דו"ח: אלפים מבעלי המניות באגודת קו-אופ צפון אינם מודעים לעובדה זו

חוקרים מטעם רשם האגודות מצאו, כי בשנות ה-50 וה-60 אולצו רוכשי דירות לקנות מניות באגודה

באגודת קו-אופ צפון 23,692 בעלי מניות חיים, שפחות ממחציתם מודעים להיותם בעלי מניות באגודה. לאגודה 4,173 חברים שנפטרו, שרק שליש מיורשיהם יודעים על אפשרות זכאותם. וכן 7,904 חברים שלא אותרו אבל הם רשומים בפנקסי האגודה. בסך הכל באגודה 35,769 בעלי מניות.

כך עולה מתוצאות דו"ח חקירה שהוכן על ידי עו"ד טל בראון והחוקר יעקב לפידות, ממשרד רשם האגודות השיתופיות, אורי זליגמן, אשר מונו על ידו.

עדכון פנקס בעלי המניות של קו-אופ צפון נעשה לדרישת בעלי מניות באגודה, שהגישו בסוף 1999 תביעה לבית המשפט המחוזי בחיפה, באמצעות עו"ד אליעזר לויט, בבקשה לאישורה כתובענה יצוגית. בתביעה מופיעה דרישה להחלת פדיון ריאלי של מניות קו-אופ צפון, במקום הפדיון הנהוג לפי ערך נומינלי, שנע בין 1 אגורה ל-500 שקל. עתירה דומה הגיש לויט בנוגע לאגודת הקו-אופ.

הליך החקירה נמשך 15 חודשים והוא מעלה את העובדה הבאה. בשנות ה-50 וה-60 רכשו אזרחים רבים דירות בשיכון עובדים ובסולל בונה, שתי חברות בנייה הסתדרותיות באותה עת.

במסגרת הרכישה נדרשו הקונים להעביר גם סכומים שונים, בדרך כלל 15 לירות, עבור "מניה לצרכנייה". חלק מבעלי המניות הרשומים היום בפנקס החברים, מחזיקים במסמכים המבססים את בעלותם במניות האגודה. אולם, לאלפים רבים אין מסמכים. החוקרים מעלים אפשרות, שאלה יתבעו את שיכון עובדים או את סולל בונה כדי לקבל מסמכי אישור לבעלותם.

יצויין, כי הבעיות המשפטיות והעובדתיות העולות מדו"ח חקירה זה, דומות מאוד לבעיות בהן נתקלים בקו-אופ הריבוע הכחול, האחות הבכירה, גם אחרי דו"חות של שני חוקרים מיוחדים.

קו-אופ צפון היא אגודה צרכנית שיתופית, שפרשה רק לפני שבועות מספר מברית הקואופרציה הצרכנית, שם היתה אחות לקו-אופ הריבוע הכחול וקו-אופ ירושלים. יו"ר מינהלת התאגיד והאיש החזק שלה הוא דורון קשוב. מנכ"ל האגודה הוא ראובן שפירא.

עיקר אחזקת האגודה היא רשת הקלאב מרקט, רשת הקמעונאות השלישית בגודלה בישראל, אחרי שופרסל והריבוע הכחול. לרשת 157 סניפים, לאחר מיזוג צרכניות קו-אופ צפון-מטרו ורשת גרינברג.

קלאב מרקט סיימה את שנת 2000 בהפסד של 100 מיליון שקל, בניגוד לרווחים שהציגו הרשתות האחרות. לחברה התחייבויות של יותר ממיליארד שקל. השליטה בקלאב מרקט, מתחלקת בין אגודת קו-אופ צפון, קבוצת מטרו הדרום-אפריקנית וחברת דרבן הציבורית (בשליטת אליעזר פישמן, בעלי "גלובס") המחזיקה ב-30% מהמניות.

אגודת קו-אופ צפון היא גם בעלת 20.3% מהמשביר לצרכן (היתרה בידי קו-אופ הריבוע הכחול), קו-אופ צפון נכסים והשקעות, היפרמרקט קו-אופ צפון, קו-אופ זבולון, 67% מניו-פארם ו-67% מרשת הקוסמטיקה אפריל.

במהלך השנה האחרונה, כדי לפתור את בעיות המימון, ניסתה קו-אופ צפון למכור את אחזקותיה במשביר וכן לבצע הנפקה בבורסה בישראל, לפי שווי חברה של 800 מיליון שקל - ללא הצלחה.