרון.

לדבריה, היא מארגנת פורום, הכולל את הערים נתניה, רעננה, הרצליה, כפר סבא, חדרה, ראשל"צ, אשדוד ורחובות, שיפעל לחיזוק מעמד הערים מול הלובי הכפרי.

עיריית הרצליה ניסתה בשנים האחרונות למנוע את מעבר סאיטקס מהרצליה לחוף השרון, אך לשווא. עתה יתכן שהמצב ישתנה.

להפנים את הלקח החלטתו של בימ"ש השלום בנתניה, האוסרת על יכין-חקל לבנות מבנה היי-טק על קרקעותיה בחוף השרון, צריכה להדאיג בעיקר את יזמי הפרוייקט הספציפי, ולא יזמים אחרים.

רוב הפרוייקטים, שבהם בונים בנייני היי-טק למשרדים ותעשייה על קרקעות חקלאיות, נבנים כחוק: בעלי הקרקע, שהם חוכרים של מינהל מקרקעי ישראל, פונים למינהל, מקבלים ממנו אישור לשינוי ייעוד למגורים או לבניית נכסים מניבים, על פי החלטות מועצת מקרקעי ישראל. החוכרים משלמים למינהל את התשלומים הנדרשים, ולאחר מכן, או במקביל, פועלות הרשויות לשינוי ייעוד הקרקע מחקלאות לבנייה.

מי שפעל לפי החוק והחלטות המינהל איננו צריך לדאוג. בנייני ההיי-טק שהוקמו או מוקמים ברעננה, יקום, כפר סבא ובמקומות אחרים, על קרקעות חקלאיות לשעבר, נבנים כחוק ואין איתם בעיות.

המקרה של יכין-חקל הוא חריג, אם כי הוא לא היחיד, ובוודאי החריג הגדול ביותר. יכין-חקל היא בעלת קרקע המיועדת על פי התב"ע לחקלאות בלבד. במקום יש בית אריזה גדול וותיק. איש איננו יכול, על פי החוק, לבנות למגורים או למשרדים, אם לא קיבל אישור של הוועדה המקומית לבניין ערים, לשינוי ייעוד הקרקע.

זאת, על פי חוק התכנון והבנייה. יכין-חקל חתמה על הסכם עם סאיטקס ועם ס.ע.נ זהב, לבניית 40 אלף מ"ר היי-טק ועוד 250 קוטג'ים. הם אולי שכחו להביא בחשבון, שיש גם צד שני, העירייה, ושיש לקבל את אישורה לשינוי ייעוד. אם אין שינוי ייעוד - אסור לבנות.

ראש עיריית נתניה, מרים פיירברג, וארגוני הירוקים נלחמים זמן רב נגד התוכניות של יכין-חקל, ס.ע.נ ושל סאיטקס, לבנות בניגוד לתב"ע. בשבוע שעבר הם זכו בסיבוב ראשון. ייתכן מאוד שאין זה הסיבוב האחרון. החלטת בימ"ש השלום מטרפדת פרוייקט נדל"ן גדול, וסביר להניח שהיזמים יערערו בפני ביהמ"ש המחוזי.

הישג חשוב של פיירברג הוא, שהיא הצליחה לאחר מאבק ממושך לשכנע את היועץ המשפטי לממשלה, אליקים רובינשטיין, להיכנס לתמונה, לשלוח נציג מטעמו לביהמ"ש בנתניה, ולהוציא צו מניעה נגד התוכניות. זוהי פעולה בהחלט לא שיגרתית. ראוי שיזמים אחרים יפנימו את הלקח: אסור לבנות בניגוד לתב"ע.

ֲ אלעזר לוין